Cifra de afaceri a pietei serviciilor de posta si curierat din Romania a avansat cu 12% fata de 2018 si a depasit cu 112% nivelul din 2010, ajungand la 5,3 miliarde de lei in 2019, potrivit celei mai recente analize KeysFin. Mai mult, analistii KeysFin mentin estimarea din mai anul trecut, ca ritmul de crestere sa se dubleze cel putin, iar cifra de afaceri a companiilor care ofera servicii de posta si curierat sa depaseasca pragul de 6,6 miliarde de lei in 2020, ca urmare a cererii online crescute, generate de pandemia de Coronavirus. Pe termen mediu estimarile acestora indica o temperare a ritmului anual de crestere a pietei spre cel inregistrat in 2019.
„In ultimii trei ani se vorbeste tot mai des despre dezvoltarea comertului electronic si aportul major pe care il are acesta in dezvoltarea business-ului din sectorul serviciilor de posta si de curierat. Cu toate acestea, chiar daca piata de e-commerce din Romania a crescut constant in ultimii ani, nicio inovatie sau intrare pe piata a unui jucator din comertul digital nu a avut un ecou atat de puternic pe piata curieratului, precum migrarea catre cumparaturile online adusa de debutul pandemiei de Coronavirus. Astfel ca, daca in 2019 estimam mentinerea unui trend ascendent cu care ne obisnuisem, in anul pandemiei ne asteptam ca piata sa aiba o crestere cel putin dubla, atingand astfel un maxim istoric,” a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanti furnizori de solutii de business information din Romania.
Piata serviciilor de posta si curierat este unul dintre putinele domenii in care numarul de companii a avansat considerabil, cu 15% in comparatie cu anul 2018 si cu aproximativ 256% fata de 2010, la putin peste 2.400 de companii in 2019. Daca pentru 2019 specialistii KeysFin raporteaza o crestere de 15%, pentru 2020 acestia estimeaza o concentrare intr-un ritm moderat a pietei, ca rezultat al impactului pandemiei asupra firmelor mici, fara putere logistica si financiara. Cu toate acestea, trebuie mentionat ca sectorul serviciilor de posta si curierat este una dintre pietele care au crescut cel mai mult in anul pandemiei, alaturi de sectorul farmaceutic, retail-ul alimentar, sanatate si asistenta sociala, IT si comunicatii, distribuitorii de energie si gaze si cei de apa si salubritate.
Rezultatul net (profit minus pierdere neta) al furnizorilor de servicii de posta si curierat a crescut marginal fata de 2018, insa a fost cu peste 318 milioane de lei peste pierderea din 2010, ajungand la aproape 235 milioane de lei in 2019.
Posta si curieratul, marii castigatori ai crizei
Posta Romana este in continuare principalul jucator din piata de posta si curierat din tara noastra, in ciuda valului de concedieri anuntat recent. Compania, detinuta de statul roman prin Ministerul Comunicatiilor – 93,5% si de Fondul Proprietatea – 6,5%, a raportat in 2019 o cifra de afaceri de aproape 1,3 miliarde de lei (23,9% din total). De mentionat ca, in 2018, cifra de afaceri a acestei institutii a fost de 1,2 miliarde de lei, astfel incat compania a mentinut trendul crescator din anul anterior.
Fan Courier Express SRL, liderul segmentului de curierat, continua sa castige teren: in 2019, compania cu capital privat 100% romanesc a facut afaceri de aproape 792 de milioane de lei, respectiv un avans de peste 15% fata de 2018.
La fel ca in anul anterior, CARGUS SRL (453 milioane de lei, 8,5% din total) vine in completarea podiumului, in urma sa mentinandu-se in top aceeasi jucatori principali din industrie: TNT ROMANIA SRL (351 milioane lei, 6,6% din total, companie care a depasit DHL in 2018) si DHL INTERNATIONAL ROMANIA SRL (341 de milioane de lei, 6,4% din total). Cumulat, cele mai mari 10 companii au generat 76,4% din cifra de afaceri totala.
Analiza nu ia in considerare performanta unor companii precum Bringo Magazin SRL (controlata indirect de Carrefour Nederland BV) sau Glovoappro SRL (detinuta de spaniolii de la Glovoapp23 SL), acestea declarand ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului IT&C. Potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Finantelor, cele doua companii au raportat cresteri majore de 215%, la 21,3 milioane de lei (BRINGO) respectiv de 97%, la 63,8 milioane de lei (GLOVO), in primul semestru din 2020 fata de sfarsitul lui 2019.
Foodpanda RO SRL (detinut de germanii de la BRILLANT 1421 GMBH) are ca principal domeniu de activitate codul CAEN 4619: intermedieri in comertul cu produse diverse, domeniile secundare tinand de comertul retail si wholesale (4617, 4618, 4711, 4729, 4791) si nu a raportat rezultatele pentru 2019 pana la momentul intocmirii analizei.
Noua era a curieratului, alimentata de expansiunea comertului digital
In 2019, aproximativ 41.000 angajati lucrau pentru companiile locale de posta si curierat, cu 0,7% mai multi decat in 2018. Pentru 2020, analistii KeysFin estimeaza un avans de aproximativ 10% la aproximativ 45.000 angajati, ca urmare a cresterii accentuate pentru serviciile de curierat.
Datele din piata comertului digital cu bunuri de larg consum estimeaza cresteri in jurul valorii de 40% pentru anul incheiat, iar statisticile celui mai popular motor de cautare din Romania ilustreaza o crestere a cautarilor romanilor in categoria de livrari online cu 58% in 2020 fata de anul anterior, atingand varfuri chiar si de 200% in anumite perioade precum luna aprilie.
Astfel ca piata serviciilor de posta si curierat se pregateste intens prin investitii pe termen lung, optimizarea fluxurilor si cresterea scalabilitatii, pentru trecerea la o noua etapa, in care sa poata fi pregatita sa sustina dezvoltarea accelerata a comertului online, potentata suplimentar in ultimul an de contextul creat de pandemia de Coronavirus.
Analiza KeysFin are la baza datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finantelor (la sfarsitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 53: activitati postale si de curier. Toate cifrele sunt exprimate in lei iar datele au fost extrase la inceputul lui 2021.