Indicatorul Increderii Consumatorului a avut o evolutie descrescatoare in luna martie 2020, atat in Romania cat si in Uniunea Europeana, in contextul economic marcat de impactul epidemiei de Covid-19, arata Raportul GfK PULSE Covid-19, realizat de compania de cercetare GfK Romania.
"Pe parcursul anului 2019, increderea consumatorilor in economia romaneasca a inregistrat o crestere importanta pana in luna decembrie, cand indicatorul Increderii Consumatorului a atins valori peste media europeana (-4,6 in Romania si -7 media in Uniunea Europeana). In martie 2020, contextul economic marcat de impactul Covid-19 determina o evolutie descrescatoare atat in Romania, unde Indicatorul Increderii Consumatorului ajunge la -11,1, cat si in Uniunea Europeana unde ajunge la valoarea de -10,4", se arata in analiza GfK.
Indicatorul privind increderea consumatorilor romani este determinat de previziuni pesimiste la majoritatea capitolelor, mai ales in ceea ce priveste viitorul economiei, unde doar 14,8% cred intr-o evolutie pozitiva. Referitor la rata somajului, 11,5% dintre romani spun ca aceasta va scadea in anul 2020.
Conform studiului citat, romanii sunt pesimisti atunci cand vine vorba despre asteptarile privind situatia propriilor finante. In martie 2020, 24,1% dintre romani considerau ca vor avea o imbunatatire financiara in 2020, in timp ce in decembrie 2019, 27,9% considerau ca le va fi mai bine in acest an. Consumatorii sunt reticenti si referitor la intentia de economisire in viitor. In decembrie 2019, 35,4% dintre romani isi exprimau intentia de a face economii, iar in martie 2020 31,8% considera ca este un moment bun sa puna bani deoparte.
In martie 2020, cei mai multi romani (43%) au declarat ca isi vor micsora bugetul pentru achizitii precum mobila si electrocasnice, 35% dintre romani ca isi vor mentine constant bugetul pentru astfel de achizitii si doar 16,5% si-au exprimat intentia de a cheltui mai mult decat pana acum.
***
Raportul GfK PULSE Covid-19 include date din doua cercetari GfK: Omnibus, studiu realizat prin metodologia CATI, pe 1.020 de respondenti, reprezentantiv la nivel national, si Auditarea POS a pietei de Bunuri de Folosinta Indelungata.
Piata romaneasca de bunuri de folosinta indelungata a inregistrat pe parcursul anului 2019 o crestere de aproape 3,7% comparativ cu 2018, conform auditului GfK POS.