RO EN
The cart is empty

MTIC contesta in anulare decizia curtii de arbitraj in cazul lotului 2 de pe Lugoj-Deva

Romania ar urma sa plateasca daune de peste 50 de milioane de euro dupa ce, in 2017, fostul ministru al transporturilor Razvan Cuc ar fi reziliat abuziv un contract pe autostrada Lugoj - Deva. Actualul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, spune ca Romania a contestat deja decizia Curtii Internationale de Arbitraj de la Paris.
Contractul in cauza era incheiat cu Salini Impregilo si viza executia sectiunii cu tuneluri din cadrul lotului al doilea al autostrazii Lugoj - Deva, singurul tronson care acum lipseste de la Sibiu la Nadlac. Constructorul a castigat la Curtea Internationala de Arbitraj daune de 230 de milioane de lei (circa 48 milioane de euro) si arbitrii au stabilit ca fostul contract inca este in vigoare, intr-un moment in care CNAIR incearca sa contracteze lucrarile la tuneluri pentru a nu fi nevoita sa dea banii europeni inapoi pe toata autostrada Lugoj - Deva.
Decizia Curtii Internationale de Arbitraj de la Paris este definitiva din perspectiva arbitrajului, dar CNAIR poate contesta mai departe intr-o instanta de judecata - un proces care ar putea dura mult timp.
Lucian Bode, ministrul Transporturilor, a declarat ca a demarat deja procedurile de contestatie in anulare la hotararea curtii de arbitraj.
"Informatia am primit-o si eu in urma cu cateva zile de la compania de drumuri. Practic, Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris, printr-o hotarare, stabileste in legatura cu acest lot de autostrada cateva lucruri. Dincolo de suma pe care statul roman este obligat sa o plateasca constructorului, aproximativ 50 de milioane de euro, mai stabileste ceva. Declara ca contractul este in vigoare si mai declara ca incetarea partiala a contractului de catre Companie a fost abuziva si nelegala. Eu cred ca statul roman trebuie sa uzeze de toate parghiile pe care le are pentru a opri punerea in aplicare a acestei hotarari. Noi deja am demarat procedurile de contestatie in anulare la aceasta hotarare si am speranta ca, printr-o implicare si printr-o aparare serioasa a intereselor statului roman, putem sa intoarcem aceasta hotarare", a declarat ministrul Transporturilor, la Realitatea Plus.
 
Romania a pierdut procesul pentru ca nu a fost reprezentata legal
Ministrul a mai precizat ca este vorba de a doua instanta, intrucat in prima instanta Romania a castigat, insa, ulterior, "niciun angajat al statului roman nu s-a prezentat sa apere interesele statului roman".
"Vorbesc despre a doua instanta, pentru ca in prima instanta statul roman a castigat. Compania de drumuri a avut castig de cauza dintr-un motiv foarte simplu. Constructorul a semnat acel contract de executie a lotului 2 al Autostrazii Lugoj-Deva, acei 28 de kilometri, in 2013, pentru o valoare de 560 de milioane de lei. In 2017, Compania de drumuri a decis sa scoata din contract o sectiune - 10 km - pentru un motiv, cred eu, la fel de simplu si sustenabil. Si anume valoarea lotului, a sectiunii era cu 130% mai mare decat valoarea initiala a contractului. Nu aveai cum sa suplimentezi valoarea unui contract de 120 de milioane de euro cu inca 130 de milioane de euro. Asadar, am castigat in prima instanta. Vom apara interesele statului roman, pentru ca vreau sa subliniez un lucru. Am aflat de la avocatul angajat de companie un lucru socant: intre prima instanta si Curtea de Arbitraj de la Paris niciun angajat al statului roman nu s-a prezentat sa apere interesele statului roman. Pur si simplu, angajati ai companiei de drumuri au refuzat sa mearga in instanta si sa spuna adevarul si sa apere interesele statului roman. Acest lucru eu ma angajez public ca-l voi clarifica. Este inadmisibil ca tu, angajat al statului roman, sa refuzi sa mergi sa aperi interesele statului roman in instanta", a mai spus Lucian Bode.
In opinia acestuia, toti cei care au refuzat sa apere interesele statului roman in aceasta speta trebuie sa raspunda in fata legii.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter