RO EN
Coșul este gol

CE: Directiva cu praguri si pedepse dure pentru fraudarea bugetului UE

La 28 iulie a.c., in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) a fost publicat textul unei noi legi anticoruptie, ce va intra in vigoare, prin armonizare, in toate statele membre UE, la data de 6 iulie 2019 (deoarece acest act normativ a fost aprobat de Parlamentul European la 5 iulie 2017).  
Potrivit Directivei (UE) 2017/1371, din 5 iulie 2017, actul normativ instituie norme minime privind definirea infractiunilor si a sanctiunilor in domeniul fraudei care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene si, in speta, statelor membre.
Fenomenul firmelor fantoma, considerat a fi deosebit de grav
Inca de la inceput, legiuitorul european stipuleaza, in textul directivei, ca „protectia intereselor financiare ale UE necesita o definitie comuna a fraudei, inclusa in domeniul de aplicare a prezentei directive, care sa cuprinda comportamentul fraudulos in ceea ce priveste veniturile, cheltuielile si activele, pe seama bugetului general al Uniunii Europene (denumit in continuare ca bugetul Uniunii), inclusiv operatiunile financiare, cum ar fi activitatile de imprumut si de creditare”.
De asemenea, potrivit documentului aprobat de parlamentarii europeni, „notiunea de infractiuni grave impotriva sistemului comun privind taxa pe valoarea adaugata (TVA), astfel cum a fost instituit de Directiva 2006/112/CE a Consiliului (denumit in continuare ca fiind sistemul comun privind TVA), se refera la cele mai grave forme de frauda in materie de TVA, in special frauda de tip carusel, frauda in materie de TVA prin intermediul firmelor fantoma si frauda in materie de TVA savarsita in cadrul unei organizatii criminale, care creeaza amenintari grave la adresa sistemului comun privind TVA si, prin urmare, la adresa bugetul Uniunii. Infractiunile impotriva sistemului comun privind TVA ar trebui considerate grave atunci cand sunt legate de teritoriul a doua sau mai multe state membre, rezulta dintr-o schema frauduloasa prin care infractiunile respective sunt comise intr-un mod structurat cu scopul de a obtine avantaje necuvenite de pe urma sistemului comun privind TVA, iar prejudiciul total cauzat de infractiuni este de cel putin 10 milioane de euro. Notiunea de prejudiciu total se refera la prejudiciul estimat care rezulta din intreaga schema frauduloasa, atat pentru interesele financiare ale statelor membre in cauza, cat si pentru Uniune, excluzand dobanzi si penalitati”.
Sanctiunile prin pedeapsa cu inchisoarea nu mai pot fi evitate
Din iulie 2019, ce reprezinta termenul-limita de armonizare a legislatiilor nationale cu actuala directiva, in niciun stat membru infractorii financiari ce savarsesc fraudele descrise de legiuitor ca fiind grave nu vor mai putea evita pedeapsa cu inchisoarea.
Sustinand ca „prezenta directiva urmareste sa contribuie la eforturile de combatere a acestor fenomene infractionale”, legiuitorul european prevede ca, „in anumite cazuri, sanctiunile prevazute pentru persoane fizice ar trebui sa prevada pedepse maxime cu inchisoarea de cel putin patru ani. Astfel de cazuri ar trebui sa le includa cel putin pe cele care implica un nivel semnificativ de prejudicii produse sau de avantaje dobandite, context in care prejudiciile sau avantajele ar trebui sa fie considerate semnificative atunci cand implica o valoare de peste 100.000 de euro. Atunci cand dreptul unui stat membru nu prevede un prag explicit pentru prejudicii sau avantaje semnificative ca temei pentru pedeapsa maxima, statul membru ar trebui sa se asigure ca valoarea prejudiciului sau a avantajului este luata in considerare de catre instante la stabilirea sanctiunilor pentru frauda si alte infractiuni care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii”.
Evident, directiva in cauza „nu impiedica statele membre sa prevada alte elemente care ar indica natura grava a unei infractiuni, de exemplu atunci cand prejudiciul sau avantajul este potential, dar de o natura semnificativa”.
„Cu toate acestea, pentru infractiunile impotriva sistemului comun privind TVA, pragul referitor la care prejudiciul sau avantajul ar trebui sa fie considerat ca fiind semnificativ este, in conformitate cu prezenta directiva, de 10 milioane de euro. Introducerea unor niveluri minime ale pedepselor maxime cu inchisoarea este necesara pentru a se asigura o protectie echivalenta a intereselor financiare ale Uniunii la nivelul intregii Uniuni. Se intentioneaza, astfel, ca sanctiunile sa aiba un puternic efect de descurajare a potentialilor infractori, cu efect in toata Uniunea”, se mai precizeaza in textul directivei. Pentru a descarca textul integral al noului act normativ, asa cum a fost publicat in JOUE, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter