RO EN
The cart is empty

MTI: Cheltuieli ilegale de peste 141 milioane de euro la companiile subordonate

Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) au cheltuit 141,48 milioane euro fara respectarea legislatiei sau nejustificat, se arata in cadrul unui raport de audit intern si al unui document similar al Curtii de Conturi a Romaniei, care a vizat activitatea acestor societati in perioada 2009 - aprilie 2012. La fel ca in cazul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT), ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Ovidiu Ioan Silaghi, a prezentat vineri, 27 iulie 2012, intr-o conferinta sustinuta la Satu Mare, o parte din rezultatele controlului de audit, precizand ca unele aspecte legate de utilizarea fondurilor europene urmeaza sa fie verificate si de Oficiul European de Lupta Antifrauda. Intr-un comunicat al MTI, publicat la aceeasi data, se arata ca "in total, Comisia Europeana a solicitat corectii de 141,48 milioane euro, bani cheltuiti care vor fi suportati de la bugetul de stat, reprezentand cheltuieli neeligibile sau plati nejustificate. Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii au cheltuit sute de milioane de euro fara respectarea legislatiei sau nejustificat, dupa cum se arata intr-un raport efectuat de comisia de audit". Desi in mod similar MDRT documentul integral nu a fost dat publicitatii, oficialii MTI explica faptul ca, la Compania Nationala de Cai Ferate "CFR" SA, Curtea de Conturi a constatat un prejudiciu privind patrimoniul public al statului in suma de 42,5 milioane de lei (9,4 milioane de euro), rezultat prin executarea silita a 101,5 km de cale ferata, in favoarea unor operatori economici privati. "Totodata, Departamentul de Lupta Anti-Frauda (DLAF) a constatat incalcari ale prevederilor legale la atribuirea contractelor de lucrari in valoare de peste 52 milioane de euro, fapt care poate duce la aplicarea de corectii financiare in valoare de 100%, respectiv la suportarea acestor sume de la bugetul de stat. Pentru reabilitarea liniei de cale ferata Bucuresti - Constanta s-au constatat intarzieri de peste doi ani si suplimentari ale valorilor contractuale in suma totala de peste 451 milioane de lei (110 milioane de euro). Corpul de Control al Primului-Ministru a constatat ca, la 31 mai 2011, ANAF a instituit sechestre asiguratorii asupra activelor companiei, in valoare de peste 700 milioane de lei (155,55 milioane de euro), iar din cauza managementului defectuos, patrimoniul privat al CFR a fost afectat astfel: 841 de vagoane de calatori si marfa au fost instrainate, ca urmare a aplicarii sechestrelor; 166 de vagoane de marfa si uz administrativ au fost sustrase; 25 de vagoane au fost predate fara proces-verbal catre societati private; 147 de vagoane au fost neinventariate, iar 6 vagoane au fost taiate abuziv. La randul sau, Corpul de Control al MTI a constatat ca, in derularea Contractului ISPA 2000/16/P/PT/001/03/02 incheiat de catre CN CF CFR SA pentru reabilitarea sectiunilor Baneasa - Fetesti, plata sumei de 5,6 milioane de lei (1,3 milioane de euro) s-a realizat cu incalcarea unor prevederi ale memorandumului de finantare si ale contractului de lucrari, astfel incat suma a fost declarata neeligibila si, in consecinta, a fost suportata de la bugetul de stat", se mai precizeaza in comunicat. In plus, urmarirea defectuoasa a derularii contractului intitulat "Reabilitarea liniei de cale ferata Bucuresti - Constanta, Tronsonul Baneasa - Fundulea, Lotul nr. 2" a generat un litigiu prin care CN CFR SA a fost obligata la plata sumei de 38,2 milioane de lei (8,5 milioane de euro).
Nereguli privind activitatea CNADNR
In ceea ce priveste Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), oficialii MTI sustin ca, in urma verificarii legalitatii utilizarii si rambursarii fondurilor provenite din credite externe rambursabile, Curtea de Conturi a constatat diverse nereguli. "Astfel, la contractul de finantare dintre Banca Europeana de Investitii (BEI), Romania si CNADNR, pentru finantarea proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, costul proiectului a fost majorat cu suma totala de 138,1 milioane de lei (36,6 milioane de euro), prin includerea unor cheltuieli neeligibile, respectiv taxe si impozite, suportate din cofinantare. Totodata, au fost efectuate plati in suma de 11,04 milioane de lei (2,5 milioane de euro), fara a fi respectate clauzele contractuale si, in consecinta, acestea au fost suportate de la bugetul de stat. La acordul de imprumut dintre Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) si Romania, pentru finantarea proiectului de restructurare a transporturilor, suma de 225 milioane de lei  (50 milioane de euro) din valoarea totala a proiectului (198,37 milioane de euro) a fost anulata din cauza gestionarii si utilizarii ineficiente a fondurilor, fiind facute plati nelegale de 5,1 milioane de lei (1,1 milioane de euro) si plati nejustificate de 3 milioane lei (668.645 euro) pentru servicii de consultanta. In cazul acordului de imprumut cu Banca Europeana de Investitii nr. 22.417 pentru finantarea proiectului de construire a autostrazii Arad - Timisoara si a variantei de ocolire a municipiului Arad, au fost constatate plati nelegale in suma totala de 6,04 milioane de lei (1,3 milioane de euro), fara sa existe documente justificative care sa probeze livrarea bunurilor sau efectuarea serviciilor si lucrarilor. S-au descoperit si acceptarea la plata a unor cantitati suplimentare de lucrari in valoare de 109,2 milioane de lei (24,2 milioane de euro), fara documentele justificative aferente, respectiv o diminuare a veniturilor bugetului de stat cu suma de 9,5 milioane de lei (2,1 milioane de euro), deoarece nu au fost aplicate si deduse penalitati pentru intarzieri in executia lucrarilor", informeaza comunicatul MTI. In plus, CNADNR SA a incredintat direct contracte de consultanta juridica in valoare de 57,3 milioane de lei (12,7 milioane de euro), in timp ce suma de 6,39 milioane de lei (1,4 milioane de euro) a fost platita pentru activitati legate de exproprierea imobilelor situate pe amplasamentul obiectivului de investitii Autostrada Bucuresti - Constanta, in conditiile in care, la 31 decembrie 2011, exproprierile nu erau finalizate. Potrivit verificarii, contractul "Sistem informatic pentru emitere, gestiune, monitorizare si control a rovinietei" in valoare de 34,2 milioane de lei (7,6 milioane de euro) a fost atribuit la randul sau prin incalcarea prevederilor legale specifice privind achizitiile publice. "In cazul Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, s-au constatat urmatoarele: o plata nelegala de 1,74 milioane de lei (415.182 euro), un prejudiciu de 487.132 de lei din cauza lipsei elementelor prefabricate care intra in componenta valorica a unei lucrari aflate in curs de executie ("Pasarela pietonala si Port agrement zona Cazinou - Mamaia"), incalcarea unor prevederi contractuale privind constituirea unor garantii (valoarea garantiilor neconstituite la contractele de agent si de armator fiind in cuantum de 2,03 milioane de lei (452.905 euro), investitii asumate si nerealizate de 2,05 milioane de lei (0,5 milioane de euro) si neincasarea sumelor aferente inchirierii terenurilor apartinand domeniului public, in cuantum de 2,5 milioane de lei (561.205 euro)", concluzioneaza reprezentantii MTI. Acestia au mai precizat ca, potrivit proiectului Raportului de Audit nr. 2011/RO/REGIO/J2/995/1, Comisia Europeana a solicitat corectii financiare pentru mai multe proiecte, respectiv: constructia autostrazii Orastie-Sibiu (corectie de 428,9 milioane de lei), la autostrada Nadlac - Arad (168,8 milioane de lei), in cazul reabilitarii DN 24 si DN 24B (39,9 milioane de lei), astfel incat totalul corectiilor solicitate se ridica la 636,69 milioane de lei (141,48 milioane de euro). Informatii suplimentare, la www.mt.ro

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter