RO EN
Coșul este gol

KASTEL Group: Piata locala de real estate management, estimata la 622 mil. euro

Peste 99% dintre proprietarii din Romania, care inchiriaza locuinte, nu au apelat la servicii de recuperare a creantelor, chiar daca aproape 50% dintre chiriasi intarzie, chiar si cu 30 de zile, la plata chiriei. Cifrele au reiesit din studiul realizat de Kastel Group si aplicat pe un esantion de 500 de persoane, cu scopul de descoperi si de a gasi solutii pertinente la problemele pe care le intampina atat proprietarii, cat si chiriasii.
„Serviciul de Property Management este potrivit atat pentru proprietarii cu o singura proprietate pe care o inchiriaza, cat si pentru cei care au un portofoliu de proprietati imobiliare dezvoltat. Clientul care contracteaza un serviciu de Property Management este proprietarul, care, pentru a obtine un randament investional crescut, intelege ca al sau chirias nu este doar o persoana care are nevoie de un acoperis deasupra capului, ci este un client care plateste o chirie lunara pentru bunul inchiriat si are nevoie sa se simta in siguranta si confort. Pentru acest lucru proprietarii trebuie sa profesionalize procesul de inchiriere si administrare al proprietatii”, a explicat Christian Tudorache, CEO & Co-Founder Kastel Group.
 
Circa 9.000 de angajati in real estate management
In Romania, piata de real estate management este estimata la peste 622 de milioane de euro, iar in 2022 inregistreaza o crestere de 3,7%, potrivit statisticilor ibisworld. Peste 8.800 de persoane sunt angajate in cele aproape 2.500 de companii care furnizeaza servicii de real estate management in tara noastra. Romania se afla pe locul 10 in Uniunea europeana cand vine vorba de performantele industriei de real estate management, top condus de Germania, unde sectorul genereaza venituri de peste 16.9 miliarde de euro.
Conceptul de Property Management, aparut in Statele Unite ale Americii, in secolul trecut, a generat venituri de peste 88.4 miliarde de dolari in 2021. Modelul este recunoscut prin facilitatile pe care le genereaza atat pentru proprietari, cat si pentru chiriasi, printre care respectarea legii la intocmirea actelor necesare inchirierii, colectarea chiriei si solutionarea oricaror probleme care se pot ivi cu imobilul inchiriat.
 
Cifrele sustin necesitatea serviciilor de Property Management
Studiul furnizat de Kastel Group a fost efectuat pe un esantion format din 500 de proprietari, care doreau sa-si inchirieze proprietatile singuri sau in colaborare cu agentii imobiliare, in regim de non-exlcusivitate. Datele releva ca 500 de proprietari detin in total 508 apartamente. Din cele 508 apartamente 24% sunt garsoniere, 48% - apartamente cu 2 camere, 21% - apartamente cu 3 camere si 6% - apartamente cu 4 camere.
 
Pretul mediu de inchiriere porneste de la 400 euro in marile orase
Cele mai multe apartamente date spre inchiriere se gasesc preponderent in Bucuresti (61,811%) si Cluj (36,615%). Alte orase de referinta sunt Timisoara, Baia Mare, Zalau si Ploiesti. Din cele 508 apartamente date spre inchiriere, 221 au pretul sub 400 euro, 162 se incadreaza in intervalul 401 - 600 euro, iar 95 pornesc de la pretul de 601 euro. Restul imobilelor sunt estimate la peste 1000 euro, pe luna.
 
Plata chiriei la timp ramane o problema constanta
Una dintre cele mai des intalnite probleme este intarzierea platii efectuate de catre chirias proprietarului. 41,897% au intarziat cu plata intre 1 si 15 zile, 14,031% intre 16 si 30 de zile, iar 41,897% nu au intampinat nicio problema in efectuarea platii chiriei sau a facturilor.
 
Majoritatea romanilor prefera locuinte construite pana in anul 2000
Referitor la anul constructiei cladirii in care se afla imobilul dat la inchiriere, exista proprietari cu mai multe imobile construite in aceiasi ani. 18% detin locuinte construite inainte de 1977; 43,5% au locuinte ridicate intre 1977-2000; 25,5% s-au orientat catre cele construite intre 2000-2015, iar 13% au optat pentru cele recente, finalizate dupa anul 2015.
 
Contractele de inchiriere pe termen lung ofera siguranta
In ceea ce priveste perioada minima contractuala, aceasta variaza intre 6 luni si 2 ani. Dintr-un total de 566 raspunsuri, 66 dintre proprietari apeleaza la mai multe tipuri de contracte: 24,6% dintre proprietari folosesc contracte de minimum 6 luni, 81% au contracte de 12 luni, iar 7,6% dintre proprietari prefera contractele de minimum 2 ani.
 
Dialogul constant proprietar-chirias este cheia succesului in inchirierile de apartamente
Comunicarea este esentiala in pastrarea unui contract de inchiriere. Dintre 607 proprietari intervievati, doar 107 nu comunica frecvent cu ai lor chiriasi. Totusi, 95% dintre proprietari vorbesc lunar cu chiriasii lor, chiar si mai des, iar 10,4% comunica saptamanal. In medie, raportul apelurilor chirias-proprietar si proprietar-chirias este de 1:1. Dintre aceste apeluri, 36% spun ca majoritatea au fost efectuate pentru a rezolva o problema. Exista si cazuri fericite, de 3% dintre proprietari, care nu au intampinat probleme cu chiriasul.
 
Promptitudinea solutionarii problemelor fidelizeaza chiriasul
Din totalul de 664 raspunsuri reiese ca la 164 dintre intervievati difera timpul de actiune, in functie de problema aparuta. Dintre problemele ivite, 360 au fost solutionate in aceeasi zi, 280 in decursul a 3-5 zile si 24 in mai mult de o saptamana, deoarece numerosi proprietari nu au avut timp sa intervina sau au considerat ca nu este nevoie de o interventie.
 
Majoritatea proprietarilor nu apeleaza la servicii de recuperare a creantelor
Pe langa intarzierea platii, detinatorii unui apartament au intampinat probleme cu privire la uzura obiectelor, dezordine, inundatii sau apeluri date de vecini pentru deranjarea linistii publice. Cu toate acestea 99,4% dintre proprietari nu au apelat la servicii de recuperare a creantelor. 54,6% dintre proprietari au reusit sa-si recupereze debitele restante si doar 2,8% nu au reusit. De remarcat este ca persoanele care nu au reusit sa isi recupereze debitele restante sunt cei care nu au apelat la o firma de recuperare creante. Restul proprietarilor nu au intampinat probleme de aceasta natura.
 
Ce beneficii poate aduce Property Management pentru romani?
Prin serviciul Property Management, clientii vor economisi timp si resurse financiare, deoarece administrarea imobilelor se va face de catre o terta parte, respectiv de o agentie imobiliara sau de o firma specializata. Acestia se vor ocupa de toate situatiile care apar, indiferent de complexitatea lor. Property Management este un serviciu biderectionat, cu avantaje imediate atat pentru proprietari cat si pentru chiriasi, care vor avea informatii complete in timp util, fara sa fie nevoie sa investeasca timp sau bani.
Astfel, locuintele vor fi promovate corect; atat proprietarii cat si chiriasii vor fi consiliati pe tot parcursul incheierii actelor, cat si ulterior; colectarea chiriilor se va face usor de catre firma care administreaza serviciul de Property Management; iar cand apar situatiile inevitabile (deteriorarea instalatiilor sanitare si electrice, zgomotul produs de vecini, necesitatea unor reparatii iminente, administrarea zonelor comune etc) vor intra in rol tot cei care se ocupa de Property Management. Proprietarul nu va fi deranjat cu niciun detaliu, iar chiriasul va fi multumit ca totul s-a rezolvat in timp util.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter