RO EN
The cart is empty

Horvath: 59% dintre companiile industriale se vor neutre climatic pana in 2035

Peste jumatate (59%) dintre companiile din sectorul industrial care au participat la un studiu Horvath vor sa fie neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon si sa gaseasca un echilibru in ceea ce priveste gazele cu efect de sera emise si cele absorbite („net zero”) pana in 2035. Cele mai optimiste companii privind atingerea obiectivelor climatice se afla in Italia, Germania si Regatul Unit, arata raportul realizat de Horvath, una dintre cele mai importante companii internationale de consultanta in management.
Studiul „Status quo of the sustainability transformation (2023)”, realizat pe un esantion reprezentand sase piete economice europene si doua nord americane, arata ca principalele masuri „net zero” pe care se concentreaza companiile pentru a-si atinge obiectivele de sustenabilitate sunt: (1) imbunatatirea eficientei energetice - 45%; (2) masuri de compensare a emisiilor de CO2 - 45%; (3) utilizarea surselor regenerabile de energie - 43%; (4) modificarea modelelor de operare - 37%; (5) schimbari in lantul de aprovizionare - 35%; (6) dezvoltarea capacitatilor proprii de generare a energiei din surse regenerabile - 34%; (7) decarbonizarea lantului de aprovizionare - 34%; si (8) adoptarea si dezvoltarea principiilor economiei circulare - 34%.
Aproape toti participantii la studiu (98%) urmaresc cel putin una dintre aceste masuri „net zero” si, in general, le prioritizeaza pe cele care pot fi implementate in timp relativ scurt, pentru a reduce consumul de energie si emisiile. Pe langa reducerea consumului de resurse, accentul se pune in principal pe compensarea emisiilor („offsetting”).
In pofida acestui interes ridicat fata de mediu, mai putin de jumatate dintre companii au un plan concret pentru a-si atinge obiectivele privind sustenabilitatea (42%), iar o treime dintre acestea nu si-au definit vreun obiectiv climatic sau nu se asteapta sa-l atinga pana in 2045.
In Germania, una din trei companii deja implementeaza propria strategie privind decarbonizarea, insa numai 40% dintre directorii chestionati vad aceasta tara ca fiind un pionier in domeniul sustenabilitatii. Executivii intervievati din Regatul Unit, Franta, Statele Unite, Spania si Canada nu au implementat inca masuri de reducere a emisiilor de CO2. In Franta si SUA, 20% dintre respondenti au spus ca nu au implementat nicio masura privind sustenabilitatea.
Canada este, cel mai probabil, tara care va avea o pozitie de lider mondial in privinta sustenabilitatii, considera 66% dintre executivi chestionati din aceasta tara, care produce deja aproape doua treimi din electricitatea sa din surse regenerabile si continua sa isi extinda masiv resursele de hidroenergie si infrastructura pentru hidrogen.
Regatul Unit vine rapid din urma, producand un surplus de electricitate verde in 2022 si extinzandu-si rapid sursele de energie eoliana. Spania se concentreaza pe expansiunea fotovoltaicelor, insa proiectele inainteaza mai greu, din cauza birocratiei.
Raportul arata ca principalii factori care motiveaza eforturile in directia sustenabilitatii ale companiilor sunt: (1) eficienta energetica imbunatatita (58%); (2) inovatia/tehnologiile viitoare (45%); si (3) conservarea habitatului (43%).
In privinta investitiilor, studiul Horvath releva ca, in medie, companiile au alocat 27% din portofoliul de investitii pentru actiuni sustenabile in 2023, iar companiile nord-americane au planificat investitii in privinta mediului mai mari decat cele europene. Totusi, investitiile ecologice sunt asteptate sa creasca, si in Europa, in urmatorii ani, iar majoritatea executivilor intervievati au in plan sa creasca aceste investitii cu pana la 19% in 2023.
„Desi criza energetica si problemele din lanturile de aprovizionare au generat presiuni suplimentare, un numar semnificativ de companii industriale din Europa si America de Nord s-au angajat sa atinga neutralitatea climatica pana la jumatatea deceniului urmator. Mai putin de jumatate dintre acestea au reusit sa-si stabileasca strategii clare, dar tendinta favorabila sustenabilitatii este ireversibila. Economisirea resurselor si cresterea eficientei au devenit obiective de prim rang pentru executivi, investitiile ecologice cresc, iar motivatia pentru transformarea sustenabila a business-urilor se mentine la un nivel ridicat”, afirma Kurt Weber, Managing Director, Horvath Romania.
Avand in vedere ca ne aflam in plina tranzitie energetica si transformare a proceselor de productie si transport, apar nevoi noi, iar companiile din toate sectoarele din Romania se confrunta cu problema reducerii emisiilor de carbon din intregul lant valoric. In plus, deoarece companiile romanesti fac parte din lanturile de aprovizionare europene si internationale, comercializarea produselor sau serviciilor pe aceste piete trebuie sa se conformeze standardelor stabilite la nivel european.
Campaniile de „Green-washing” nu vor asigura respectarea acestor standarde, ci dimpotriva, vor duce la intarzieri in atingerea obiectivelor. Horvath isi sustine clientii in dezvoltarea unor strategii de transformare profunda, de la modele de afaceri traditionale catre o economie circulara, respectiv catre redesenarea unor lanturi valorice. Reducerea emisiilor pentru unele industrii inseamna modificarea unor procese tehnologice si gasirea unor resurse alternative, curate. Pentru sectorul de servicii inseamna gasirea unor modele sustenabile de creare a valorii, de transfer al serviciilor catre clienti si de captare a valorii, sau cum sunt realizate serviciile.
De asemenea, pentru Horvath este important sa arate clientilor si care sunt beneficiile unor astfel de transformari, fiindca niciun efort nu vine fara avantaje, incepand de la accesarea unor noi piete si potentiali clienti, pana la atragerea de talente si retentia de personal inalt calificat.
„Este cel mai oportun moment ca sa analizam cum vom fi afectati de aceasta tranzitie la o economie sustenabila si mai ales sa concepem care este pozitia noastra viitoare, cum ne vom potrivi in piata, fata de concurenti, cu ce fel de noi costuri si preturi va trebui sa operam, de ce fel de resurse umane si materiale vom avea nevoie si cum vor trebui organizate planurile de implementare pentru atingerea tintelor, respectiv cum putem profita de finantarile publice si private pentru a sprijini tranzitia,” a adaugat Zsuzsa Bereschi, Principal, Horvath Romania.
Studiul „Status quo of the sustainability transformation (2023)” - a fost realizat de catre IMWF Institute for Management & Economic Research, in numele Horvath, in randul a 180 de manageri din companii din 6 piete economice Germania, UK, Franta, Italia, Spania, Polonia, SUA si Canada. Respondentii lucreaza in companii cu vanzari anuale de cel putin 100 de milioane de euro. 59% dintre companii participante la studiu activeaza in domeniul industrial, 26% in servicii, 6% in comert si 9% in alte sectoare.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter