RO EN
The cart is empty

ISC: Circa 67.000 de obiective, aflate in evidenta inspectoratului

La nivelul celui de-al doilea trimestru al anului in curs (cel mai recent pentru care a fost elaborat un raport de activitate), Inspectoratul de Stat in Constructii (ISC) a avut in evidenta 66.968 de obiective de investitii din intreaga tara, din care 53.925 cu capital privat, iar diferenta - finantate din fonduri publice (respectiv, 8.545 ce beneficiaza de fonduri interne - bugetare si 4.574 - de fonduri din surse externe). De asemenea, inspectorii ISC monitorizeaza 8.402 de societati comerciale, institutii, persoane fizice etc. cu activitate de constructii, mai precis 3.045 de proiectanti si 5.357 de operatori implicati in executia lucrarilor specifice. In acelasi timp, la 30 iunie 2016, pe piata sunt active 1.995 de statii de betoane, mortare, mixturi asfaltice si agregate minerale, 895 fiind statii de betoane si mortare, 318 cele de mixturi si 782 centre de producere a agregatelor. Dintre cele 896 de laboratoare existente in domeniu, 54 detin gradul intai, 611 pe cel de-al doilea si 231 pe cel de-al treilea. Mai mult de 2.986 de agenti economici deruleaza activitati privind introducerea sau punerea la dispozitie pe piata a produselor pentru constructii, majoritari fiind distribuitorii (1.609 firme), urmati de fabricanti (1.114), de importatori (176) si de reprezentantii autorizati (87). In fine, pentru 187 de obiective, ISC desfasoara si in continuare o activitate speciala de urmarire a comportarii constructiilor in timp. Inspectorii institutiei monitorizeaza 3.222 de unitati administrativ-teritoriale din intreaga tara, respectiv 41 judetene (inclusiv municipiul Bucuresti), 103 municipale, 217 orasenesti (precum si sectoarele Capitalei) si 2.861 comunale.
In al doilea trimestru din 2015, datele statistice ale ISC indicau evidenta a 50.240 de obiective de investitii, din care cele mai multe (37.575) erau realizate cu capital privat, iar 9.443 au reprezentat investitii publice cu finantarea asigurata din surse interne, alte 3.222 fiind proiecte tot de interes public, pentru care s-au pus la dispozitie fonduri externe (europene). In schimb, la 30 iunie 2015, ISC avea in evidenta 10.205 de agenti economici implicati in constructii (societati comerciale, institutii, persoane fizice etc.), din care 7.089 erau implicati in executie si 3.116 au intreprins operatiuni de proiectare. La aceeasi data, numarul statiilor active de betoane, mortare, mixturi asfaltice si agregate era inferior, de 1.990 de unitati, la fel ca si cel al laboratoarelor de incercari (887 de entitati). Se observa, astfel, ca piata s-a restructurat si in ceea ce priveste companiile implicate in fabricarea si/sau comercializarea produselor de constructii, deoarece in aprilie-iunie 2015 functionau 3.183 de agenti economici, din care 1.747 distribuitori, 1.135 fabricanti, 203 importatori si 98 de reprezentanti autorizati, in timp ce numarul obiectivelor la care se urmarea comportarea in timp a fost de 295 de unitati.
Printre prioritatile ISC, stabilite la nivelul intervalului urmator, se afla si „initierea, alaturi de structurile de specialitate ale Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si cu structurile tehnice permanente in domeniul constructiilor, a unui demers de revizuire a legislatiei primare in domeniul constructiilor (Legea nr. 10/1995, Legea nr. 50/1991, Legea nr. 350/2001, Legea nr. 372/2005) in sensul codificarii, intr-un singur act normativ, a normelor juridice din domeniu”. De asemenea, ISC isi propune si „asigurarea suportului necesar elaborarii/actualizarii cadrului normativ secundar in domeniu, respectiv initierea de propuneri legislative pe baza cazuisticii intalnite in procesul de exercitare a controlului de stat in domeniile de competenta, respectiv punerea in aplicare a Planului Sectorial de Integritate la nivelul Inspectoratului de Stat in Constructii privind prevenirea coruptiei prin remedierea vulnerabilitatilor si implementarea sistematica a masurilor preventive, cresterea transparentei institutionale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice deschise, respectiv de crestere a gradului de educatie anticoruptie si combaterea coruptiei prin actiuni de instruire profesionala si formare continua a personalului si de consolidare a mecanismelor de control administrativ si sanctionare a cazurilor constatate de incalcare a standardelor de etica si de conduita”.
Completarea pachetului de proceduri, in atentia ISC
Se mai are in vedere, printre altele, completarea pachetului de proceduri, prin „elaborarea unei proceduri operationale/ instructiuni privind interventia operativa in toate cazurile producerii unor accidente tehnice la constructii aflate in exploatare sau in executie, pentru impunerea masurilor de limitare a utilizarii constructiilor care pot constitui un pericol public la adresa sanatatii si vietii cetatenilor, pentru izolarea zonelor afectate si expertizarea tehnica a constructiilor in vederea stabilirii deciziei de interventie”. O alta prioritate este constituita de supunerea spre aprobare, prin ordin al ministrului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, a procedurii de emitere a acordului pentru interventii in timp la constructii existente, ca urmare a modificarilor si completarilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, republicata, cu modificarile ulterioare”. In acelasi timp, se impune de urgenta elaborarea procedurii de control in proiectare. Inspectoratul isi propune si „actualizarea procedurilor de control la autoritatile publice locale si judetene din domeniul de competenta al ISC, respectiv preluarea, la nivelul inspectoratelor judetene in constructii, a atributiilor de control in domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului, precum si a celor de verificare la autoritatile administratiilor publice judetene si locale a organizarii si exercitarii controlului propriu privind disciplina in constructii, precum si urmarirea centralizata, cu ajutorul unui instrument informatic, a incasarii cotelor legale si intocmirea adeverintelor privind confirmarea incasarii acestora”. Procesul de restructurare va mai presupune si „instruirea personalului cu atributii de control, pentru aplicarea unitara a procedurilor de verificare aprobate, precum si redimensionarea numarului de inspectori din structurile teritoriale de control, pe domenii si specialitati de control si in raport cu numarul obiectivelor de constructii aflate in evidenta acestora, complexitatea, categoria de importanta a acestora, prioritatile impuse prin programele nationale de dezvoltare a infrastructurii etc.”. Nu in ultimul rand, se va efectua urmarirea centralizata, cu ajutorul unui instrument informatic, a incasarii cotelor legale si intocmirea adeverintelor privind confirmarea incasarii acestora”.
Verificare intensa a autorizarii si executiei lucrarilor de constructii
Potrivit documentului, in perioada de referinta, reprezentata de intervalul aprilie-iunie 2016, personalul Inspectoratului de Stat in Constructii - ISC a efectuat 55 de controale la firmele de arhitectura si proiectare (fata de 88 in trimestrul al doilea din 2015), 4.238 de verificari la antreprenori si firme implicate in executia lucrarilor (comparativ cu 4.444 de astfel de activitati) si 457 de actiuni similare la furnizorii de materiale de constructii, laboratoare de incercari si diriginti de santier, in raport cu 519 controale in aprilie-iunie 2015. Pentru deficientele constatate in domeniul produselor pentru constructii au fost dispuse 15 sanctiuni contraventionale, in cuantum de 73.500 de lei. Totodata, au mai fost avizate documentatii tehnico-economice pentru 143 de investitii finantate din fonduri publice (fata de 31 in cel de-al doilea trimestru al anului 2015), precum si 5.442 de programe de control al lucrarilor ajunse in faze determinante pentru rezistenta si stabilitatea constructiilor (in raport cu 3.970 in perioada similara a anului trecut). De asemenea, se constata o crestere a numarului actiunilor de control al autorizarii si executarii lucrarilor de constructii, de la 231 asemenea activitati in trimestrul al doilea din 2015 la 408 in acelasi interval al anului in curs.
In noul document intitulat "Sinteza activitatilor derulate de ISC in trimestrul II al anului 2016", se mai arata ca in aprilie-iunie a.c. au fost inregistrate 19.789 de activitati de control si inspectie efectuate in toate domeniile in care institutia este responsabila, fiind constatate 3.634 deficiente, pentru remedierea carora s-au dispus 3.433 de masuri. Astfel, in cel de-al doilea trimestru al anului in curs, s-au aplicat 516 sanctiuni contraventionale, valoarea amenzilor fiind de 2,28 milioane de lei.
Controale tematice diverse, la initiativa ISC sau a Parlamentului
Conducerea ISC propune, in cadrul documentului, mediatizarea cazurilor deosebite de nerespectare a legislatiei in domeniu, pentru diminuarea fenomenului de indisciplina in autorizarea si executarea lucrarilor de constructii, precum si pentru prevenirea accidentelor, asigurarea calitatii constructiilor, inclusiv prin inlaturarea neconformitatilor si mentinerea pe toata durata de existenta a constructiilor a cerintelor de calitate. In acest sens, chiar in cadrul raportului, au fost mentionate o serie de neconformitati la unele obiective de interes public pentru care s-a efectuat control tematic privind verificarea calitatii lucrarilor de executie. Astfel, au fost controlate 436 de asemenea obiective, din cele 3.812 aflate in evidenta. De asemenea, la solicitarea Comisiei pentru Afaceri Europene din Parlamentul Romaniei, s-au realizat verificari, prin sondaj, la cladirile de utilitate publica aflate in proprietatea sau administrarea institutiilor publice, privind modul in care aceste cladiri sunt adaptate la necesitatile persoanelor cu dizabilitati locomotorii. Controlul s-a realizat la peste 450 de obiective, constatandu-se ca „majoritatea sediilor in care functioneaza institutiile publice sunt prevazute cu rampe de acces in interiorul acestora, principalele neconformitati constatate fiind legate de panta rampelor de acces, care este mai mare decat cea admisa, prevazuta in normativul NP-051/2012, lipsa platformelor orizontale intermediare, lipsa balustradelor pe ambele parti ale rampei, lipsa rebordurilor, finisaje antiderapante necorespunzatoare, lipsa semnalizarii cu simboluri si marcaje specifice etc. De asemenea, au fost constatate neconformitati privind semnalizarea locurilor de parcare pentru persoane cu dizabilitati, precum si neadaptarea ascensoarelor si a grupurilor sanitare la necesitatile acestor categorii de persoane”. „Pentru cazurile in care s-a constatat nerespectarea prevederilor normativului NP051/2012, inspectorii in constructii au dispus factorilor responsabili masuri cu termene de ducere la indeplinire. Totodata, au fost transmise comunicari autoritatilor publice locale care detin constructii neadaptate la necesitatile persoanelor cu dizabilitati, in vederea alocarii fondurilor necesare efectuarii lucrarilor de interventie pentru respectarea prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare”, dupa cum se arata in raportul ISC.
Insa, oficialii inspectoratului avertizeaza si in continuare ca „activitatile de control efectuate in cursul celui de-al doilea trimestru al anului 2016 nu au acoperit in totalitate structura si numarul activitatilor de control programate, din mai multe motive, cum ar fi: „nerespectarea graficului de executie a obiectivelor de investitii de catre antreprenori, datorita unor situatii neprevazute, care au condus la oprirea temporara a lucrarilor, la modificari de solutii tehnice, la sistari ale finantarilor etc.; sistarea lucrarilor, din diferite motive, la obiective cuprinse in programul de control aprobat; intreruperea temporara sau definitiva a activitatii unor statii de producere betoane, mixturi asfaltice, agregate minerale sau laboratoare de analiza si incercari in constructii; numarul mare al petitiilor adresate ISC si solicitari in crestere ale organelor de cercetare (DNA, DLAF), care modifica prioritatile in privinta obiectivelor supuse controlului; personalul insuficient; structura personalului insuficient adecvata misiunilor; incapacitatea temporara de munca a unor inspectori; circuitul complicat al documentelor; controalele punctuale dispuse de conducatorii ierarhic superiori; disfunctionalitatile multiple si majore ale sistemului informatic de management al activitatii, care duc la prelungirea nejustificata a timpului de prelucrare a documentelor; implicarea inspectorilor in activitati de alta natura decat cele specifice ingineriei constructiilor, precum si lipsa unui instrument informatic care sa permita gestionarea cotelor de 0,1% si 0,5% si corelarea platilor efectuate de catre investitori cu obiectivele de investitii”. De asemenea, s-a analizat si activitatea la nivelul inspectoratelor regionale de constructii, unde s-a remarcat, ca factor negativ de influenta asupra actiunilor generale intreprinse de ISC, „restrangerea doar la nivelul inspectoratelor regionale in constructii a activitatilor de control in domeniul urbanismului, amenajarii teritoriului si autorizarii executarii lucrarilor de constructii, respectiv controale la autoritatile publice judetene si locale privind conditiile de elaborare, avizare si aprobare a documentatiilor urbanistice si de amenajare a teritoriului, legalitatea emiterii certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire”. Pentru a vizualiza raportul complet, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter