Atunci cand vor sa isi reamenajeze locuintele sau sa repare ceva in gospodarie, romanii au devenit mult mai atenti pe cine angajeaza. 6 din 10 clienti spun ca solicita recomandari si referinte despre proiectele anterioare, in tentativa de evita lucrarile de slaba calitate. Vor sa afle, astfel, daca mesterii sunt cu adevarat profesionisti, arata rezultatele unui barometru realizat de Frames, la comanda Mathaus.
Tu cum iti alegi mesterii cu care sa iti construiesti o casa, sa iti reamenajezi locuinta, sa instalezi electrocasnicele, sa asamblezi mobila etc.?
Potrivit unui barometru Mathaus, 62% dintre romani afirma ca, atunci cand au nevoie de serviciile unui mester, se bazeaza in primul rand pe recomandarile cunoscutilor. 34% ii cauta pe internet, iar 6% apeleaza la alte solutii (informatiile din magazine, reclame etc.)
Chiar si daca recurg la mesterii recomandati de rude, prieteni sau colegi, cei mai multi romani incearca sa afle detalii suplimentare despre ei.
59% dintre cei chestionati spun ca, in prezent, pe langa recomandarea clasica, solicita mesterilor referinte (fotografii, video, acte doveditoare etc.) daca este vorba de persoane fizice, sau cauta informatii pe internet, in cazul unor firme de profil, despre lucrarile prestate anterior.
In trecut, cei mai multi dintre cei chestionati (78%) se bazau pe recomandari, pe incredere, fara niciun fel de verificare suplimentara.
De ce au ajuns acum sa faca astfel de investigatii? In primul rand, s-a acumulat o lipsa de incredere in activitatea acestora. Mediatizarea exclusiva a unor exemple negative si ironizarea mesterilor in spatiul public au accentuat acest fenomen.
Dovada ca 68% dintre participantii la chestionar spun ca se tem de un eventual esec al lucrarii din cauza exemplelor negative, mai mult sau mai putin reale.
"Fiecare lucrare are particularitatile ei, rezultatul ei fiind influentat de o serie de factori care depind mai mult sau mai putin de abilitatile mesterilor. Fie s-a facut rabat la calitatea materialelor, fie s-a lucrat sub presiunea timpului si anumiti pasi de punere in opera a materialelor au fost sariti in urma presiunilor de a finaliza lucrarea. Acesti factori diversi se reflecta in aprecierea negativa a lucrarii unui mester sau constructor", arata concluziile cercetarii.
"Oamenii au devenit mult mai prevazatori, pe buna dreptate, si pentru ca exista o proportie destul de abrupta intre cererea mare de servicii si oferta destul de redusa, in special cantitativ si uneori chiar si la nivel calitativ", spune Cristian Matei, director de retail MatHaus by Arabesque.
"Dincolo de cei plecati in strainatate, avem in continuare mesteri buni in Romania, oameni cu experienta. Insa da, este greu sa apelezi la ei, pentru ca in general au lucrarile deja contractate pe perioade lungi de timp", afirma reprezentantul Mathaus.
Intrebati care sunt domeniile in care au nevoie de mesteri priceputi, cei mai multi (42%) au mentionat amenajarea locuintei (tencuit, zugravit, reabilitare termica etc.), instalatii electrice si termice (37%), mobila (31%), constructii de locuinte individuale (18%), instalari electrocasnice & IT (16%) si altele (11%).
Efectul "Dorel"
Boom-ul semnificativ din sectorul constructiilor (inaugurarea a sute de mii de locuinte in ultimii ani), degradarea tot mai puternica a blocurilor construite in anii dinainte de Revolutie si cresterea si diversificarea obiceiurilor de consum ale romanilor au generat o cerere extrem de puternica de servicii de amenajari interioare, constructii si suport.
Exodul multor mesteri catre tarile occidentale, absenta unei platforme de pregatire specializata in domeniile cerute de piata si concurenta acerba au facut ca mesterii sa reprezinte un contingent tot mai redus in Romania, in special numeric dar uneori si calitativ.
Lipsa de pregatire a unora dintre mesteri, mai ales a celor specializati in viteza, pe repede inainte, la locul de munca si nu la cursuri de pregatire, cat si asocierea mesterului roman cu mitul urban "Dorel" sunt doar doua dintre elementele care au contribuit negativ la impresia generala despre mesterii din Romania.
"Lenesi si neprofesionisti precum personajul negativ Dorel. Sunt conotatiile cu care, din pacate, au fost asociati, in ultimii ani, mesterii romani. Daca ne uitam insa la fapte, vom vedea ca in Romania in ultimii ani s-au construit foarte multe case, ansambluri rezidentiale si apartamente, iar calitatea si complexitatea lucrarilor este in continua crestere, fapt semnalat si de rezultatele cercetarii", se precizeaza in comunicatul Mathaus.
Potrivit rezultatelor sondajului, 82% dintre cei chestionati s-au declarat multumiti de rezultatele muncii prestate de mesterii angajati, iar 96% dintre ei au afirmat ca ii vor recomanda, mai departe, familiei, prietenilor si cunostintelor.
Printre altele, 68% au apreciat calitatea lucrarilor, 53% sfaturile privind achizitiile (materiale de constructii, instalatii, electrocasnice etc.), 38% s-au referit la costurile serviciilor iar 22% la timpul de executie.
"Un mester bun este cel care, in esenta, iti face o evaluare a lucrarii si iti da toate elementele, de la materialele necesare, la timpul de lucru si costul serviciilor. Comunicarea devizului, punctualitatea, seriozitatea si calitatea lucrarii sunt printre cele mai importante criterii care fac diferenta intre oferte", arata rezultatele cercetarii.
Focus pe servicii
Intr-o Romanie in care sectorul serviciilor va deveni pe viitor tot mai puternic pe masura maturizarii economiei, rolul jucat de mesteri va fi unul din ce in ce mai important, astfel ca nevoia de calificare in domeniu va creste.
"Dezvoltarea unei infrastructuri educationale in domeniu este absolut necesara. Romania are nevoie de specialisti in toate domeniile acestei industrii, certificati cu diplome si acreditari specializate, mai cu seama ca tehnologia in sectorul constructiilor evolueaza constant. Apar tot mai multe solutii noi, mai eficiente, mai usor de pus in practica si chiar mai sanatoase, atat cu mediul cat si cu cel care le opereaza", arata concluziile barometrului.
Potrivit specialistilor de la Mathaus, exista o nevoie acuta ca aceste tehnologii sa fie scoase in evidenta, fie prin puterea exemplului, prin workshop-uri facute de industria producatoare si distribuitoare de materiale, cat si in cadrul unor serii de cursuri de specializare suplimentare, asa cum avem in domeniile digitale.
"Noi derulam si incercam sa venim in ajutorul mesterilor prin diferite workshop-uri facute in parteneriat cu diversi producatori. Dar simtim nevoia de o plaja mai diversificata de specializari si cursuri mai aplicate fie ca vorbim de instalatori, electricieni, sudori, mesteri faiantari sau zugravi, pe care mesterii sa le acceseze. Se pot deschide noi orizonturi intr-o piata in continua expansiune", spune Cristian Matei, director de retail MatHaus by Arabesque.
Romanii nu se uita la bani atunci cand vor calitate
Potrivit rezultatelor barometrului, romanii sunt tot mai dispusi sa lase pe mainile specialistilor activitatile pe care multi dintre ei au incercat sa le faca singuri in trecut, de voie, de nevoie.
71% dintre cei chestionati afirma ca sunt dispusi sa apeleze la un meserias bun chiar daca ii costa mai mult, doar sa rezolve problema cu care se confrunta. Numai 23% ar mai vrea sa rezolve singuri provocarile aparute.
"A trecut vremea improvizatiilor si a incercarilor personale in astfel de domenii. Pe masura ce ne maturizam ca societate, pe masura ce nivelul de trai va creste, serviciile de suport vor deveni tot mai relevante, iar calitatea acestora va face diferenta intre oferte", arata concluziile barometrului.
"Suntem prezenti pe piata materialelor de constructii de mai bine de 27 ani, prin Arabesque si vedem, pe zi ce trece, ca romanii sunt tot mai interesati de produsele de calitate, de serviciile de suport, de garantie si abia apoi de pret. Vedem proiecte tot mai sofisticate, locuinte construite cu solutii inovative, cu echipe de mesteri si constructori specializati in ultimele tehnologii. E un semn bun pentru viitor, un semn ca trebuie sa avem incredere in calitatea mesterilor si a specialistilor din industria constructiilor din Romania", a declarat Cristian Matei, director de retail MatHaus by Arabesque.
***
Barometrul "Mesterul Dorel, intre mit si realitate", a fost dezvoltat de compania de consultanta Frames, la comanda Mathaus, pe un esantion de 3500 de respondenti, in perioada 4-7 martie 2021. Interviurile au fost realizate prin chestionare online, telefonic si email. Profilul respondentilor a fost reprezentat de 58% barbati si 42% femei din 15 judete, inclusiv Bucuresti-Ilfov, cu o varsta medie de 48 de ani.