Revenirea economiei dupa pandemia COVID-19 va elibera o cerere imensa, acumulata in acest timp, pentru calatorii, produse si servicii care necesita utilizarea petrolului si va duce la una dintre cele mai puternice perioade de crestere a cererii de petrol din urmatorii doi ani. Cu toate acestea, acest superciclu va fi diferit de orice am vazut inainte: va veni mai repede si va dura o perioada mai scurta decat cele anterioare. Asadar, este posibil sa se apropie ultimul boom al pretului petrolului.
Un raport recent al Boston Consulting Group (BCG), intitulat The Last Oil Price Boom May Be in Sight, face lumina asupra modului in care un superciclu ar putea sprijini tranzitia catre combustibili cu emisii reduse de carbon si ar accelera miscarea de eliminare a combustibililor fosili. Preturile mai mari ale petrolului nu numai ca pot incuraja consumatorii sa limiteze consumul de petrol si sa treaca la surse alternative de energie la acelasi pret sau mai mic, dar pot genera si profituri mai mari pentru producatorii de petrol.
„Acest boom al pretului petrolului ar putea accelera tranzitia catre o economie globala mai sustenabila, deoarece companiile petroliere vor avea mai multe fonduri ce ar putea fi alocate pentru proiectele axate pe reducerea emisiilor de carbon,” a declarat Zsofia Beck, Managing Director si Partener al BCG. “Odata ce sistemul pietei petrolului devine din ce in ce mai flexibil si atat oferta cat si cererea sunt mai elastice decat in trecut, acest boom petrolier ar putea fi cu usurinta ultimul din lume, pe care il vom experimenta vreodata,” a adaugat ea.
Tranzitiile energetice sunt deja in desfasurare, deoarece factorii de decizie politica si companiile incearca sa reduca emisiile si sa combata schimbarile climatice, incetinind ritmul de crestere a cererii.
Intre timp, a crescut interesul consumatorilor pentru activitatile dependente de petrol, precum calatoriile de agrement. Acest lucru, combinat cu revenirea la cresterea economica globala, va creste consumul de petrol in urmatorii ani, alimentat de economii substantiale acumulate in timpul intreruperii activitatilor. De asemenea, va fi necesar mai mult petrol, pe masura ce producatorii isi regandesc strategiile lantului de aprovizionare ca urmare a recentei intreruperi provocate de Covid, transportand mai multe produse si componente pentru a completa inventarele peste nivelurile de dinaintea pandemiei. In plus, reducerea cheltuielilor in timpul pandemiei ar putea crea o criza a ofertei pe masura ce cererea creste. Investitiile in afacerile din amonte ale companiilor de petrol si gaze au scazut cu 34% in 2020, dupa scaderea cererii indusa de pandemie.
Nu vom specula asupra nivelurilor de pret viitoare ale petrolului, dar in ceea ce priveste calendarul acestei aprecieri, un boom petrolier, bazat pe dezechilibrul fundamental intre cerere si oferta, ar putea incepe inca din al treilea trimestru al anului 2021 sau amanat pana in 2022, cel tarziu. Cu toate acestea, cresterea pretului petrolului va fi probabil de scurta durata. In opinia noastra, exista motive intemeiate sa credem ca acest ultim boom nu va dura decenii, ci s-ar putea incheia in 12-18 luni.
Industria petroliera a devenit mai receptiva la schimbarea conditiilor externe, cu proiecte de productie mai mici si mai rapide, costuri mai mici si o capacitate mai buna de a echilibra cererea si oferta pietei. Consumatorii sunt, de asemenea, din ce in ce mai capabili sa isi ajusteze consumul de petrol in fata preturilor mai mari ale acestuia, putand alege dintre optiuni care includ vehicule electrice si modele hibride. Perioada de crestere a veniturilor nu va oferi doar producatorilor de petrol o sansa de a investi in viitor, ci si o oportunitate de a-si repara bilanturile.