Aproape doua treimi (64%) dintre firmele mici si mijlocii din Romania declara ca accepta plata cu cardul datorita rapiditatii, sigurantei si accesului imediat la bani, arata rezultatele celui mai recent sondaj privind digitalizarea afacerilor derulat de Visa in parteneriat cu Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR).
Totodata, jumatate (48%) dintre firmele care inca nu accepta plata cu cardul au declarat ca intentioneaza sa implementeze solutii de acceptare a platilor electronice in viitor, ca masura de sprijinire a dezvoltarii afacerilor. Un motiv important pentru firmele care accepta deja sau intentioneaza sa implementeze platile electronice este si cererea din partea clientilor pentru astfel de solutii.
Pentru a ramane competitive in economia digitala globala, IMM-urile trebuie sa se asigure ca ofera metodele de plata pe care consumatorii le prefera si ca au o prezenta online solida. De la inceputul pandemiei, Visa a lansat mai multe solutii si programe comunitare pentru a sustine numeroase intreprinderi mici si mijlocii sa accepte plati electronice si pentru a facilita accesul acestora la economia digitala, contribuind astfel la un mediu economic mai incluziv si mai sustenabil.
”Digitalizarea inca reprezinta o provocare pentru mediul de afaceri. Intuind necesitatea si ceea ce va urma in procesul de digitalizare, in anul 2019 am lansat conceptul Romania TECH Nation unde unul din cele trei paliere a fost reprezentat de educatie, pentru ca prioritatea noastra trebuie sa fie reprezentata de educarea mediului de afaceri, a angajatilor in general, a spatiului public in domeniul digitalizarii. Propunerea noastra este in concordanta cu sondajul care releva faptul ca antreprenorii solicita ca principale necesitati digitalizarea si actualizarea institutiilor statului, acordarea de deduceri fiscale pentru cheltuielile cu digitalizarea sau finantarea de cursuri de perfectionare in domeniul digital pentru angajati. Astfel, digitalizarea trebuie sa devina un proiect de tara asumat si implementat de catre guvernanti iar digitalizarea firmelor si administratiei publice o prioritate”, a declarat Florin Jianu, presedinte CNIPMMR.
”Transformarea digitala a intreprinderilor mici si mijlocii este un subiect arzator pe agenda publica, in conditiile in care Romania se afla pe ultimul loc in Europa conform Indicelui economiei si societatii digitale (DESI) 2022[1]. Platile digitale ofera oportunitati de crestere a veniturilor pentru IMM-uri si mai multe optiuni pentru clientii lor, in magazine si in mediul online. In contextul pandemic, am constatat o crestere a acceptarii platilor electronice in randul comerciantilor, ca urmare a schimbarii comportamentului de plata al consumatorilor, mult mai orientati catre platile contactless si online. Faptul ca aproape jumatate dintre managerii care au participat la sondaj considera digitalizarea foarte importanta pentru afacerea lor si intentioneaza sa investeasca in solutii de plati digitale este un semnal pozitiv. Sustinerea afacerilor este o prioritate pentru noi, iar platforma Visa #MarileAfaceriMici ofera IMM-urilor posibilitatea de a accesa atat informatii despre solutiile digitale disponibile in Romania, cat si oferte speciale de la partenerii locali, ajutandu-le sa se adapteze la noul mediu economic”, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager Visa in Romania.
Aproape 70% dintre companiile care au participat la sondaj considera digitalizarea afacerii un aspect important sau foarte important, de aceea initiativele care sprijina afacerile mici sa faca pasul catre digital sunt si mai necesare in acest moment. Printre initiativele Visa dedicate micilor comercianti si firmelor de curierat care livreaza o mare parte din bunurile achizitionate online cu plata ramburs se numara extinderea serviciului Tap to Phone, o solutie moderna care le permite acestora sa accepte plati contactless prin intermediul unui smartphone si sa elimine, astfel, costul cu echipamente suplimentare. Utilitatea solutiei este demonstrata si de faptul ca aproape jumatate (48%) dintre participantii la sondaj care nu accepta inca plata cu cardul au mentionat ca bariera principala implementarea tehnica complicata a solutiilor clasice.
Mai mult de o treime dintre respondenti (35%) declara ca isi vand produsele fizic si online sau exclusiv online. Totusi, in majoritatea cazurilor (73%), procentul vanzarilor online in totalul afacerilor este de sub 20%, ceea ce arata ca este loc in continuare pentru dezvoltarea acestui segment de piata.
Implementarea platilor electronice – online si in magazin – ajuta companiile sa-si imbunatateasca modul in care sunt percepute de consumatori. Conform studiului international „Atitudini fata de metodele de plata” realizat anul acesta, de Grupul EVO in parteneriat cu Visa, 7 din 10 consumatori cred ca firmele care accepta plati electronice sunt moderne si orientate spre client[2].
In ceea ce priveste plata cu cardul business, principalele avantaje evidentiate de respondenti sunt simplitatea si comoditatea (80%), evidenta mai stricta a cheltuielilor (41%) si siguranta (35%). Peste jumatate dintre IMM-urile chestionate au declarat ca platesc cu cardul de cel putin 3-4 ori pe luna. Cheltuielile cu achizitia de combustibil, calatoriile de afaceri sau taxele se numara printre platile efectuate cel mai des cu cardul.
La polul opus, numai 2% dintre respondenti au indicat retragerile de numerar de la bancomat ca modalitate principala de utilizare a cardului. Motivul principal pentru alegerea numerarului este indisponibilitatea platilor digitale, acesta fiind raspunsul oferit de 7 din 10 respondenti.