Deficitul bugetului general consolidat a urcat la 3,37% din PIB dupa primele 10 luni din acest an, de la 3,04% din PIB la sfarsitul lunii septembrie, conform datelor publicate vineri de Ministerul Finantelor.
Comparativ cu perioada similara din 2021, cand s-a situat la 4,06% din PIB, deficitul bugetar a scazut cu 0,68 puncte procentuale in intervalul ianuarie-octombrie, precizeaza sursa citata.
"Executia bugetului general consolidat in primele zece luni ale anului 2022 s-a incheiat cu un deficit de 47,12 miliarde lei in scadere fata de deficitul de 47,98 miliarde lei inregistrat la aceeasi perioada a anului 2021. Exprimat ca procent din Produsul Intern Brut, deficitul bugetar a inregistrat o scadere cu 0,68 puncte procentuale pe primele zece luni ale anului 2022 fata de aceeasi perioada a anului 2021, de la 4,06% din PIB la 3,37% din PIB", semnaleaza Ministerul Finantelor.
Conform MF, veniturile bugetului general consolidat au insumat 378,80 miliarde de lei in primele zece luni ale anului 2022, cu 22,7% peste nivelul incasat perioada similara a anului trecut. Evolutia acestora fost influentata preponderent de avansul veniturilor din TVA, veniturilor nefiscale, incasarilor suplimentare din energie (alte impozite pe bunuri si servicii), contributiilor de asigurari, fondurilor europene si impozitului pe profit.
Incasarile din impozitul pe salarii si venit au totalizat 27,46 miliarde de lei in ianuarie - octombrie, consemnand o crestere de 17,7% (an/an), sustinuta de sporul incasarilor din impozitul pe dividende (+49,4%), declaratia unica (+36,1%), respectiv impozitul aferent pensiilor (+25,1%).
Veniturile din impozitul pe salarii au crescut cu 10,3%, sub evolutia fondului de salarii din economie (+12,5%). Totodata, dinamica acestei categorii de incasari a fost influentata si de extinderea in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii (efect negativ din scutirea de impozit pe venit din salarii, conform Legii nr. 135/2022).
Contributiile de asigurari au inregistrat 115,47 miliarde de lei in primele zece luni, in crestere cu 10% (an/an). Ca si in cazul impozitului pe salarii, evolutia contributiilor este inferioara dinamicii fondului de salarii, fiind totodata influentata de extinderea in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii (efect asupra incasarilor incepand cu iulie 2022, conform Legii nr. 135/2022).
De asemenea, incepand cu septembrie, contributiile au fost influentate de modificarea plafonului pana la care se acorda facilitatile fiscale salariatilor din domeniul constructiilor, agricol si industriei alimentare (de la 30.000 de lei lunar la 10.000 lei lunar) si de masura de stabilire a bazei de calcul lunar la nivelul salariului minim brut pe tara pentru veniturile realizate in baza contractelor individuale de munca cu timp partial al caror nivel este situat sub nivelul salariului minim brut.
Incasarile din impozitul pe profit au insumat 24,86 miliarde lei in ianuarie - octombrie, consemnand o crestere de 33,8% (an/an), sustinuta atat de avansul incasarilor din impozitul pe profit de la agentii economici (30,2% an/an, respectiv +5,4 miliarde de lei), cat si de impozitul pe profit virat de bancile comerciale (+0,9 miliarde de lei).
Incasarile nete din TVA au inregistrat 76,99 miliarde de lei in primele zece luni, in crestere cu 19,6% (an/an), in timp ce restituirile de TVA au consemnat un nivel de 23,27 miliarde lei in ianuarie - octombrie - cu 15.3% mai ridicat fata de cel rambursat in anul anterior. Dinamica veniturilor din TVA a fost influentata preponderent de evolutia favorabila a bazei macroeconomice relevante.
Veniturile din accize au insumat 29,61 miliarde lei in ianuarie - octombrie, consemnand o crestere de 3,5% (an/an). In structura, incasarile din accizele pentru produsele energetice au inregistrat o dinamica de 3% (an/an) - sustinuta atat de cresterea consumului de carburanti fata de aceeasi perioada a anului trecut, cat si de majorarea accizei cu 3,6% incepand cu 1 ianuarie 2022. Incasarile din accizele pentru produsele din tutun au crescut cu 3,4%, in conditiile unui nivel majorat al accizei la tigarete - cu 5,5% incepand cu 1 august 2022 (594,97 lei/1000 tigarete, fata de 563,97 lei/1000 tigarete incepand cu 1 aprilie 2021). Evolutia lunara a incasarilor din accize prezinta in general o volatilitate mai ridicata, determinata de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscala a produselor accizabile.
Alte impozite si taxe pe bunuri si servicii au totalizat 13,86 miliarde de lei in primele zece luni, inregistrand un avans de 10,26 miliarde de lei fata de anul precedent, pe seama incasarilor suplimentare din sectorul energetic.
Veniturile nefiscale au insumat 35,96 miliarde lei in ianuarie - octombrie, consemnand o crestere de 53,5% (an/an), sustinuta de avansul veniturilor din proprietate - varsaminte din veniturile nete ale BNR, dividende, dobanzi si redevente petroliere. De asemenea, nivelul veniturilor nefiscale este determinat si de inregistrarea sumelor din vanzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera, potrivit prevederilor art.10, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2011.
Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 34,78 miliarde de lei in primele zece luni, in crestere cu 41,1% (an/an).
Pe de alta parte, cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 425,92 miliarde de lei au crescut in termeni nominali cu 19,4% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe primele zece luni ale anului 2022 au inregistrat o crestere cu 0,3 puncte procentuale fata de aceeasi perioada a anului 2021, de la 30,2% din PIB la 30,5% din PIB.
Cheltuielile de personal au insumat 97,51 miliarde de lei, in crestere cu 6,2% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal reprezinta un nivel de 7% din PIB, cu 0,8 puncte procentuale mai mici fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 55,75 miliarde de lei, in crestere cu 16,8% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. O crestere se reflecta la bugetele locale, respectiv 20,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, precum si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 11,7%.
Cheltuielile cu dobanzile au fost de 24,41 miliarde de lei. Comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, platile de dobanzi aferente portofoliului de datorie publica s-au majorat cu 8,92 miliarde de lei ca urmare a cresterii ratelor de dobanda in contextul inflationist manifestat indeosebi incepand cu a doua parte a anului 2021, atat pe plan intern cat si international, cat si ca urmare a incertitudinilor generate de conflictul armat din Ucraina.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 146,32 miliarde de lei, in crestere cu 17,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2022, a punctului de pensie cu 10%, respectiv de la 1.442 lei la 1.586 lei, a nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari (pensia minima) de la 800 lei la 1.000 lei, de acordarea unui ajutor financiar pentru pensionarii sistemului public de pensii cu pensii mai mici sau egale cu 1.600 de lei, astfel incat toti cei care se incadreaza in aceasta categorie sa aiba un venit de 2.200 de lei, in luna ianuarie 2022, precum si de acordarea celei de-a 13-a indemnizatii pentru persoanele cu dizabilitati.
De asemenea, cheltuielile cu asistenta sociala au fost influentate si de platile din luna iulie 2022 pentru acordarea unui ajutor financiar in valoare de 700 de lei pentru pensionarii din sistemul public, sistemul pensiilor militare de stat si pentru beneficiarii de drepturi prevazute de legi cu caracter special, ale caror venituri sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei. Totodata, se reflecta majorarea alocatiei de stat pentru copii, care a crescut, incepand cu 1 ianuarie 2022, la 600 de lei pentru copiii in varsta de pana la 2 ani sau pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap. Totodata, copiii cu handicap beneficiaza de aceasta suma pana la implinirea varstei de 18 ani. De asemenea, s-a majorat la 243 de lei alocatia de stat pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 2 ani si 18 ani, dar si pentru tinerii de peste 18 ani care urmeaza cursurile liceale sau profesionale, pana la terminarea acestora, inclusiv pentru cei cu handicap care urmeaza o forma de invatamant preuniversitar prevazuta de lege, dar nu mai tarziu de implinirea varstei de 26 de ani.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost influentate si de platile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrica si gaze naturale, respectiv pana la finele lunii octombrie 2022, au fost in suma de 2,73 miliarde de lei.
Cheltuielile cu subventiile au fost de 12,97 miliarde de lei, in principal, aceasta suma reprezinta subventii pentru transportul de calatori, pentru sprijinirea producatorilor agricoli, precum si pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale al consumatorilor noncasnici pentru sezonul rece 2021-2022 (4,32 miliarde de lei) care reprezinta 33,3% din total subventii.
Alte cheltuieli au fost de 7,3 miliarde de lei, reprezentand, in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, sustinerea cultelor, alte despagubiri civile.
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 36,97 miliarde de lei, cu 37,1% mai mari comparativ cu primele zece luni ale anului precedent.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 47,56 miliarde de lei, in crestere cu 24,5% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent cand au fost in valoare de 38,19 miliarde de lei. De asemenea, se observa o crestere a ponderii investitiilor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentand 57,87% din totalul cheltuielilor pentru investitii.
In urma celei de-a doua rectificari bugetare, deficitul bugetului general consolidat a fost mentinut la 80,1 miliarde lei, dar s-a diminuat ca procent in PIB, de la 5,84% la 5,74%.