In ultimul deceniu, populatia activa a UE a scazut de la 269 de milioane de persoane in 2012 la 264 de milioane in 2021. Anul trecut, , numarul de persoane angajate cu varste cuprinse intre 20 si 64 de ani din UE a ajuns la 193,5 milioane.
Se preconizeaza ca populatia de varsta activa din UE va continua sa scada in urmatorii ani si decenii, cu o pierdere de inca 35 de milioane de persoane pana in 2050.
Efectele imbatranirii pe piata fortei de munca, mai exact combinatia dintre cohortele de lucratori mai in varsta care ies din campul muncii, concomitent cu mult mai putini tineri care intra reprezinta provocarea demografica foarte serioasa cu care se confrunta in prezent UE.
Migratia joaca un rol pozitiv in limitarea decalajului, dar este important sa se mareasca rata de ocupare a fortei de munca in randul migrantilor. In 2021, rata de ocupare a fortei de munca in UE in randul populatiei in varsta de munca a fost semnificativ mai mare pentru cetatenii UE (74 %), decat pentru cetatenii din afara ei (59,1 %).
Aceasta schimbare structurala in dinamica populatiei UE este un aspect care trebuie abordat in mod energic si responsabil de catre Comisia Europeana, guvernele nationale si partenerii sociali pentru a gasi impreuna cele mai bune modalitati de a atenua impactul acesteia asupra pietelor fortei de munca de astazi, dar si din deceniile urmatoare.
Ca parte a Anului european al Competentelor, BusinessEurope, organizatia angajatorilor europeni la care Concordia este afiliata, solicita un plan de actiune al UE pentru a aborda problema deficitului de forta de munca si de competente.
Un astfel de plan de actiune ar trebui sa includa urmatoarele actiuni-cheie:
1. Reducerea ratelor de inactivitate in Europa: O prioritate importanta pentru UE si pentru statele membre este de a progresa catre rata de ocupare a fortei de munca la nivelul UE si la nivel national stabilite in cadrul Planului de actiune privind Pilonul european al drepturilor sociale. Ar fi binevenit sprijinul Comisiei Europene pentru imbunatatirea colaborarii dintre Reteaua Agentiilor nationale pentru ocuparea fortei de munca (PES Network) si serviciile private de ocupare din intreaga Europa, cat si dintre serviciile de ocupare si serviciile sociale. Specificitatile si practicile nationale ar trebui sa fie intotdeauna luate in considerare atunci cand se propun potentiale directii de actiune.
2. Reforme in domeniul educatiei si formarii pentru o actualizare eficienta si in timp util a curriculei: este necesara o initiativa a UE pentru a sprijini statele membre in procesul de reforma care vizeaza accelerarea actualizarii programelor de studii si a calificarilor in lumina noilor tipuri de locuri de munca aflate in continua schimbare, in special in contextul dublei tranzitii ecologice si digitale.
Comisia a anuntat dezvoltarea de academii de competente pentru sectoarele tehnologiilor verzi, ca parte a Actului sau privind industria net zero. Fara coordonare, acest lucru risca sa interfereze cu diversele abordari nationale ale guvernelor si/sau ale partenerilor sociali. Prin urmare, este esential ca UE si guvernele nationale sa actualizeze programele de formare pentru ca ele sa fie bine aliniate intre sectoare si pentru a se asigura ca acestea se completeaza reciproc si nu se dedubleaza.
3. Imbunatatirea recunoasterii competentelor si calificarilor pentru profesiile nereglementate intr-un mod care sa respecte sfera de competenta nationala: In prezent, Comisia lucreaza la imbunatatirea recunoasterii calificarilor resortisantilor tarilor terte in UE, ceea ce reprezinta un obiectiv de incurajat. Cu toate acestea, pentru a putea face progrese pentru acestia, este nevoie in primul rand de o initiativa a UE care sa imbunatateasca recunoasterea competentelor si calificarilor in Europa in general. Statele membre ar trebui sa joace un rol-cheie in acest sens, deoarece recunoasterea calificarilor este in primul si in primul rand de competenta lor. Realizarea interoperabilitatii transfrontaliere dintre abordarile si instrumentele nationale de recunoastere va fi cruciala pentru a imbunatati rolul pe care mobilitatea fortei de munca il poate juca pentru a atenua deficitul de forta de munca si de competente.
4. Imbunatatirea recunoasterii competentelor si a calificarilor pentru profesii reglementate: abordarea pietei unice - Comisia are posibilitatea de a introduce cadre comune de referinta in materie de formare pentru profesiile reglementate in cadrul Directivei privind recunoasterea calificarilor profesionale 2005/36/CE. Este important sa se intrebuinteze mai bine aceasta posibilitate in viitor. Comisia, impreuna cu statele membre si partenerii sociali, ar trebui sa identifice o serie de profesii reglementate prioritare, in care lipsurile sunt cele mai mari, pentru a putea mobiliza piata unica in a sprijini mobilitatea lucratorilor in acele profesii cu grad mare de solicitare.
5. Educatia antreprenoriala: Anul european al Competentelor este momentul perfect pentru a face bilantul actiunilor intreprinse in ultimii ani la nivel european si national pentru a promova educatia antreprenoriala. Este necesara o strategie europeana pentru educatia antreprenoriala care sa acopere toate nivelurile sistemului educational. Ar fi vorba despre conectarea la nivelul UE a strategiilor nationale, regionale si locale existente, precum si retelele de competente antreprenoriale pentru a sprijini antreprenorii in devenire. Centrele de inovare in afaceri si ecosistemele de start-up trebuie sa fie modelate in paralel, cu accent pe regiunile mai putin dezvoltate din punct de vedere economic.
6. Imbunatatirea coordonarii la nivelul UE a listelor de ocupatii deficitare: Listele de ocupatii deficitare reprezinta un instrument esential pe piata muncii pentru a asigura o buna corespondenta intre migratia din tarile terte si nevoile neacoperite ale UE pe piata muncii. UE si statele membre ar trebui sa colaboreze pentru a imbunatati elaborarea si utilizarea listelor de ocupatii deficitare. Statele membre ar putea sa invete unele de la altele cum sa colecteze in mod eficient datele si sa isi actualizeze periodic listele, tinand seama de informatiile primite de la angajatori.
7. Necesitatea dovezilor privind absenta fortei de munca pe piata interna: acestea joaca un rol important pentru a asigura acceptarea politica a migratiei din tari terte, in special tinand cont si de necesitatea imbunatatirii nivelului de participare la piata muncii a partilor inactive din societatile europene. Comisia si statele membre ar fi necesar sa sa exploreze o noua abordare a rolului acestor dovezi de la Agentiile pentru Ocupare . Aceasta include imbunatatirea coordonarii si a oportunitatilor de invatare reciproca intre statele membre pentru a asigura o abordare uniforma a obligatiei obtinerii dovezilor privind oferta de forta de munca pe piata in intreaga Uniune. In calitate de angajatori, consideram ca este esential ca aceste procese de obtinere a dovezilor sa nu stanjeneasca in mod excesiv angajatorii sa recruteze lucratorii calificati de care au nevoie. Pentru informatii suplimentare, click aici!