RO EN
The cart is empty

PWC: Companiile investesc in automatizare si sunt mai selective in recrutare

Atragerea si retentia talentelor este in topul riscurilor identificate de liderii de business, pe locul doi, dupa atacurile cibernetice, arata cel mai recent studiu de perceptie derulat regulat in Statele Unite, in randul executivilor din marile companii – PwC Pulse Survey din august 2022, incluzand 722 de directori si membri ai consiliului de administratie din companiile incluse in topul Fortune 1000 si alte firme private.
Aproape doua treimi din respondenti (63%) declara ca au schimbat sau intentioneaza sa schimbe procesele de business pentru a raspunde deficitului de forta de munca, in crestere cu sapte puncte procentuale fata de editia din ianuarie 2022. Intensificarea demersurilor de automatizare creste cererea de resurse umane care combina cunostinte functionale cu intelegerea adecvata a tehnologiei.
Identificarea si atragerea angajatilor cu competente potrivite continua sa fie o provocare pentru companii, acestea cautand diverse strategii, cum ar fi: extinderea optiunilor de lucru la distanta pentru rolurile care permit aceasta abordare (70%), personalizarea strategiei de resurse umane pe categorii de angajati (59%), achizitia altor companii, tocmai pentru acces la talente (52%).
 
Companiile au initiat sau au in vedere masuri pentru a-si reduce numarul de angajati
Pe de alta parte, companiile au inceput sau au in vedere masuri pentru a-si reduce numarul de angajati, construind un mix adecvat al competentelor necesare in viitor. Jumatate din respondenti reduc numarul de angajati, 46% reduc sau renunta la bonusurile de recrutare, iar 44% retrag din ofertele de angajare.
Desigur, anumite sectoare sunt mai precaute; de exemplu, industriile bunurilor de larg consum, media sau telecomunicatii investesc mai mult in automatizare si reduc personalul, pe cand sectorul medical are dificultati majore de a gasi talente si cauta sa-i reangajeze pe cei plecati.
In acest context, directorii de resurse umane intrevad o inclinare, din nou, a balantei in favoarea angajatorilor, dupa ce fenomenul ”marii demisii” a fost o provocare neasteptata pentru piete ale muncii relativ stabile, implicand presiuni nemaiintalnite in istoria recenta asupra pachetelor de recompensare.
Desi liderii de business si de resurse umane devin mai precauti in abordarea recompensarii financiare, aceasta reprezinta in continuare un instrument important pentru companii. Conform studiului, 38% dintre directorii de resurse umane spun ca au crescut recent remunerarea angajatilor si alti 35% spun ca intentioneaza sa o faca.
In paralel insa, se iau masuri de reducere de personal sau de inghetare a angajarilor, ceea ce inseamna de fapt ca ne asteptam la continuarea presiunii asupra bugetelor salariale, insa abordarea companiilor va fi mai degraba una pro-activa si tintita pe acele competente critice pentru business.
 
Flexibilitatea ramane o prioritate
Investitiile care vizeaza flexibilitatea muncii si posibilitatea reala a angajatilor de a alege unde si cand lucreaza raman o prioritate, iar 82% dintre directorii de resurse umane lucreaza la solutii de extindere a muncii permanente la distanta pentru roluri care permit aceasta abordare (cu 12% mai mult in randul directorilor de resurse umane, decat in randul liderilor de business). De altfel, dintre acestia, 39% au implementat deja munca permanenta la distanta, cu 10 puncte procentuale in plus fata de studiul din ianuarie 2022.
Pe de alta parte, companiile urmaresc sa creasca prezenta fizica la locul de munca, insa se confrunta in principal cu rezistenta angajatilor, care este determinata si de aspecte logistice. Optiunile de transport, costurile in crestere, reconfigurarea birourilor in spatii mai mici, dar si disponibilitatea resurselor pentru a avea grija de dependenti sunt principalele provocari mentionate pentru intoarcerea la birou.
La pachet cu flexibilitatea muncii, creste si presiunea asupra beneficiilor de bunastare, in special mintala, 76% dintre directorii de resurse umane respondenti isi extind oferta de beneficii din aceasta categorie, fata de 64% in studiul de la inceputul anului.
 
Cum se reflecta aceste tendinte pe piata din Romania?
Conform celui mai recent studiu PwC HR Barometru (septembrie 2022, 123 de companii participante), peste jumatate din companiile respondente (56%) sunt optimiste in ceea ce priveste evolutia business-ului in urmatoarele 6 luni. Doar 20% din companii prognozeaza reduceri de costuri de resurse umane, jumatate dintre acestea vizand costurile de training si dezvoltare.
In ceea ce priveste cresterile salariale, 78% dintre respondenti au afirmat ca au ajustat sau vor ajusta cresterile bugetului salarial, cel putin pentru anumite categorii de angajati. Cresterea salariala medie de anul acesta este de 10%, iar prognoza pentru anul viitor este similara.
Observam o abordare precauta in ajustarea salariilor cu inflatia. Desi majoritatea companiilor au revizuit in sus bugetele salariale, ratele medii nu au acoperit inflatia.
Ne asteptam ca tendintele globale sa se reflecte partial si pe piata muncii din Romania. Presiunea asupra pietei muncii va continua, ea avand la baza un deficit structural de alta natura decat cel din tarile dezvoltate.Totusi, pe termen scurt si mediu, ne asteptam la o reducere usoara a mobilitatii angajatilor pe fondul incertitudinii economice si reticentei tot mai mari a companiilor de a atrage resurse cu orice pret, avand in vedere ca ritmul evolutiilor salariale nu poate fi sustinut prin cresteri de productivitate.
 
* Articol de Gabriela Batir, Senior Manager - PwC People & Organisation Consulting.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter