Industria auto a investit miliarde de euro in cercetarea si dezvoltarea de automobile conectate, autonome, partajate si electrice (Connected, Autonomous, Shared, Electric), dar castigurile generate de acestea au fost dezamagitoare, reiese din studiul PwC global Automotive trends 2019. In acest context, companiile din domeniu ar trebui sa gaseasca echilibrul intre bugetul alocat inovatiei si stabilitatea financiara, pana cand directia de dezvoltare va deveni clara.
”Masinile conectate sunt deja omniprezente, masinile electrice castiga in popularitate, dar vehiculele autonome si cele partajate sunt in continuare un pariu futurist. Majoritatea producatorilor care si-au bazat strategiile pe o schimbare revolutionara si au investit miliarde de dolari in ultimii zece ani au fost dezamagiti de castiguri, chiar si atunci cand asteptarile lor erau conservatoare. Pentru urmatorii zece ani, este imposibil de prezis ce tipuri de vehicule vor domina piata. De aceea, companiile nu trebuie sa renunte la strategiile pe termen lung pentru CASE, ci sa le tempereze cu realism pe termen scurt, mai ales ca presiunile vin in prezent din necesitatea automatizarii si robotizarii proceselor”, a declarat Daniel Anghel, Partener si Liderul Serviciilor pentru Industria de Automotive, PwC Romania.
Principalele concluzii ale studiului
In urmatorii zece ani producatorii auto vor fi obligati sa-si diminueze costurile deoarece cheltuielile cu cercetarea si dezvoltarea, precum si cele cu fuziunile si achizitiile realizate pentru proiectarea de tipuri complet noi de automobile le reduc drastic profiturile potentiale. Prin urmare, rolul roboticii si al automatizarilor in fabrici va creste exponential.
Presiunea pe reducerea costurilor si automatizare va conduce cel mai probabil la injumatatirea fortei de munca din industria auto mondiala pana in 2030. De asemenea, este preconizata si o consolidare suplimentara la nivelul industriei, numarul producatorilor auto de la nivel global fiind estimat sa se reduca la jumatate, de la peste 20 in prezent.
PwC a realizat trei scenarii pentru evolutia industriei auto pana in 2023, in care valoarea pietei va atinge aceeasi valoare de 2,6 trilioane dolari, de la 2,2 trilioane dolari in 2018, doar ca marjele de castig sunt diferite.
In primul scenariu, dezvoltarea vehiculelor electrice (EV) este accelerata iar marjele se situeaza la 4-4,4%. In scenariul al doilea, producatorii auto ar intarzia investitiile si ar reduce la jumatate productia de vehicule electrice, marjele s-ar situa la 5,1–5,5%. In scenariul al treilea, care prezinta un viitor cu conditii dificile de piata si investitii mari, marjele s-ar situa la 3-3,4%.
Alte concluzii ale raportului:
- Strategiile de succes inseamna: un portofoliu mai specializat, orientare spre produsele profitabile, un management financiar mai riguros si mai multa disponibilitate de a colabora cu alte companii, in special in inovatia CASE.
- Urmare a automatizarii si robotizarii, companiile vor trebui sa isi schimbe politicile de recrutare.
- Cererea pentru ingineri software va creste cu pana la 90%, iar cea de de ingineri de date cu 80%.
- Timpul necesar intre cercetare si dezvoltare si productie ar putea scadea de la trei - cinci ani astazi pana la doi ani, pentru a tine pasul cu schimbarile tehnologice si de design.
- Fabricile auto ale viitorului se vor incadra in doua categorii: Prima categorie va fi „plug and play”, extrem de automatizata, care va produce volume mari de masini cu variatii minime intre modele, destinate segmentului de pret mic. A doua categorie va produce vehicule personalizate, premium din toate categoriile; clasice, electrice, autonome, etc.
- Investitiile in inovatie si lansari vor continua sa creasca cu aproximativ 59% pana in 2023, cu cea mai rapida crestere de departe in automobile electrice si autonome.
- Dezvoltarea vehiculelor CASE va fi profitabila mai mult pentru companiile care produc senzori, baterii, software de propulsie si programe de infotainment si conectivitate.
- Termenul pana cand masinile autonome vor circula in numar mare pe sosele a devenit dificil de estimat.