RO EN
The cart is empty

Spectrum Industries promoveaza produse aparte


Silviu Ioan (61 de ani)
Functia/firma: director general al Spectrum Industries
Studii: Institutul Politehnic Traian Vuia – Timisoara, Facultatea de Electrotehnica;
Experienta profesionala: 16 ani in domeniul prelucrarii sticlei;
Hobby: automobilism.  

Firma Spectrum Industries, din Bucuresti, este cunoscuta in Romania ca fiind unul dintre cei mai importanti furnizori de geam termoizolant, vitraje speciale (securizate, laminate etc.), constructii din sticla, structuri de sustinere, balustrade, trepte, sisteme de inchidere perimetrala (usi batante, glisante, automate sau cu actionare manuala), placari cu elemente decorative sau/si functionale din sticla serigrafiata si/sau laminata, cabine de dus, elemente din sticla si granit pentru amenajari interioare (blaturi de bai, bucatarii), prelucrari complexe in piatra si accesorii din sticla.

Multitudinea de produse promovate (majoritatea acestora facand parte din categorii putin accesate de competitori) subliniaza strategia adoptata de managementul societatii, inca de la infiintare: specializarea in fabricatia de modele high-tech, cu valoare adaugata mare si executate prin intermediul unor tehnologii de ultima ora. Cum a fost posibil ca o companie locala sa ajunga la asemenea performante? Acest aspect este relevat de administratorul firmei, Silviu Ioan, unul dintre cei mai dinamici industriasi de pe piata de profil.

Prima afacere, montajul de folii reflexive

De formatie inginer automatist, cu studii la Institutul Politehnic Traian Vuia - Facultatea de Electrotehnica din Timisoara, directorul Spectrum Industries era, la inceputul anilor '90, angajat al unui institut de cercetari din Bucuresti. Pe fondul schimbarilor economice intervenite in acea perioada, cercetarea si proiectarea nu mai erau atat de solicitate pe piata, astfel incat s-a impus orientarea spre domenii de activitate cu o profitabilitate mai mare. Flerul dat de pregatirea tehnica, precum si solidele cunostinte de limba germana, alaturi de spiritul antreprenorial, au favorizat inceputul colaborarii cu un partener din Vestul Europei, in special in domeniul acordarii de consultanta industriala. “Este clar ca, nici in acest fel, nu ma puteam astepta la castiguri importante, dar era o alternativa viabila la activitatea din institut. Oportunitatea de a face altceva a aparut in anul 1992, cand am aflat de existenta, in Germania, a produsului numit folie Bruxsafol, care nu avea alternativa pe piata romaneasca si care reprezenta, la acea vreme, singura solutie pentru imbunatatirea calitatilor fizice si optice ale geamurilor existente. Desi la inceput nu cunosteam in detaliu toate caracteristicile tehnice ale materialului respectiv, am simtit potentialul acestuia. Prima lucrare am executat-o personal, ajutat de o echipa formata din doi oameni: este vorba despre instalarea de folie reflexiva la restaurantul Velvet, din spatele complexului hotelier Bucuresti. Am avut oarecum sansa, intrucat afacerea era coordonata de o persoana repatriata din SUA, care detinea informatii favorabile despre produsul respectiv. Mai mult, am acceptat sa realizez lucrarile in conditiile platii integrale la finalizare, ceea ce constituia un risc destul de ridicat. Dar, pana la urma, am reusit. Ce a urmat nu a reprezentat decat o confirmare a faptului ca optiunea initiala a fost corecta: dupa numai 3 ani, coordonam 4 echipe formate din cate 3 angajati, iar cifra de afaceri ajunsese la nivelul de 700 mii USD”, isi aminteste Silviu Ioan.

Prima linie de fabricatie marca Lisec

Denumirea sub care a fost demarata activitatea in domeniul prelucrarii sticlei a fost Alrotec, firma care desfasura si o serie de activitati adiacente, cum ar fi asamblarea de kit-uri si realizarea, in Romania, de aparate TV marca Grundig, varfuri de serie la acea data. Primul utilaj de procesare a vitrajelor, achizitionat in 1993, a fost o linie Bottero, prin intermediul careia erau executate lucrari elementare. Cum era si firesc, in spiritul deja declarat al administratorului, cea mai mare parte a profitului a fost reorientata spre investitii, astfel incat, in 1995, compania avea inca o linie de prelucrare marca Lisec. “Majoritatea prietenilor si colaboratorilor mei au pus intotdeauna la indoiala deciziile pe care le-am luat in materie de dezvoltare si achizitie de noi tehnologii. In acea perioada, faptul ca a existat in Romania un client pentru producatorul austriac de echipamente reprezenta o situatie aproape incredibila. Nimeni nu-si imagina ca o astfel de investitie ar putea deveni vreodata rentabila. De fapt, existenta acestei dotari ne-a orientat aproape inevitabil spre viitoarea specializare: fabricarea geamului termoizolant. Pana in acel moment, unul dintre cei mai importanti parteneri ai companiei era Geromed, care achizitiona de la noi mari cantitati de folie. In acelasi timp, firma - proprietate a statului - se situa si printre putinii producatori locali de vitraje arhitecturale (evident, nu folosea sticla float). De aceea, lansarea pe piata fabricantilor de geam a insemnat si incetarea acestui parteneriat. Totusi, pretul platit a meritat. Trebuie precizat faptul ca, nici in prezent, nu am renuntat la comercializarea de produse Bruxsafol, iar una dintre cele mai profitabile actiuni a fost furnizarea de material pentru producatorul de ochelari de protectie utilizati in timpul eclipsei de soare din 2000, o afacere extrem de interesanta si inedita, in valoare de circa un milion USD”, subliniaza managerul Spectrum Industries.

Investitii de peste 10 milioane de euro

Executia de geam termoizolant a ramas principalul obiect de activitate pentru urmatorii 7 ani, intregul proces tehnologic fiind incununat prin achizitia, in anul 2002, a primului robot de sigilare din Romania. “Cred ca o mare parte a rezultatelor de exceptie pe care le-am inregistrat in acest domeniu se datoreaza faptului ca principalul resort care m-a impulsionat a fost placerea de a realiza lucruri de calitate maxima, prin intermediul celor mai performante tehnologii. Cu alte cuvinte, de multe ori mi-am satisfacut un hobby tehnic, ce s-a dovedit, in toate situatiile, extrem de profitabil. Probabil ca o contributie majora a avut-o si baza teoretica solida, fiind evident ca un inginer bine pregatit abordeaza mult mai atent problemele tehnologice, in comparatie cu cei care se lanseaza in acest domeniu de activitate pornind de la profesii care nu au o legatura directa. Nu trebuie ascuns faptul ca intotdeauna mi-a placut sa promovez produse unice, pe piete de nisa. Acest lucru a fost posibil doar prin adoptarea unei strategii investitionale atent elaborate si sustinute – in cea mai mare parte – din fonduri proprii. Sumele alocate de la inceputul activitatii depasesc nivelul de 10 milioane de euro, dar si rezultatele sunt pe masura”, afirma Silviu Ioan. Daca la mijlocul deceniului trecut, pe segmentul vitrajelor arhitecturale existau doar doua companii private importante (Lipoplast din Timisoara si Corina Gealan - Bucuresti), treptat, numarul acestora a inceput sa creasca. Aceasta situatie a constituit, pentru Spectrum Industries, un nou imbold pentru dezvoltare. “In 2004, am luat decizia alocarii de fonduri in valoare de peste un milion de euro pentru demararea activitatii de securizare. Am optat pentru unul dintre modelele de cuptoare de securizare de la Tamglass – lider mondial pe acest segment – respectiv un cuptor cu convectie, apt sa proceseze foi de sticla acoperite prin metoda magnetronica. Evident, actiunile noastre au fost permanent urmarite si – intr-o masura mai mare sau mai mica – au fost copiate, dar pot afirma, fara teama de a gresi, ca, din acest punct de vedere, am fost permanent cu 5 ani inaintea concurentei”, evidentiaza directorul companiei.

Capacitati impresionante de fabricatie

Avand in vedere obiectivele declarate, achizitiile ulterioare au fost, in mare masura, considerate firesti. Este vorba despre dotarea cu o linie de prelucrari speciale, marca Intermac, de instalarea unui utilaj de procesare cu jet de apa si a unei linii de laminare complet automatizate furnizate de Schloz – Germania (dotata cu autoclava care permite realizarea unor modele duplex cu dimensiuni de 2.600 mm x 5.500 mm). De asemenea, recent, dotarea tehnologica a fost completata cu un echipament mixt de dubla slefuire si CNC Bentler, cu o capacitate de prelucrare de 300 de unitati/schimb. “Daca incercam sa realizam un arc peste timp, putem cu usurinta constata faptul ca vanzarile Spectrum Industries a avut o evolutie fulminanta, de la 500 USD, cat au costat primele folii livrate, pana la 8 milioane de euro, care reprezinta obiectivul de vanzari pentru acest an. Nu a fost usor, iar – in opinia mea – intregul esafodaj se bazeaza exclusiv pe abililitatea si curajul de a cumpara exact ce trebuie, la momentul potrivit. Mai mult, este necesara o eliminare a vanitatilor si exceselor de orice tip, intrucat toate sumele disponibile trebuie orientate spre scopul stabilit. In prezent, detinem pe piata o pozitie de lider in ceea ce priveste calitatea si capacitatea de a executa produse speciale. In acest sens, o lucrare deosebita va fi realizata in perioada urmatoare pentru un beneficiar din Federatia Rusa, comanda respectiva impunand fabricarea unui vitraj cu proprietati antiglont (din clasa BR 6). Am reusit sa propunem clientului un produs cu performante maxime de transmisivitate luminoasa, in conditiile in care este executat din 5 foi de sticla cu grosimi de 10 mm, alaturate unui pachet termoizolant. De asemenea, livram in Olanda geam termoizolant cu sticla care are aspect antichizat, destinat lucrarilor de reabilitare a unor monumente istorice. Ceea ce pot promite atat colaboratorilor, cat si competitorilor este faptul ca nu ma voi opri aici. In perioada imediat urmatoare, avem planificata o noua investitie prin care se va permite o crestere semnificativa a capacitatii de prelucrare a sticlei destinate realizarii de fatade cortina avand caracteristici speciale”, a incheiat Silviu Ioan.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter