RO EN
The cart is empty

BIHOR: Investitie de 235 milioane euro intr-o noua retea de transport metropolitan

Primaria Oradea, in parteneriat cu Consiliul Judetean (CJ) Bihor vor dezvolta o retea de transport in regim tram-tren in Zona Metropolitana Oradea, in urma unei investitii de 1,11 miliarde lei, inclusiv TVA. Proiectul de mobilitate metropolitana prevede sase tronsoane, integrate intr-o retea de linii feroviare electrificate, pe care vor circula 13 tram-trenuri. Noua retea va conecta Municipiul Oradea, pe mai multe directii, cu Aeroportul Oradea, Sanmartin - Baile 1 Mai - Baile Felix (Cordau), Bors (Parcul industrial) si Santandrei - Girisu de Cris - Toboliu - Cheresig.
Consiliul Local Oradea a aprobat, la data de 9 noiembrie, studiile de fezabilitate si indicatorii tehnico-economici pentru dezvoltarea mobilitatii metropolitane pentru zona de aeroport, pentru legatura Bors - Hotel Iris, legatura Oradea - Toboliu-Cheresig si pentru interconectarea infrastructurii la reteaua de cale ferata pe tronsonul Oradea Est - Oradea - Oradea Vest.
Totodata, a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru conectarea strazii Alexandru Cazaban cu drumul Oradea-Santandrei si desfiintarea trecerii de cale ferata din zona str. Corneliu Baba.
Tram-trenurile vor putea circula atat pe liniile de tramvai existente, cat si pe caile ferate din zona Oradiei. Viteza maxima de circulatie proiectata va fi de 70 km/h in afara localitatilor si 30 km/h in localitati.
 
 
Liniile vor fi electrificate, pe zona CFR alimentarea urmand sa fie cu 27.000 V, iar pe calea de rulare a tramvaielor cu 600 V. Cele 13 tram-trenuri vor fi integrate intr-o retea de linii feroviare electrificate si linii de tramvai extinse.
Proiectul are o valoare estimata de 235 de milioane de euro si ar urma sa fie finantat cu fonduri europene, prin Programul Transporturi - Axa 6 - Trenuri Metropolitane.
 
Studii de fezabilitate pentru patru tronsoane
Cele patru tronsoane pentru care Primaria Municipiului Oradea a pregatit deja Studiile de Fezabilitate sunt:
1. Tronson Magazinul Jumbo - Aeroport (2,23 km). Va fi o linie de cale ferata simpla electrificata. Pe traseu se vor amenaja 3 peroane in cele trei statii, una in dreptul Aeroportului Oradea (peron simplu), cate una in dreptul zonelor comerciale Era (peron dublu), statia Meteo (peron simplu), pe o lungime de 40 m si o latime de 2 m. Statiile vor avea peron, adapost si bancute, rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilitati si panou de afisaj.
De asemenea, vor mai fi amenajate un podet peste canal de desecare in zona parcarii Jumbo, o pasarela pietonala supraterana (km 1+515) - o constructie metalica dotata cu lift pentru persoane cu dizabilitati si un pasaj subteran pietonal care va subtraversa Calea Aradului (E671) si linia de tramvai.
Valoarea totala a investitiei este de 61,45 milioane de lei (12,2 milioane de euro).
 
 
2. Tronson Oradea Est - Oradea - Oradea Vest (9 km), care include si proiectul pasaj rutier inferior Cazaban. Vor fi executate 3 peroane cu lungimea de 150 m (vor putea opri atat trenuri CFR, cat si tram-trenuri), respectiv: Facliei (zona Nymphaea), Oncea (pasaj pietonal), Rogerius (Pod CFR). Aceste peroane se vor amenaja pe linia CF 300 si 328 intre Oradea Est - Oradea - Oradea Vest). In plus, pentru crearea conectivitatii intre str. Cazaban si drumul Oradea - Sanmartin si drumul Oradea - Santandrei, se va construi un pasaj rutier inferior pe sub liniile CF 335 si 328, inclusiv pe sub Centura Oradea. Odata cu construirea acestui pasaj rutier inferior, se vor desfiinta sensul giratoriu si trecerea la nivel cu linia CF 328 Arad - Oradea km 116+700 si linia 335 Episcopia Bihor - Oradea Vest km 4+542.
Valoarea totala a investitiei este de 6,23 milioane de lei (1,2 milioane de euro).
 
3. Tronson Oradea Vest - Cheresig (17,24 km) - Linia 334. Vor fi executate peroane cu lungimea de 40 m (ex. pe zona Cheresig, unde statiile vor fi dotate conform OTL) - 9 buc. si unul in statia Oradea Vest, cu lungimea de 150 metri (vor putea opri atat trenuri CFR, cat si tram-trenuri).
Va fi electrificata linia existenta. In statia Oradea Vest se va construi un pasaj subteran pietonal, care va subtraversa toate liniile CF din statie, inclusiv centura Oradea (str. Densusianu), cu iesire in str. 9 Mai. In cazul acestui proiect, accesul pietonal si al persoanelor cu dizabilitati se va face din statia CF Oradea Vest, prin rampe de acces cu panta maxima de 8%, apoi la peronul liniei 7 prin scari si lift, apoi mai departe, cu iesire pe str. 9 Mai, prin rampe de acces cu panta maxima de 8%. Statiile vor avea peron, adapost si bancute pentru calatori, rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilitati si panou de afisaj. 
Valoarea totala a investitiei este de 233,67 milioane de lei (46,7 milioane de euro).
 
 
4. Tronson: Bors (5,65 km). Linia va fi extinsa pe distanta Sinteza - Hotel Iris si vor fi executate 5 peroane cu lungimea de 40 m (unde statiile vor fi dotate conform OTL). Valoarea totala a investitiei este de 121,5 milioane de lei (24,2 milioane de euro). Pe tronsonul Pod CFR - bucla Sinteza (existent) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, in dreptul fiecarei statii/ peron existent. Pe tronsonul bucla Sinteza - bucla Bors (proiectat) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, in dreptul fiecarei statii/ peron nou construit. Pasarelele vor fi constructii metalice dotate cu lift pentru persoane cu dizabilitati.
 
Tronsoane ce vor fi dezvoltate de CJ Bihor
Alte doua tronsoane ale retelei de transport metropolitane vor fi dezvoltate de Consiliul Judetean Bihor. Tot CJ Bihor va asigura si materialul rulant care va asigura transportul de persoane.
1. Directia Oradea - Sanmartin (8,4 km), cu doua tronsoane. Tronsonul 1: Linia de tramvai (bucla Nufarul) - calea ferata (linia 324) va avea o lungime de 1,4 km, doua puncte de oprire spre cartierul Nufarul (in spatele strazii Morii si la intersectia cu calea ferata). Tronsonul 2: Linia 324 - Sanmartin va avea 7 km, 5 puncte de oprire (Centura Oradea; Cartierul Tineretului Sanmartin; 1 Mai; Felix si limita Cordau, langa Inelul Rutier Metropolitan), precum si o pasarela pietonala supraterana, in Cartier Tineretului. 
Valoarea totala a investitiei este de 101,9 milioane de lei (20,2 milioane de euro).
 
 
2. Racordarea liniei de tramvai la Gara Centrala (1,3 km), cu doua tronsoane. Tronsonul 1: Parc Olosig - Lacul Rosu - Stefan cel Mare va avea o lungime de 1 km si doua puncte de oprire (Lacul Rosu si Stefan cel Mare - inainte de McDonald's). Tronsonul 2 (cale ferata): Stefan cel Mare - Gara CFR (270 m). Valoarea totala a investitiei este de 43,5 milioane de lei (8,7 milioane de euro).
 
3. Material rulant (durata implementare 36 luni). Pe noua retea de transport metropolitan vor rula 8 vehicule feroviare tip tram-tren cu sistem hibrid de alimentare (baterii si retea de alimentare electrica 600 V c.c.). Fiecare vehicul va avea o capacitate de 40 de locuri pe scaun si 160 de locuri in picioare si are o autonomie de minimum 3 km. De asemenea, vor mai fi achizitionate alte 5 vehicule feroviare tip tram-tren electrice cu incarcare prin pantograf de la reteaua electrica 25.000 V c.c. si reteaua electrica 600 c.c. Acestea au o capacitate de 90 de locuri pe scaun si in picioare. Valoarea totala a investitiei in material rulant, respectiv in achizitia celor 13 tram-trenuri, este de 549,7 milioane de lei (110 milioane de euro).
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter