Decizia Curtii Constitutionale (CCR) de a elimina posibilitatea autoritatilor contractante de a retine garantia financiara de buna conduita, de 1% din valoarea unui contract, in cazul in care firmelor participante la licitatii li se respingeau contestatiile depuse, a dus la triplarea numarului procedurilor prin care agentii economici nemultumiti de modul derularii achizitiilor publice se adreseaza instantelor si/sau institutiei specializate (in speta, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor - CNSC), după cum susţine prim-ministrul Guvernului Romaniei, Victor Ponta. "Pachetul de legi privind achizitiile publice, pe care il trimitem in Parlament in baza noii directive europene, daca nu reusim sa-l implementam, o sa stam cu banii cum s-a intamplat si se intampla acum, stam cu bani si nu reusim sa-i cheltuim, pentru ca totul se contesta si nimeni nu semneaza absolut nimic. Am aprobat prin ordonanta de urgenta ca firmele ce depun contestatie trebuie sa constituie o garantie. Daca au dreptate, isi iau inapoi garantia, iar in caz contrar suma respectiva este pierduta. Insa Curtea Constitutionala a luat decizia neconstitutionalitatii prevederii din ordonanta de urgenta si, imediat dupa publicarea acesteia in Monitorul Oficial, au crescut de trei ori contestatiile. Inainte scazusera ca nu mai dorea nimeni sa acceseze o asemenea procedura... si exista firme ce sunt specializate in contestatii, nu in lucrari, ele se ocupa cu contestatii. Deci, trebuie ca in noul pachet legislativ pe standarde europene sa gasim o solutie la problema respectiva", a precizat recent seful Executivului. Potrivit ministrului Fondurilor Europene, un pachet legislativ de baza privind achizitiile publice va fi elaborat in luna iunie 2015, mai ales ca unul dintre obiectivele Guvernului pentru actuala sesiune parlamentara consta tocmai in modificarea normelor specifice. Mai mult, dupa decizia CC din ianuarie a.c., premierul avertiza ca exista „proiecte de sute de milioane de euro, cu fonduri UE, care sunt blocate de contestatii la licitatii judecate de CNSC si Curtea de Apel, situatia fiind o catastrofa nationala, in contextul in care Romania poate pierde bani europeni din acest motiv la sfarsitul anului in curs”.
***
Prin decizia nr. 5/15.01.2015 a CCR, desi obligatia de constituire a garantiei de buna conduita va exista si in continuare, autoritatile administratiei publice nu vor mai putea retine in mod automat suma respectiva in momentul respingerii unei contestatii, fie de catre CNSC, fie de diversele instante de judecata. In consecinta, cu toate ca Guvernul Romaniei a legiferat ca orice contestatie depusa poate cauza un prejudiciu autoritatilor contractante, CCR a inlaturat definitiv aceasta prevedere, mai ales ca la alin. 2 din OUG nr.34/2006 (cu modificarile si completarile ulterioare) garantia de buna conduita era transferata in contul organizatorului de licitatii si in cazul in care agentul economic renunta la contestatie, cerere ori plangere. Chiar si fara declaratiile premierului, era de asteptat ca, prin modificarea ulterioara a legii, Executivul sa continue impunerea anumitor sanctiuni pentru contestatori, considerand ca prevederile declarate neconstitutionale la data de 15 ianuarie 2015 contribuiau decisiv la limitarea numarului mare de contestatii care erau respinse de CNSC sau instante, insa care blocau proiecte si angajau resurse suplimentare pentru partile citate, ce urmau sa fie reprezentate in tribunale fara a mai beneficia de despagubiri ulterioare. Informatii suplimentare, la www.gov.ro