Accesul intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) la procedurile de achizitii publice (clasice si sectoriale) va fi facilitat, asigurandu-se, concomitent, alinierea reglementarilor la principiul tratamentului egal prevazut de Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFEU) si de directivele europene in domeniu. Normele metodologice aferente au fost modificate si completate de Executiv in cea mai recenta sedinta de Guvern.
Se reduce, astfel, garantia de participare pe care autoritatile contractante o pot solicita pentru contractele cu o valoare mai mica de 25 milioane de euro (echivalentul in lei), caz in care garantia de participare nu va putea depasi 1% din valoarea estimata a contractului/ acordului ce urmeaza a fi atribuit. Pentru celelalte contracte, cu valori de peste 25 milioane de euro, se prevede, in continuare, o cota de garantare de cel mult 2% din valoarea estimata a contractului de achizitie publica/ sectorial sau, in cazul acordului-cadru, din valoarea estimata a celui mai mare contract subsecvent, fara a fi luata in calcul valoarea pentru diverse si neprevazute, daca este cazul.
De asemenea, s-a eliminat obligatia operatorilor economici de a prezenta in original instrumentul de garantare prin care a fost constituita garantia de participare, in vederea corelarii prevederilor HG nr. 394/2016 si HG nr. 395/2016 cu cele ale Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice referitoare la trecerea integrala la procedurile de achizitii online.
"Instrumentul de garantare trebuie sa prevada ca plata garantiei de participare se va executa neconditionat, respectiv la prima cerere a beneficiarului, pe baza declaratiei acestuia cu privire la culpa persoanei garantate, si se prezinta autoritatii contractante cel mai tarziu la data si ora-limita de depunere a ofertelor", se arata intr-un comunicat emis de Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) dupa incheierea sedintei de Guvern.
Executivul a adus, totodata, o serie de clarificari privind componenta comisiilor de evaluare, in sensul ca din acestea pot face parte membri apartinand compartimentelor din cadrul entitatii contractante, iar in cazul in care beneficiarul final al contractului/ acordului-cadru este o alta entitate contractanta, pot face parte din comisie membri apartinand respectivei entitati contractante. In ceea ce priveste conditiile in care o oferta poate fi respinsa de catre comisia de evaluare ca fiind inacceptabila si neconforma, actul normativ aprobat de Guvern include si cazul in care raspunsul transmis nu clarifica eventualele neconcordante sau nu a depus dovada constituirii garantiei de participare la data limita de depunere a ofertelor.
Norme privind concesiunile de servicii si de lucrari
Cu acelasi prilej, Guvernul a stabilit noi reguli pentru evaluarea documentatiilor de atribuire publicate in SEAP. ANAP va evalua, inainte de transmiterea spre publicare a invitatiei/ anuntului, conformitatea cu legislatia aplicabila in domeniu, cu exceptia caietului de sarcini si a modelului de contract, in masura in care valoarea estimata a concesiunii este egala sau mai mare de 23,22 milioane de lei.
Potrivit actului normativ, atribuirea unui contract de concesiune este rezultatul unui proces de concesionare ce se deruleaza in mai multe etape, respectiv: faza de planificare, fundamentare si pregatire; o etapa de organizare a competitiei si atribuire a contractului si o faza de post atribuire, respectiv de executare si monitorizare a implementarii contractului.
"Normele introduc o noua abordare care trebuie urmata de toate autoritatile in procesul de evaluare a ofertelor, indiferent de procedura de atribuire aleasa. Mai exact, este vorba despre defalcarea acestui proces pe faze ce se finalizeaza cu rapoarte intermediare care sunt comunicate ofertantilor. Contractele de concesiune de lucrari/ servicii a caror valoare este mai mica de 23,22 milioane de lei vor putea fi incheiate prin aplicarea procedurii simplificate, care se initiaza prin publicarea in SEAP a unui anunt de concesiune simplificat, insotit de documentatia de atribuire aferenta", se arata intr-un comunicat oficial al ANAP.
Fiecare entitate contractanta va avea obligatia de a elabora un studiu de fundamentare a deciziei de concesionare atunci cand intentioneaza sa atribuie un contract de concesiune pe termen lung.