RO EN
The cart is empty

BNS solicita Guvernului sa nu se majoreze contributia la Pilonul II de pensii

Subventia transferata in 2021 de la bugetul de stat pentru echilibrarea bugetului de asigurari sociale a fost de 12 miliarde lei, adica aproximativ 15% din valoarea pensiilor platite din bugetul asigurarilor sociale, sustin reprezentantii Blocului National Sindical (BNS).
Astfel, sindicalistii cer Guvernului sa nu se majoreze contributia transferata in Pilonul II de pensii, cel putin pana nu se finalizeaza analiza furnizorului de asistenta tehnica.
Conform sursei citate, Ministerul Muncii a initiat saptamana trecuta un proiect de OUG prin care se propune cresterea contributiei de asigurari sociale transferata in Pilonul II de la 3,75 % la 4,75%, "aceasta initiativa fiind justificata prin necesitatea respectarii angajamentelor din PNRR".
"De ce crestem cota de CAS transferata la Pilonul 2 de pensii daca nu suntem interesati de ce pensii urmeaza sa plateasca acest sistem? Despre consultanta fara utilitate reala si despre masuri de reforma de la care nu asteptam nimic! Pregatirea si negocierea PNRR intr-o stare de opacitate (ca si cum ar fi fost cel mai bine pazit secret de stat) ne-a adus in situatia in care implementarea acestui document ne ofera in continuare nenumarate surprize neplacute. In urma cu aproximativ o luna, opinia publica lua la cunostinta ca Guvernul Citu s-a angajat prin PNRR sa pastreze timp de 50 ani aproape neschimbat nivelul cheltuielilor cu pensiile raportat la PIB. Descoperim foarte multe angajamente in PNRR facute la presiunile unor structuri de lobby. Unele au fost devoalate de presa si eliminate, altele insa au ramas ascunse in sutele de pagini ale PNRR. Sunt vizibile insa acum, iar ele ne arata cat de permeabil a fost Guvernul Citu la influentele mediului de afaceri si totodata cat de putin interesat a fost de bunastarea si viitorul cetatenilor acestei tari", sustin reprezentantii BNS.
Totodata, sindicalistii cer Guvernului sa elaboreze in regim de urgenta si sa adopte legea pentru organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor din Pilonul II. Reprezentantii BNS mai solicita Executivului sa includa partenerii sociali in elaborarea politicilor de reforma a sistemului public de pensii, inclusiv in pregatirea pachetului de masuri pentru Pilonul II de pensii.
"Am constatat cu aceasta ocazie ca Guvernul Citu nu s-a rezumat la atat. Asa cum este deja stiut, prin PNRR s-a creat o piata semnificativa pentru firmele de consultanta, unul din domeniile vizate de consultanta fiind si reforma sistemului de pensii. Analiza viabilitatii Pilonului 2 de pensii, respectiv cresterea cotei de contributie transferata catre acest pilon, este una din componentele vizare de contractul de consultanta. Ne intrebam insa, cum este posibil sa contractezi servicii de consultanta pe bani foarte multi, fara insa in realitate sa-ti pese de finalitatea acestui proces? Cum este posibil ca Guvernul sa vina in acest moment cu o propunere de OUG pentru cresterea cotei contributiei de asigurari sociale transferata la Pilonul 2, in conditiile in care nu are inca rezultatele analizei consultantului pe aceasta tema? De ce 4,75 si nu 25%?", se mentioneaza in comunicat.
Totodata, sindicalistii sustin ca preocuparea majora, asa cum este ea descrisa in PNRR, se refera strict la "independenta" administratorilor de fonduri si la eliminarea tuturor restrictiilor referitoare la investitii cu grad ridicat de risc.
"Dispretul ni se pare insa si mai mare daca avem in vedere si restul angajamentelor asumate prin PNRR referitor la Pilonul 2 de pensii. Pare ca Guvernul Citu a luat cu 'copy - paste' din solicitarile administratorilor de fonduri de pensii si fara nici o urma de discernamant si le-a asumat ca politica publica. Prin PNRR se asuma ca masura de reforma viabilitatea financiara a pilonului 2 de pensii, dar in fapt Guvernul Citu a fost preocupat exclusiv de viabilitatea afacerilor administratorilor de fonduri. Nici macar un cuvant despre participanti, despre garantarea drepturilor lor, despre siguranta si securitatea investitiilor lor, despre cum se vor plati pensii din acest pilon", se mai precizeaza in comunicat.
Conform sursei citate, dupa majorarea propusa prin proiectul de OUG, 20% din contributia de asigurari sociale se va orienta catre Pilonul II.
"Ce s-ar fi intamplat cu banii de pensii ai romanilor daca legea permitea investitii pe piete de capital externe, in contextul international de azi, cu evolutii ale burselor ce da fiori chiar si celor pregatiti sa riste? Este surprinzator ca nimeni nu se uita la ce se intampla cu administrarea Pilonului 2 de pensii in acest moment, macar prin prisma faptului ca in viitor acest pilon ar trebui sa asigure cel putin 15% din pensia celor ce urmeaza sa se retraga din piata muncii", au adaugat sindicalistii.
Pe de alta parte, reprezentantii BNS sustin ca piata Pilonului II este una cu un grad de concentrare foarte ridicat. Astfel, primele trei fonduri de pensii totalizeaza 70% din active.
De asemenea, exista o concentrare extrem de mare la nivelul participantilor, in conditiile in catre 62% din activele fondurilor sunt detinute de doar 20% din participanti. Totodata, peste 20% din participanti au acumulat active totale sub 1.000 lei.
"Sa mai reamintim ca acest pilon nu garanteaza decat contributiile platite minus comisioane de administrare iar garantia finala este asumata de stat? Este aproape ireal cum Guvernul Citu si-a putut asuma cu seninatate sa sprijine administratorii de fonduri de pensii in detrimentul sigurantei si stabilitatii financiare a propriilor cetateni. Nici macar un cuvant in PNRR nu se refera la necesitatea pregatirii si adoptarii legii privind organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor din Pilonul 2, desi conform Legii 411/2004 trebuia sa apara cel tarziu in luna aprilie 2008. Aceasta lege nu a aparut nici astazi, la 16 ani de la intrarea in vigoare a Legii 411/2004", se mai spune in comunicat.
Conform Legii 411/2004, persoanele care la momentul intrarii in vigoare a legii aveau cel mult 45 de ani puteau sa adere la un fond de pensii in mod voluntar. Sindicalistii sustin ca deja o parte din cei ce s-au inscris voluntar in aceste fonduri s-au pensionat sau se vor pensiona in perioada urmatoare si "se pare ca nimanui nu-i pasa de soarta lor".
"Doar in perioada ianuarie - septembrie 2021 s-au pensionat aproximativ 12.000 de persoane participante in Pilonul 2. Pentru ca legea ce reglementeaza cum se calculeaza si se platesc pensiile din acest pilon nu a aparut, aceste persoane au avut de optat intre o plata unica sau plati esalonate. Au preferat in majoritate covarsitoare, peste 80%, sa-si incaseze sumele acumulate sub forma de plata unica. Au fost platite sub forma de plata unica 134 milioane de lei, pentru cei 12.000 de participanti pensionati doar in primele 9 luni ale anului 2021. Un calcul elementar arata ca la o speranta medie de viata la pensionare de aproximativ 10 ani, cei 12.000 de participanti ar fi urmat sa primeasca o pensie din Pilonul 2 de aproximativ 90 lei/luna. Acestia au pensia diminuata din Pilonul 1, ca urmare a transferului unei parti din contributia de asigurari sociale catre Pilonul 2, dar faptul ca opereaza mecanismul pensiei minime face ca de fapt statul sa-si asume indirect compensarea veniturilor viitorilor pensionari pentru esecul in reglementarea si gestionarea Pilonului 2 de pensii. Oare intarzierea adoptarii acestui act normativ este una intentionata, pentru a nu se vedea inca cat de neinsemnate sunt pensiile lunare obtinute de participantii din acest sistem?", se mai spune in comunicat.
Conform BNS, in viziunea reformelor propuse prin PNRR, problema adecvarii pensiilor se pune doar in cazul pensiilor minime. Astfel, circa 24% din pensionarii din sistemul public au beneficiat in luna februarie 2022 de mecanismul pensiei minime, fata de 19,7% in decembrie 2021.
"Prin astfel de politici, Guvernul afecteaza inca o data principiul contributivitatii in baza caruia ar trebui sa functioneze sistemul public de pensii, desi toate Guvernele din ultimii 20 ani vorbesc despre necesitatea corectarii inechitatilor din sistemul public de pensii. Sa mai adaugam si faptul ca bugetul de asigurari sociale se afla in acest moment in situatia unui deficit cronicizat? In 2021 subventia transferata de la bugetul de stat pentru echilibrarea bugetului de asigurari sociale a fost de 12 miliarde lei, adica aproximativ 15% din valoarea pensiilor platite din bugetul asigurarilor sociale. La finalul lunii ianuarie deficitul bugetului de asigurari sociale era de 2,7 miliarde lei, adica aproximativ 27% din valoarea pensiilor platite in luna", se mai precizeaza in comunicat.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter