RO EN
The cart is empty

Wisemetry: 37% dintre respondenti spun ca lucreaza mai mult in regim de telemunca

Wisemetry Research, agentie de cercetare de piata din Romania, anunta a doua serie de rezultate dintr-un studiu desfasurat in perioada 30 octombrie - 4 noiembrie 2020, ce a avut ca scop evaluarea modului in care oamenii au gestionat provocarile aparute in contextul inchiderii scolilor si reluarii telemuncii, sau munca in regim mixt - si de acasa si de la birou/ loc de munca.
Oamenii muncesc mai mult atunci cand lucreaza de acasa
37% dintre respondentii care au experimentat si munca de la birou si munca de la domiciliu/ regimul telemunca spun ca lucreaza mai mult, ca timp alocat, atunci cand muncesc de acasa. 35% spun ca nu au observat un tipar sau lucreaza la fel de mult in ambele situatii, iar cei mai putini, 28%, sunt de parere ca muncesc mai mult de la birou.
Principalele motive ale unui program de munca prelungit de acasa sunt:
- Apar spontan mai multe activitati ce trebuie rezolvate - 47%;
- Vor sa demonstreze ca pot lucra eficient, sau chiar mai eficient, si de acasa - 42%;
- Prefera sa nu se intrerupa din ritmul de munca/ concentrare - 38%
- Intreruperi datorate membrilor familiei sau activitatilor casnice - 30%
Interesant este ca in comparatie cu barbatii, femeile se regasesc in mai mare masura in situatia de a munci mai mult atunci cand lucreaza in regim telemunca. Mai mult de atat, in randul celor care se intrerup de la sarcinile de lucru pentru a se ocupa de activitati domestice 78% sunt femei si doar 22% sunt barbati.
Intreruperile din timpul zilei pot impacta in mod real timpul alocat lucrului, prin fragmentarea fluxului de concentrare, sau pot genera perceptia ca s-a muncit mai mult prin prisma faptului ca duc la epuizare mentala si la un efort sporit/ ritm alert de activitate pe parcursul zilei.
In comparatie cu munca de la birou, telemunca incurajeaza gandirea creativa, dar pentru unii angajati poate intretine stari de anxietate si poate ingreuna comunicarea intre colegi
Peste o treime dintre respondenti considera ca sunt mai creativi atunci cand muncesc de acasa, in timp ce un sfert apreciaza ca munca de la birou ii ajuta sa fie mai creativi. In plus, munca de acasa pare sa incurajeze si adoptarea unor obiceiuri de viata sanatoase, precum luarea mesei de pranz si desfasurarea activitatilor fizice/ sportive.
Pe de alta parte, 31% dintre angajati considera ca au stari de anxietate mai frecvente atunci cand lucreaza de acasa, comparativ cu 25% care se simt mai anxiosi atunci cand muncesc de la birou.
Majoritatea sunt de parere ca munca de la birou faciliteaza comunicarea intre colegi: peste 50% dintre respondenti comunica mai bine cu echipa atunci cand lucreaza de la birou, in timp ce mai mult de o treime considera ca pierd controlul asupra a ceea ce fac ceilalti din echipa atunci cand lucreaza de acasa.
Telemunca are plusuri si minusuri: poate spori nivelul de satisfactie fata de munca, dar in acelasi timp oamenii se pot confrunta cu sentimente de alienare in lipsa interactiunii fizice cu ceilalti si dificultati in separarea vietii personale de cea profesionala
In primul rand trebuie mentionat ca telemunca este o optiune mai degraba pentru anumite categorii de angajati, vorbim despre acei muncitori denumiti white-collars (gulere albe).
“Printre avantajele telemuncii putem enumera si flexibilitatea, oamenii isi pot ajusta programul de lucru la propriile lor nevoi si responsabilitati/ circumstante personale, iar o astfel de personalizare poate spori satisfactia resimtita fata de munca. Teoria schimbului social spune ca un angajat mai satisfacut de locul sau de munca va lucra mai eficient si va depune voluntar mai mult efort pentru a-si demonstra utilitatea. Faptul ca 42% se straduiesc sa demonstreze ca lucreaza eficient si de acasa este un indiciu ca oamenii vor sa beneficieze in continuare de aceasta flexibilitate - regim mixt de lucru, insa suplimentarea timpului alocat muncii este un semnal de alarma pentru departamentele de HR, care ar trebui sa monitorizeze atent bunastarea angajatilor in aceasta perioada si sa organizeze sesiuni online de team building pentru a mentine coeziunea echipei. Nu trebuie pierdut din vedere nici contextul atipic care a determinat migratia spre telemunca; proportia respondentilor care au declarat ca au lucrat mai mult in ultima perioada din teama ca isi pot pierde locul de munca a fost mai mica decat a celor care s-au aflat in alte situatii - 8%, dar nu este de neglijat. In plus, este evident din date ca munca domestica revine disproportionat femeilor, care se gasesc in situatia de a depune eforturi mari pentru a gasi un echilibru intre sarcinile de la locul de munca si cele de familie” a spus Tania Chilin, sociolog si consultant la Wisemetry Research.
Studiul a fost realizat online pe un esantion de 1000 respondenti. Dintre acestia, 592 sunt activi in campul muncii si au experimentat si munca de la birou, si telemunca/ lucrul de la domiciliu. Esantionul este reprezentativ pentru populatia utilizatoare de internet din punct de vedere al distributiei pe sexe, grupe de varsta si regiuni geografice, iar eroarea maxima de esantionare este de ±3.1%. Pe langa informatii despre tiparele de lucru in regim telemunca versus munca de la birou/ sediu, studiul mai cuprinde si date despre:
- Gestionarea scolii online si provocarile de care s-au lovit parintii in ingrijirea si supravegherea copiilor;
- Consum viitor - in ce isi doresc sa investeasca in urmatoarele 12 luni;
- Ce obiceiuri/ actiuni isi doresc sa adopte/ faca in urmatoarele 12 luni;
- Mecanisme adoptate pentru a face fata izolarii sociale;
- Impactul izolarii sociale asupra relatiei de cuplu si vietii de familie.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter