La data de 14 ianuarie a.c., Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a supus dezbaterii publice un proiect de ordonanta de urgenta – ce va fi supus aprobarii Executivului – prin care se propune, printre altele, o crestere vizibila a amenzilor prevazute in Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, amenzile pentru introducerea in contracte a clauzelor abuzive fiind de pana la 5% din cifra de afaceri.
De asemenea, in vederea unor clarificari, proiectul de ordonanta de urgenta stipuleaza si anumite modificari cu privire la ceea ce se intampla atunci cand litigiile privind incalcarea Legii nr. 193/2000 ajung in fata magistratilor. Astfel, potrivit textului proiectului de ordonanta, „instanta, in cazul in care constata existenta clauzelor abuzive in contract, obliga profesionistul sa modifice toate contractele de adeziune in curs de executare, precum si sa elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate in cadrul activitatii profesionale, fara a se tine cont de numarul clauzei contractuale si fara a mai avea posibilitatea inserarii cuprinsului acestora in noile contracte pe care urmeaza sa le utilizeze in cadrul activitatii profesionale. Instanta va dispune si restituirea, in totalitate, catre consumatori a sumelor percepute in temeiul unor clauze abuzive”. O alta modificare legislativa urmarita de ANPC se refera, in mod direct, la majorarea amenzilor ce pot fi aplicate bancilor sau lanturilor de retail pentru practici inselatoare. Astfel, conform proiectului, in functie de tipul de contraventie constatat de ANPC, amenzile variaza intre 2% si 4% din cifra de afaceri a companiei aflate in culpa. Actuala grila de sanctiuni prevede amenzi intre 50.000 de lei si 100.000 de lei.
O alta prevedere clarifica si defineste activitatile de tip „mistery shopping” in care se pot implica inspectorii ANPC. Astfel, „personalul din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor are competenta de a achizitiona bunuri sau servicii in scopuri de testare, daca este necesar, sub o identitate falsa, inclusiv de a le inspecta, studia, dezasambla in scopul de a detecta incalcari sanctionate prin Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European si al Consiliului privind cooperarea dintre autoritatile nationale insarcinate sa asigure respectarea legislatiei in materie de protectie a consumatorului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 si de a obtine mijloace de proba”. Pentru a descarca proiectul de OUG si expunerea de motive, click aici!