Ministerul Finantelor propune, printr-un proiect de Ordonanta de Urgenta, organizarea unei structuri de specialitate pentru monitorizarea indicatorilor rezultati din executia bugetara, precum si a altor date si informatii gestionate de institutie.
Conform notei de fundamentare a proiectului, publicat marti seara pe site-ul ministerului, monitorizarea indicatorilor rezultati din executia bugetara si alte date si informatii gestionate de Ministerul Finantelor la ordonatorii de credite se va realiza incepand cu data de 1 iulie 2024.
Structura nou infiintata, ori de cate ori constata depasiri cu peste 20% fata de costul mediu al achizitiilor de produse/servicii/echipamente si/sau executie de lucrari sau costul mediu al cheltuielilor curente si de capital aferente unor institutii publice similare, dupa caz, sesizeaza structura de inspectie economico-financiara din cadrul Ministerului Finantelor.
Structura nou infiintata va emite anual Rapoarte privind monitorizarea indicatorilor de performanta pe care le prezinta Guvernului Romaniei pentru analiza si aprobare;
De asemenea, proiectul mai prevede completarea atributiilor Directiei Generale de Inspectie Economico-Financiara din cadrul Ministerului Finantelor si ale structurilor teritoriale de inspectie economico-financiara din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prevazute de OUG nr. 94/2011 privind organizarea si functionarea inspectiei economico financiare si de OG nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv.
Astfel, atributiile vor viza si controlul procedurilor de achizitie publica si al cheltuielilor cu materiale si servicii, cheltuielilor de protocol, organizare de evenimente, cheltuielilor de investitii, precum si a altor categorii de cheltuieli efectuate din fondurile publice de ordonatorii de credite atat de la nivelul autoritatilor publice centrale cat si de la nivelul autoritatilor publice locale, inclusiv pentru acei ordonatori de credite aflati in autoritatea/coordonarea/subordonarea acestora; controlul procedurilor de achizitie publica si al cheltuielilor cu materiale si servicii,
cheltuielilor de protocol, organizare de evenimente, cheltuielilor de investitii, precum si a altor categorii de cheltuieli efectuate din fondurile regiilor autonome, companiilor nationale/societatilor nationale/societatilor la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale detin capital majoritar/integral; controlul procedurilor de achizitie publica si al cheltuielilor cu materiale si servicii, cheltuielilor de protocol, organizare de evenimente, cheltuielilor de investitii, precum si a altor categorii de cheltuieli efectuate de autoritatile/agentiile/institutiile autonome care functioneaza in coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului Romaniei.
"Competentele de control sunt esentiale pentru intarirea capacitatii institutionale a Ministerului Finantelor, iar complexitatea noilor atributii ale Directiei Generale de Inspectie Economico-Financiara impune o suplimentare corespunzatoare a numarului de posturi, prin suplimentarea numarului de posturi aprobat pentru aparatul propriu al Ministerului Finantelor si pentru structurile teritoriale de inspectie economico-financiara din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala", se mentioneaza in Nota de fundamentare.
O alta prevedere a proiectului vizeaza eliminarea inechitatilor, discriminarilor si/sau discrepantelor de ordin salarial la nivelul institutiilor publice cu rol de organ fiscal central, care creeaza premisele eficientizarii activitatii de reglementare a legislatiei fiscale, de colectare a veniturilor fiscale, monitorizarea conformitatii fiscale si administrare a creantelor fiscale, activitati de o importanta cruciala intr-o societate, prin care se asigura functionarea eficienta si stabilitatea statului, precum si mentinerea echilibrului macroeconomic si bugetar.
Totodata, se propune ca, pana la 31 decembrie 2025, Guvernul sa aprobe lunar, in functie de evolutia deficitului bugetar si de evolutia nivelului arieratelor, limite lunare de credite de angajament si credite bugetare, pentru ordonatorii principali de credite finantati integral de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, in cadrul carora ordonatorii principali de credite incheie angajamente legale, respectiv deschid si repartizeaza credite bugetare pentru bugetul propriu si pentru institutiile publice subordonate. Prin exceptie, Guvernul va aproba lunar limite cheltuieli distincte atat pentru structurile prevazute la art. 80 alin. (2) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciara cat si pentru ordonatorul principal de credite al acestora.
"Prin masurile prevazute in proiectul de act normativ se urmareste asigurarea transparentei in folosirea fondurilor publice, cresterea responsabilitatii ordonatorilor de credite pentru gestionarea eficienta a resurselor, precum si consolidarea fiscal-bugetara a Romaniei prin administrarea eficienta a veniturilor publice dar si pentru utilizarea eficienta a resurselor alocate pentru finantarea cheltuielilor publice, inclusiv masuri de combatere a evaziunii fiscale dar si pentru gestionarea eficienta a patrimoniului si resurselor minerale si naturale aflate in proprietatea Statului Roman", se mentioneaza in document. Pentru informatii suplimentare, click aici!