Uniunea Salvati Romania depune un proiect de lege de modificare a Codurilor penale in sensul transpunerii complete si corecte a Directivei europene din 2014 privind confiscarea extinsa, directiva care, prin grija PSD si a aliatilor sai, a fost transpusa deficitar, in beneficiul infractorilor dornici sa scape de raspundere penala si sa ramana si cu averile dobandite ilicit.
„Averea dobandita prin furt trebuie confiscata. Ani de zile, infractori cu legaturi in mediile politice au facut averi de neimaginat pentru romanii cinstiti. Aceasta stare de fapt trebuie sa incetez si va inceta”, declara presedintele USR, Dan Barna.
Directiva 2014/42/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind inghetarea si confiscarea instrumentelor si produselor infractionale savarsite in Uniunea Europeana trebuia transpusa integral in legislatia romaneasca pana in octombrie 2015. Acest lucru nu s-a intamplat, pentru ca ar fi afectat unele interese, drept pentru care Comisia Europeana s-a vazut nevoita sa declanseze procedura de infringement impotriva Romaniei, ceea ce inseamna ca tara noastra risca sanctiuni insemnate, care pot ajunge si la 115.000 euro pentru fiecare zi de intarziere.
Putinele modificari legislative facute de catre autoritatile de la Bucuresti in sensul transpunerii Directivei europene s-au concretizat, mai degraba, in piedici in calea confiscarii extinse, introducandu-se in Codurile penale prevederi care restrang nejustificat aria de aplicare a confiscarii extinse (sa poata fi confiscate doar bunurile achizitionate cu cel mult 5 ani inainte sau dupa savarsirea infractiunii si numai daca au fost comise anumite infractiuni, valoarea bunurilor dobandite de persoana condamnata sa depaseasca vadit veniturile obtinute in mod licit, etc.).
In acest context, Uniunea Salvati Romania considera ca se impune transpunerea de urgenta si in integralitate a prevederilor Directivei 2014/42/UE in legislatia interna.
„Recuperarea prejudiciilor cauzate prin infractiuni este esentiala pentru orice de stat de drept si pentru o Justitie completa, infaptuita pana la capat. Sub acest aspect legislatia noastra este schioapa. Desi trebuia sa efectuam aceste modificari de punere in acord a legislatiei noastre penale cu Directiva 2014/42/CE pana in octombrie 2015, iata ca au trecut aproape 5 ani si acest lucru nu s-a intamplat, ceea ce a generat deschiderea procedurii de infringement fata de Romania. Au mai existat astfel de proiecte, unele initiate chiar de Guvern, dar ele au fost tinute prin sertarele Parlamentului, in special de Comisia Iordache. Mai mult, proiectul fortat de Dragnea, votat in Parlament si picat, in cele din urma, la Curtea Constitutionala era chiar contrar acestei directive si restrangea posibilitatea dispunerii masurii de siguranta a confiscarii extinse”, declara deputatul USR Stelian Ion.
„Proiectul propus astazi de USR ar oferi sistemului judiciar un instrument foarte eficient care sa permita confiscarea extinsa in mult mai multe situatii decat cele permise de legislatia actuala. Nimeni nu este mai presus de lege, iar cei care savarsesc infractiuni trebuie sa raspunda si sa isi piarda averile dobandite ilicit. Abia cand se va realiza aceasta reparatie, putem vorbi despre infaptuirea deplina a actului de justitie”, mai apreciaza deputatul USR.
Proiectul USR propune modificarea Codului penal si a Codului de procedura penala astfel incat sa se extinda aria infractiunilor in legatura cu care sa poata fi dispusa confiscarea extinsa (sa se aplice pentru toate faptele penale pentru care maximul special al pedepsei este de 4 ani sau mai mare, daca sunt susceptibile de a procura un folos material faptuitorului).
De asemenea, proiectul elimina limita de 5 ani pentru dobandirea bunurilor ce pot fi confiscate si introduce un criteriu de apreciere constand in diferenta dintre venituri si „standardul de viata” al persoanei condamnate, putandu-se include aici si averea persoanelor asupra carora condamnatul are influenta. Aceasta din urma modificare se bazeaza pe realitatea ca, de foarte multe ori, pentru a-si ascunde foloasele infractionale, cei care comit fapte penale achizitioneaza bunuri ori plaseaza investitii prin intermediul unor persoane aflate sub influenta lor, dar care nu au o legatura directa, aparenta, cu infractiunile in sine.
Nu in ultimul rand, proiectul creaza cadrul legal pentru ca instanta sa poata dispune confiscarea extinsa cand are convingerea ca bunurile supuse confiscarii provin din infractiuni in general, nu numai din fapte penale similare celor pentru care persoana a fost condamnata, si introduce pentru procuror obligativitatea instituirii de masuri asiguratorii pentru a pune la adapost bunurile ce pot face obiectul confiscarii speciale sau confiscarii extinse. Mai multe detalii pot fi gasite in Expunerea de motive si Proiectul de lege.