RO EN
The cart is empty

PWC & JA: Majoritatea elevilor de liceu doresc sa studieze si sa lucreze in Romania

Numai 14% dintre elevii de liceu din Romania doresc sa-si continue studiile in strainatate si numai 20% doresc sa lucreze in afara tarii, arata rezultatele unui studiu realizat de Junior Achievement of Romania (JA), cu suportul PWC Romania, privind perceptia viitorului parcurs profesional al elevilor, la sfarsitul unui ciclu de invatamant. Totusi, cei mai multi nu s-au decis insa asupra carierei pe care o vor urma dupa finalizarea studiilor.
Cei 7.000 de respondenti sunt elevi din clasele VIII-XIII sau absolventi 2021/2022 din licee teoretice si grupuri scolare din localitati mari, medii si mici, din 41 de judete si municipiul Bucuresti.
Scopul studiului a fost sa analizeze incotro doresc sa se indrepte tinerii la sfarsitul unui ciclu de invatamant, daca intentioneaza sa-si continue studiile, sa ramana in tara sau sa plece in strainatate, daca vor sa isi caute un loc de munca in sistemul public sau in cel privat si in ce domenii sau daca doresc sa isi deschida o afacere. Pentru a putea interpreta tendinta de migrare a populatiei tinere catre localitati mai mari, participantii la studiu au fost chestionati cu privire la planurile lor legate de acest aspect.
"Dupa finalizarea liceului, majoritatea (62,49%) intentioneaza sa isi continue studiile in Romania. Al doilea cel mai mare segment intentioneaza sa isi continue studiile in strainatate (13,9%). 5,16% intentioneaza sa nu opteze pentru studii universitare, iar 10,55% intentioneaza sa lucreze. 7,88% intentioneaza sa isi deschida o afacere. (…) Dupa finalizarea studiilor, majoritatea (33%) respondentilor doresc sa lucreze/ traiasca in Romania, intr-un oras foarte mare. Al doilea cel mai mare segment doreste sa lucreze in afara tarii (20%). 17% doresc sa traiasca in Romania, in orasul in care au terminat scoala, 19% inca nu s-au hotarat, 10% doresc sa lucreze/traiasca in Romania, in oricare localitate, iar cei mai putini (2%) doresc sa lucreze in afacerea familiei", se arata in sondaj.
 
Cei mai multi elevi nu au decis inca ce drum sa urmeze in cariera
Potrivit cercetarii, majoritatea elevilor (80%) stiu deja cum sa realizeze un CV, insa cei mai multi (22%) nu stiu inca in ce directie sa-si urmeze cariera dupa incheierea studiilor. Circa 14% din respondenti spun ca se indreapta catre IT si inginerie, 11% catre domeniul financiar-bancar si de investitii, 10% catre sistemul medical si psihologie si 7% catre business management. Numai 6% dintre respondenti au declarat ca vor opta sa intre in sistemul educational.
"Rezultatele acestui studiului arata ca, la acest moment, elevii din Romania sunt ambitiosi in planurile de cariera si vedem ca in jurul varstei de 16 ani decid directia urmatoarei etape educationale si profesionale din viata lor. Sprijinim cresterea procentului celor ce isi doresc sa isi continue studiile, mai ales in domenii care le vor permite tinerilor sa reuseasca in joburile viitorului. Prin programele si proiectele Junior Achievement in Romania sustinem de peste 25 de ani dezvoltarea de competente antreprenoriale, iar in ultimii ani am integrat competentele digitale in curriculumul nostru, pentru a fi alaturi de tineri si de cerintele mediului economic", a declarat Elisabeta Moraru, Country Manager Google Romania si Presedinte Consiliu Director JA Romania.
"Ca parte a misiunii si valorilor sale, PwC Romania este constant implicata in societate, pentru a rezolva probleme importante si a construi incredere. Educatia reprezinta unul dintre pilonii societatii si, prin urmare, PwC Romania are diverse proiecte si initiative in acest domeniu. Prin colaborarea cu Junior Achievement, dar si cu alte institutii sau asociatii, ne-am propus sa contribuim la identificarea necesitatilor in zona educatiei si la dezvoltarea profesionala a tinerilor. Datorita acestui raport, am aflat care sunt interesele elevilor si absolventilor si care este directia pe care o vad ei in dezvoltarea educationala si, mai ales, in cea profesionala. Una dintre concluziile raportului este ca tinerii isi doresc sa ramana in tara si sa-si dezvolte cariera acasa. Pentru a le oferi aceasta sansa de a se implini profesional in Romania sunt necesare programe si initiative care sa-i sprijine in intentia lor, iar Junior Achievement este una dintre cele mai relevante organizatii care actioneaza in acest sens. Astfel, atat tinerii, cat si mediul de business din Romania au doar de castigat", a precizat Ionut Simion, Partener PWC Romania.
***
Studiul vine in sprijinul particularizarii programelor de educatie economica, financiara, antreprenoriala si de orientare profesionala pe care Junior Achievement le desfasoara gratuit, cu sprijinul Ministerului Educatiei, al scolilor si universitatilor partenere si prin sustinerea financiara a comunitatii de afaceri. Programele urmaresc o mai mare apropiere a mediului de afaceri si a comunitatilor de mediul academic si prevenirea situatiilor de renuntare timpurie la scoala, prin intelegerea impactului negativ al parasirii scolii asupra calitatii vietii.
Datorita sistemului de invatare learning by doing, folosind beneficiile tehnologiei si experiente educationale interactive cu membri ai comunitatii, precum si prin oferirea de modele de buna practica pentru promovarea valorii educatiei, Junior Achievement aduce in sistemul de invatamant romanesc un model modern, validat international in peste 100 de tari si care urmareste cresterea performantelor scolare si a rolului educatiei, prin dezvoltarea competentelor esentiale pentru o viitoare meserie/profesie, oferind tinerilor o intelegere concreta a modului in care continuarea studiilor le creeaza mai multe oportunitati in viitor si mai multe sanse de a deveni independenti financiar.
Pentru a consulta studiul integral, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter