RO EN
The cart is empty

CONSTRUCTII fara frontiere, o analiza a sistemului european de achizitii publice

Recent, o echipa de cercetatori din cadrul departamentului Capital Projects & Infrastructure al societatii de consultanta McKinsey & Company s-a implicat intr-un proiect prin care se analizeaza situatia sistemului european de achizitii publice - unul dintre cele mai importante motoare ale pietei constructiilor. Astfel, Niklas Berglind, Martin Hjerpe, Erik Sjödin si Jacob Staun au analizat mai mult de 150.000 de contracte pentru lucrari publice de constructii, incheiate in 15 tari din Europa, explorand in consecinta cele mai potrivite strategii care sa duca la transformarea pietei licitatiilor pentru constructii intr-un domeniu cu un grad tot mai mare de internationalizare.
„Licitatiile organizate de agentiile guvernamentale reprezinta unul dintre principalele motoare ale sectorului european al infrastructurii. Gradul in care procedurile de achizitie publica pot determina castigarea contractului in conditii de concurenta reala si efectiva, pe plan intern si peste granitele unei tari, este un factor determinant pentru fructificarea intregului potential al sectorului constructiilor, cu avantaje pentru guvernanti, contribuabili si companiile private. Actualmente, nivelurile de participare a antreprenorilor internationali la licitatiile publice europene sunt scazute, fara a exista perspective de crestere pe termen scurt a acestui indicator. Desi un numar tot mai mare de lucratori europeni din constructii sunt detasati in diverse tari din UE, majoritatea lucreaza pentru antreprenorii ce incheie contracte cu beneficiari din sectorul privat sau activeaza ca subcontractanti pentru companiile nationale. Astfel, in timp ce piata privata a constructiilor din Europa se caracterizeaza printr-un grad mare de internationalizare, piata pentru infrastructura si proiectele de constructii publice se situeaza la polul opus. Desi participarea la licitatii in afara granitelor tarii pare a fi strategia nepotrivita pentru multe firme de constructii, neconstituind o prioritate pentru autoritatile contractante, trebuie subliniat ca piata europeana de achizitii publice a fost evaluata la 100 miliarde euro, ceea ce constituie un potential urias care ramane in continuare neexploatat. Pentru companiile care doresc sa-si creasca gradul de expunere internationala, exista oportunitatea de a intra pe o piata cu o valoare ridicata mare si cu un peisaj previzibil si transparent. In acelasi timp, agentiile guvernamentale (autoritatile contractante) ar putea beneficia de mai multa expertiza disponibila, de mai multi ofertanti pentru fiecare licitatie si de o valoare mai buna a lucrarilor si/sau a serviciilor”, se arata in studiul citat.
In plus, expertii McKinsey & Company au aratat ca, prin analiza a peste 150.000 de contracte cu lucrari publice de constructii, din 15 tari ale Europei, s-au identificat cativa factori semnificativi.
„In primul rand, au fost remarcate niveluri scazute ale participarii antreprenorilor multinationali in cadrul licitatiilor publice. In timp ce alte domenii ale pietei europene a constructiilor sunt deja integrate si internationalizate, numai 4,5% din licitatiile publice de peste un milion de euro au fost acordate companiilor straine, inclusiv filialelor lor locale, in 2017. In plus, numarul contractorilor straini implicati in constructiile de interes public nu s-a schimbat vizibil in ultimii cinci ani. In al doilea rand, s-a constatat o diferenta semnificativa intre tarile europene. In Norvegia, de exemplu, contractele atribuite companiilor internationale reprezinta mai mult de 15% din total, in comparatie cu doar 0,1% in Franta. Astfel, in Norvegia si in alte regiuni, companiile regionale din tarile invecinate, unde se vorbeste aceeasi limba (sau una asemanatoare), predomina in calitate de castigatoare ale licitatiilor la care pot participa societatile multinationale, in timp ce companiile din afara Europei de Vest sunt mai putin vizibile. In al treilea rand, exista, de asemenea, diferente clare in modul in care agentiile structureaza si efectueaza licitatiile si in modul in care acestea evalueaza ofertantii. Nu in ultimul rand, s-a identificat rolul variat al criteriilor de pret si de calitate. Cu cat valoarea contractului este mai mare, cu atat autoritatile contractante pun accentul mai mult pe calitate atunci cand evalueaza ofertantii. In acelasi timp, cu cat contractul este mai mare, cu atat mai des castiga companiile straine. Acest lucru nu inseamna ca firmele straine sunt mai susceptibile de a castiga un anumit tip de contracte. Dimpotriva, cota castigatorilor straini este in mod constant cu trei pana la cinci puncte procentuale mai mare decat in ​​cazul ofertelor care au ca pret exclusiv toate clasele de marime contractuale, inclusiv cele foarte mari, in comparatie cu evaluarea preturilor si calitatii. Acest lucru reflecta avantajul de cunoastere locala pe care il au companiile nationale si, in unele cazuri, tendinta ca tocmai criteriile de calitate sa favorizeze in mod explicit antreprenorii locali”, au mai subliniat autorii studiului. Pentru a descarca integral cercetarea, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter