In cadrul evenimentului GPeC SUMMIT Online, au fost anuntate in premiera rezultatele studiului anual asupra sectorului e-commerce din Romania realizat de compania de cercetare de piata iSense Solutions pentru GPeC. Cercetarea a fost derulata in perioada Martie-Octombrie 2020, pe un esantion reprezentativ pentru mediul urban, iar datele au fost culese bianual, in luna mai (la finalul perioadei de carantina) si in octombrie.
“De 4 ani lucram impreuna cu iSense Solutions pentru monitorizarea evolutiei sectorului E-Commerce din Romania, iar in 2020 ne-a interesat cu atat mai mult comportamentul consumatorilor, data fiind situatia pandemica actuala. Ne-am bucurat sa vedem cresteri semnificative privind comertul online in cifrele prezentate la GPeC SUMMIT Online - evenimentul de referinta in E-Commerce si Digital Marketing din Romania”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
Impactul pandemiei asupra obiceiurilor de cumparare
Pandemia de COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra pietei si a obiceiurilor de cumparare si a insemnat o oportunitate pentru cresterea cumparaturilor online.
Potrivit cercetarii iSense, daca in 2019 piata de e-commerce a inregistrat tranzactii in valoare de 4,25 miliarde de euro, pana la finalul acestui an se estimeaza o crestere a vanzarilor la o valoare totala de pana la 6 miliarde de euro.
Numarul persoanelor care fac cumparaturi online a crescut cu 13% fata de 2019, iar valoarea medie cheltuita pentru cumparaturile online a inregistrat o crestere semnificativa de 41% fata de 2019.
O alta schimbare de comportament a fost modalitatea prin care clientii au ales sa plateasca pentru cumparaturi, incidenta platilor online cu cardul crescand cu 17% fata de anul 2019. Cea mai mare crestere s-a inregistrat in prima parte a anului pana in luna Mai (15%) urmand o perioada de crestere de doar 2% in perioada Mai-Octombrie 2020.
In ceea ce priveste comportamentul de cumparare in magazinele fizice, 43% dintre respondenti declara ca se simt inconfortabil sa faca cumparaturi din magazinele traditionale pentru ca acestea sunt prea aglomerate (71%) si nu se respecta regulile de distantare (68%).
Ce au cumparat romanii in perioada pandemiei - Top 10 categorii
Cea mai mare evolutie in materie de vanzari online a fost inregistrata de serviciile de Catering/Livrare de mancare gatita, cu o crestere de 124% fata de aceeasi perioada a anului 2019. Ca urmare a schimbarilor de comportament pe fondul pandemiei, si alte categorii de produse au inregistrat cresteri in vanzari cu mult peste media din 2019: Carti/Reviste 113%, Pet Shop 113%, FMCG 110%.
Top 10 categorii in functie de valoarea medie a tranzactiilor pe an
1. Catering / Livrare de mancare gatita - 124% (de la 212 lei in 2019, la 475 lei in 2020)
2. Carti/Reviste - 113% (de la 127 lei in 2019, la 269 lei in 2020)
3. Pet Shop - 113% (de la 128 lei in 2019, la 272 lei in 2020)
4. FMCG - 110% (de la 355 lei in 2019, la 746 lei in 2020)
5. Produse de bricolaj - 87% (de la 244 lei in 2019, la 455 lei in 2020)
6. Produse handmade - 86% (de la 107 lei in 2019, la 199 lei in 2020)
7. Servicii de telecomunicatii - 75% (de la 244 lei in 2019, la 427 lei in 2020)
8. Sex shop - 75% (de la 49 lei in 2019, la 86 lei in 2020)
9. Computere, accesorii software/hardware - 61% (de la 514 lei in 2019, la 825 lei in 2020)
10. Fashion - 45% (de la 474 lei in 2019, la 689 lei in 2020)
Pe langa achizitiile de pe teritoriul Romaniei, o treime din romani prefera sa faca cumparaturi online de la magazine din China (27%), tari membre UE (23%) si SUA (4%).
Ce magazine online prefera romanii, in functie de categorii
In cele doua perioade analizate in cadrul studiului, s-au observat schimbari de preferinte in ceea ce priveste magazinele online de unde romanii aleg sa isi faca cumparaturile.
Top 10 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria FMCG
Carrefour - 37% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
Kaufland - 35% Octombrie 2020, 45% Mai 2020
eMAG - 28% Octombrie 2020, 31% Mai 2020
Bringo - 23% Octombrie 2020, 17% Mai 2020
Auchan - 23% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
Mega Image - 15% Octombrie 2020, 21% Mai 2020
Cora - 14% Octombrie 2020, 14% Mai 2020
Glovo - 12% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
Solaris - 1% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Furnicamarket - 1% Octombrie 2020, 2% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria Catering
FoodPanda - 34% Octombrie 2020, 39% Mai 2020
Glovo - 32% Octombrie 2020, 30% Mai 2020
PizzaHut - 26% Octombrie 2020, 32% Mai 2020
Takeaway - 19% Octombrie 2020, 16% Mai 2020
Jerry’s Pizza - 14% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
Bringo - 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
Domino’s Pizza - 8% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
Presto Pizza - 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
UberEats - 5% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
CuptorulCuLemne - 4% Octombrie 2020, 3% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria Fashion
eMAG - 66% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
H&M - 40% Octombrie 2020, 44% Mai 2020
Fashion Days - 34% Octombrie 2020, 28% Mai 2020
Carrefour - 23% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
About You - 20% Octombrie 2020, 13% Mai 2020
Zara - 19% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
AliExpress - 18% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
Auchan - 16% Octombrie 2020, 12% Mai 2020
Bershka - 16% Octombrie 2020, 18% Mai 2020
Miniprix - 13% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria Produse farmaceutice
Farmacia Tei - 55% Octombrie 2020, 54% Mai 2020
Sensiblu - 32% Octombrie 2020, 33% Mai 2020
FarmaciaLaPretMic - 10% Octombrie 2020, 10% Mai 2020
Medifarm - 8% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
Pcfarm - 6% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
Pfarma - 5% Octombrie 2020, 8% Mai 2020
Glovo - 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
Bringo - 5% Octombrie 2020, 5% Mai 2020
Efarma.ro - 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Pilulka - 3% Octombrie 2020, 2% Mai 2020
Top 10 magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria Cosmetice
eMAG - 45% Octombrie 2020, 50% Mai 2020
Farmacia Tei - 31% Octombrie 2020, 26% Mai 2020
Elefant - 25% Octombrie 2020, 27% Mai 2020
Sephora - 24% Octombrie 2020, 22% Mai 2020
Yves Rocher - 23% Octombrie 2020, 24% Mai 2020
Notino - 22% Octombrie 2020, 19% Mai 2020
Douglas - 12% Octombrie 2020, 11% Mai 2020
Marionnaud.ro - 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
Makeup.ro - 6% Octombrie 2020, 7% Mai 2020
Pink Panda - 5% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Top magazine / aplicatii de cumparaturi din categoria Bricolaj
Dedeman - 75% Octombrie 2020, 76% Mai 2020
Leroy Merlin - 29% Octombrie 2020, 34% Mai 2020
Hornbach - 21% Octombrie 2020, 15% Mai 2020
Bricodepot - 18% Octombrie 2020, 23% Mai 2020
Mathaus.ro - 7% Octombrie 2020, 9% Mai 2020
Bricoshop.ro - 7% Octombrie 2020, 6% Mai 2020
E-bricolaj.ro - 4% Octombrie 2020, 4% Mai 2020
Cat de importante sunt review-urile?
Review-urile au avut o si mai mare importanta in 2020 deoarece cu ajutorul lor magazinele online au putut castiga increderea clientilor si au putut genera mai multe vanzari. 55% dintre respondentii la studiu au declarat ca nu ar cumpara de la un magazin online pentru care nu pot gasi pareri, iar 75% cauta activ review-uri.
Respondentii care cauta activ pareri despre produsele pe care vor sa le achizitioneze, urmaresc:
Daca produsele au fost la calitatea promovata de comerciant (74%)
Raspunsurile la opiniile negative (50%)
Cat de reale par sa fie review-urile (47%)
Daca site-urile sunt reale (41%)
Comentarii legate de notele primite de produse (39%)
Daca exista un mix normal de opinii pozitive si negative (36%)
Informatii despre rapiditatea livrarii (36%)
Note cat mai mari (35%)
In ceea ce priveste increderea, 37% au incredere in review-uri de pe site-uri independente de magazine, 36% in parerile din Social Media si 27% in testimonialele afisate de magazinele online pe paginile proprii.
7 din 10 consumatori au lasat un review legat de procesul de cumparare cel putin o data, motivul principal fiind pentru ca le-a cerut magazinul sau un serviciu tert acest lucru dupa procesarea comenzii sau pentru ca au simtit nevoia sa adauge un comentariu, fara sa le fi cerut nimeni un review.
Aplicatiile de livrare - solutia salvatoare in pandemie
“Aplicatiile de livrare sunt percepute ca fiind o solutie ”de salvare”, mai ales in aceasta perioada pandemica deoarece raspund foarte bine nevoii de distantare, dar si pentru ca ne economisesc din timpul alocat pentru cumparaturi, iar produsele sunt livrate foarte repede (mult mai repede decat in cazul achizitiilor de la magazinele online). Astfel, ne asteptam ca aceste platforme de livrare sa devina un canal de cumparare din ce in ce mai important pentru romani in perioada urmatoare”afirma Andrei Canda, Managing Partener iSense Solutions.
45% dintre respondentii studiului au folosit cel putin o data o aplicatie de livrare pentru cumparaturi sau comenzi online, iar 27% dintre acestia folosesc aplicatiile cel putin o data pe saptamana.
Cat de des folosesc romanii aplicatiile de livrare pentru cumparaturi online:
Zilnic – 2%
De cateva ori pe saptamana – 10%
O data pe saptamana – 15%
O data la 2-3 saptamani – 22%
O data pe luna – 13%
Mai rar de o data pe luna – 38%
Romanii prefera sa testeze mai multe platforme de livrare, insa raman fideli celor care se aliniaza cu nevoile lor de cumparare.
Platformele de livrare utilizate cel mai des
FoodPanda – 32% dintre respondenti o utilizeaza cel mai des (incercata de 56% dintre respondenti)
Glovo – 28% (incercata de 60% dintre respondenti)
Takeaway – 13% (incercata de 33% dintre respondenti)
Bringo – 13% (incercata de 26% dintre respondenti)
TAZZ by eMAG – 3% (incercata de 7% dintre respondenti)
Consumatorii isi doresc o diversificare a categoriilor de produse din aplicatiile de livrare.
Consumatorii doresc sa poata cumpara de la producatori locali si din piete traditionale prin intermediul platformelor de livrare, deoarece le considera mai sanatoase si de buna calitate si vor sa sustina micile afaceri romanesti.
In ceea ce priveste comenzile din super/hipermarketuri prin intermediul aplicatiilor de livrare, consumatorii isi doresc imbunatatirea si diversificarea anumitor categorii de produse.
Top 10 categorii de produse cumparate prin intermediul aplicatiilor
1. Catering / Livrare de mancare gatita – 72%
2. FMCG – 27%
3. Produse farmaceutice – 9%
4. Cadouri, flori – 10%
5. Carti, reviste – 6%
6. Cosmetice – 11%
7. Pet shop – 12%
8. Fashion – 8%
9. Electrocasnice, electronice – 9%
10. Computere, accesorii software – 5%
Dintre respondentii care folosesc aplicatiile de livrare, 43% isi doresc sa poata cumpara mai multe produse din categoria FMCG din aplicatii, 29% vor mai multe produse din categoria Produse Farmaceutice, 23% isi doresc o mai mare varietate de Carti si Reviste, iar 21% doresc mai multe produse din categoria Fashion.
Cifre si previziuni pentru Black Friday 2020
Romanii sunt din ce in ce mai familiarizati cu Black Friday, 99% dintre respondentii la studiu declarand ca au auzit de acest eveniment, iar 75% dintre acestia au si facut cumparaturi de Black Friday in trecut.
Efectele pandemiei par sa influenteze si deciziile de cumparare de Black Friday pentru romani, astfel ca anul acesta 72% dintre cei chestionati intentioneaza sa cumpere produse de Black Friday, 84% aleg sa cumpere din magazine online si doar 36% din magazine fizice (fata de 45% in anii trecuti). Conform studiului, 99% dintre respondenti intentioneaza sa cumpere din Romania, iar 18% iau in considerare si magazinele online din strainatate.