RO EN
The cart is empty

ANALIZA: Piata nationala de bricolaj, evaluata la 2,4 miliarde euro

Incertitudinea continua sa fie cea mai importanta caracteristica a pietei nationale de bricolaj (DIY) si in acest an, dupa ce precedentele 12 luni au marcat cel mai redus ritm de expansiune din ultimii opt ani pe care s-au inscris firmele specializate. Pe fondul acutizarii problemelor economice, nivelul competitional a sporit semnificativ, iar vanzarile stagneaza sau se afla in declin, determinand o scadere a rentabilitatii principalilor operatori din domeniu. De altfel, investitiile pentru dezvoltare au avut o amploare mult mai redusa si din cauza deprecierii continue a livrarilor pe segmentul DIY, in primul an de recesiune (2009) diminuarea fiind evaluata la 24% comparativ cu 2008, iar in 2010 s-a constatat o scadere de 15%, dupa care ultimii doi ani au accentuat trendul descendent. De aceea, nu este surprinzator ca anul trecut doar patru din cei noua operatori ce activeaza pe acest segment au deschis, impreuna, sapte noi magazine, din care Dedeman a inaugurat patru unitati; Hornbach, BauMax si Ambient cate un magazin, iar celelalte sase companii si-au sistat planurile de expansiune. Toate aceste concluzii sunt cuprinse in cadrul celui mai recent studiu de piata elaborat de firma de consultanta Roland Berger, unde se mai arata ca, pentru intervalul 2011-2012, piata autohtona a retelelor DIY a fost estimata la cel mult 2,4 miliarde euro, iar pentru 2013 nu poate fi elaborata nicio previziune exacta, deoarece achizitia materialelor de constructii se efectueaza mai ales prin intermediul comertului traditional, unde gradul mare de fragmentare si lipsa informatiilor sunt atributele specifice care fac dificila elaborarea unor prognoze specifice.
Expansiunea nu mai este un subiect de actualitate
In schimb, potrivit unei cercetari initiale, coroborate cu datele de la Ministerul Finantelor Publice (MFP), clasamentul firmelor de bricolaj s-a modificat intr-o anumita masura, cel intocmit in conformitate cu nivelul cifrei de afaceri din 2012 indicand ca primele trei locuri sunt ocupate, in ordine, de retelele Dedeman (541 milioane de euro), Arabesque (350 milioane de euro) – ce nu intra in analiza Roland Berger - si Ambient (149 milioane de euro), dupa care urmeaza Praktiker (145 milioane de euro), Bricostore (144 milioane de euro), Baumax (122 milioane de euro), Hornbach (90 milioane de euro), Obi (41 milioane de euro), Leroy Merlin (cu o cifra de afaceri evaluata la 30 milioane de euro si neconfirmata la MFP), respectiv Mr. Bricolage. Pentru 2011 topul stabilit de Roland Berger i-a inclus pe Dedeman, Praktiker, Bricostore, Ambient, Baumax, Hornbach, Obi, Mr. Bricolage si Leroy Merlin. Daca se ia in considerare numarul de magazine, primele trei pozitii reflecta faptul ca societatea competitoare aflata pe primul loc (Dedeman) are 30 de unitati, Praktiker administreaza 27 de astfel de centre si Bricostore detine 15 unitati (fiind la egalitate cu Baumax). Urmeaza, in ordine, Ambient (13 centre comerciale), Obi (7), Hornbach (5), Mr. Bricolage (3) si Leroy Merlin (1), acesta fiind, de altfel, cel mai nou operator al pietei de profil, care – evident – nu intentioneaza sa se extinda in prezent. Desi nu constituie un subiect al cercetarii Roland Berger, Arabesque coordoneaza 18 magazine in tara noastra si unul in Republica Moldova. De altfel, majoritatea oficialilor companiilor analizate de Roland Berger fie nu au dorit sa comenteze planurile de dezvoltare pe termen scurt si mediu, fie au anuntat ca expansiunea nu este momentan un subiect de actualitate. In conditiile in care nu sunt anticipate investitii de amploare sau noi proiecte imobiliare, in acceptiunea consultantilor de la Roland Berger un impuls pe piata de bricolaj ar putea fi generat de eventuala transformare a programului "Prima casa" in "Noua casa". De asemenea, se asteapta anumite cresteri din zona sectorului privat, care, dupa o perioada de restructurare si consolidare, ar putea relua anumite proiecte de renovari si investitii. “Se estimeaza ca, dupa un usor declin in prima parte a anului, cel de-al doilea semestru sa poata aduce, in opinia anumitor operatori de profil, usoare cresteri care sa echilibreze piata. Putinele extinderi preconizate pentru perioada 2013-2014 ar putea surveni in orase mai putin deservite pana acum de retelele specifice, prin magazine de mici dimensiuni, adaptate specificului local. Principalii agenti economici din bransa vor efectua astfel de investitii doar in conditiile unei evaluari atente a profitabilitatii si indicatorilor de eficienta (numar de clienti potentiali, vanzari pe metru patrat etc.). De asemenea, in anii care urmeaza nu este exclusa consolidarea pietei si printr-un proces de fuziuni si achizitii sau chiar prin renuntari la afacerile din Romania, care sa permita numai retelelor competitive sa ramana cu adevarat pe piata”, a precizat Mihnea Radulescu, Senior Project Manager in cadrul Roland Berger Strategy Consultants Romania. Analiza agentiei de consultanta nu analizeaza impactul pe care l-ar putea avea eventuala insolventa a Praktiker asupra afacerilor din tara noastra, nici preluarea Bricostore de catre grupul britanic Kingfisher si, in consecinta, nu se refera la riscurile pe care strategia de dezvoltare extensiva din anii de varf ai recesiunii le implica asupra pietei nationale de bricolaj. Informatii suplimentare, la www.rolandberger.ro

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter