Aeroporturile regionale din Romania au in desfasurare lucrari foarte importante de infrastructura, in acest moment fiind in implementare investitii din fonduri europene cu o valoare cumulata de 3,12 miliarde lei. Potrivit datelor Asociatiei Aeroporturilor din Romania (AAR), lucrarile vizeaza constructia de noi terminale, extinderea pistelor sau suplimentari de echipamente de aterizare, in proiecte de upgrade tehnologic, toate acestea fiind necesare desfasurarii activitatii sau a operatiunilor aeriene si respectiv, deservirii aeronavelor la sol. Aceste proiecte de investitii urmaresc, in fond, cresterea gradului de siguranta a aeronavelor si, implicit, a pasagerilor. Finantarile provin din fonduri europene alocate sectorului de transport aerian prin POIM, completate din bugetele autoritatilor locale sau din surse proprii ale aeroporturilor. Unele proiecte de modernizare au fost incepute inca din anii trecuti, iar altele vor fi demarate in acest an.
AAR s-a constituit in anul 1999 si, in prezent, are 16 membri permanenti (aeroporturi civile din Romania) si 7 asociati (persoane juridice care efectueaza servicii in domeniul aviatiei). Organizatia este deschisa tuturor aeroporturilor civile din Romania, precum si altor persoane juridice din tara si strainatate compatibile cu scopul si functiile acesteia.
Interviu cu David Ciceo (56 de ani), presedintele AAR si directorul general al Aeroportului International "Avram Iancu" Cluj. Specialistul are o experienta profesionala de 30 de ani in domeniul aviatiei civile din Romania.
- Cum a evoluat activitatea AAR in perioada post-pandemie, care a afectat sever activitatea aviatiei civile?
- Asociatia Aeroporturilor din Romania, in stransa colaborare cu membrii sai, institutiile publice si alte organizatii nationale si internationale, are un rol deosebit de important in dezvoltarea aviatiei civile din Romania.
In anul 2020, anul pandemiei Covid-19, traficul de pasageri de pe aeroporturile din Romania a inregistrat 7,2 milioane de pasageri, de 3 ori mai putin decat in 2019. In aceste conditii, prin intermediul AAR s-au facut mai multe demersuri catre Guvernul Romaniei, Ministerul Transporturilor si celelalte ministere de resort in vederea obtinerii unor ajutoare financiare pentru a depasi situatia critica a aviatiei civile.
Peste 21 de milioane de pasageri au tranzitat aeroporturile din Romania in anul 2022, cu 87% mai multi decat in 2021. Raportata la anul 2020, valoarea inregistrata in 2022 (21.015.948 pasageri) este cu aproape 192% mai mare. Chiar daca numarul total al pasagerilor de anul trecut este cu 9,55% sub nivelul maxim inregistrat inainte de pandemie (in 2019), el depaseste pana si cele mai optimiste scenarii de trafic care au fost estimate pentru anul trecut.
In ceea ce priveste miscarile de aeronave din anul 2022 (aterizari si decolari), totalul de 220.681 inseamna o crestere de aproape 32 de procente fata de cifra din anul 2021, dar ramane cu 17% mai mic fata de valoarea din 2019. Traficul aerian de marfa, in schimb, a fost peste nivelul inregistrat inainte de pandemie: in 2022 pe aeroporturile din Romania au fost transportate 53.877 de tone de marfa, cu 5,8% mai mult decat in 2019.
In luna martie 2023, traficul pe toate aeroporturile din Romania a inregistrat un numar total de 1.758.130 de pasageri, insemnand o crestere de 34% comparativ cu anul 2022.
- Ce investitii sunt, in prezent, in pregatire si executie la nivelul aeroporturilor din Romania si care este valoarea totala a acestora?
- Aeroporturile regionale au in desfasurare lucrari foarte importante de infrastructura, pana la 75% din valoarea proiectelor fiind asigurata din fonduri europene. In contextul in care se estimeaza o crestere semnificativa a traficului in anii urmatori, investitiile vizeaza modernizarea si extinderea infrastructurii aeriene locale, astfel ca proiectele cu finantare europeana derulate de aceste aeroporturi, aflate in implementare, au o valoare cumulata de 3,12 miliarde lei.
Circa 514 milioane euro este suma totala investita in aeroporturi, in perioada de dupa pandemie, din fonduri europene si bugetul de stat, pentru diverse lucrari de modernizare si extindere a terminalelor, aici fiind inclusa si constructia aeroportului din Brasov, singurul astfel de terminal construit in ultimii ani, a carui investitie ajunge la 130 de milioane de euro.
- Ce obiective aveti pe termen scurt, mediu si lung, la nivelul AAR?
- Asociatia Aeroporturilor din Romania va continua demersurile catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei (MDLPA) in vederea dezvoltarii aeroporturilor, a cresterii traficului de pasageri, a dezvoltarii retelelor de rute, obtinerii unui sprijin financiar pentru a oferi noi facilitati pentru pasageri. Vom mentine colaborarea stransa cu MTI in vederea finalizarii proiectelor POIM.
Totodata, AAR va continua colaborarea cu Ministerul Fondurilor Europene (MFE) pentru obtinerea de fonduri nerambursabile de la Comisia Europeana, pentru proiecte care vizeaza digitalizarea aeroporturilor.
Un obiectiv important il constituie si colaborarea cu ACI Europe si cu alte institutii din domeniul aviatiei, in vederea asigurarii unui mod de actiune coordonat la nivel european, cu scopul redresarii traficului aerian, dar si cu aeroporturile membre si companiile aeriene, pentru reluarea traficului de pasageri si introducerea de noi destinatii. Pe aceasta cale, dorim sa transmitem multumiri catre Guvernul Romaniei, MFE, MTI, MDLPA si Parlamentului Romaniei pentru sprijinul acordat privind includerea aeroporturilor in lista clientilor finali eligibili pentru obtinerea acestor fonduri nerambursabile, dar si pentru ajutoarele de stat acordate anii acestia aeroporturilor.
- Care este, pe scurt, situatia aeroporturilor din Romania, in contextul geopolitic actual?
- In contextul post-pandemic si geopolitic actual, piata transporturilor aeriene din Romania cunoaste o recuperare accelerata a traficului aerian inregistrat in anul 2019 (cel mai bun an din istoria aviatiei civile romane), cu perspective solide de crestere continua si chiar dublare a valorilor de trafic nationale pana in anul 2040. AAR a continuat sa faca demersuri pentru obtinerea unor ajutoare de stat pentru aeroporturi si in anul 2022. Astfel, in urma actiunilor catre Guvernul Romaniei, MTI si Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE), a fost aprobata, in data de 28 decembrie 2022, o Hotarare de Guvern prin care doua aeroporturi aflate in subordinea consiliilor judetene au primit ajutor de stat. Este vorba de Aeroportul International Craiova, care a beneficiat de un ajutor de stat de aproximativ 3,7 milioane de lei, si Aeroportul International Sibiu, care a obtinut aproximativ 1,4 milioane de lei.
Reprezentantii AAR au facut demersuri catre autoritatile centrale si au sustinut punctul de vedere al aeroporturilor pentru ca acestea sa poata beneficia de preturi plafonate la energie, conform Ordonantei nr. 119/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie. In urma acestor initiative, aeroporturile beneficiaza de preturi plafonate la energie.
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampinati in activitatea curenta?
- Provocarile anului 2023 ar fi problematica Spatiului Schengen si cea a sistemului EES, precum si continuarea eforturilor pentru indeplinirea cerintelor privind politicile de mediu ale Uniunii Europene (Fit for 55, Airport Carbon Accreditation, Destination 2050).