Efectele schimbarilor climatice si cresterea transparentei privind lanturile de aprovizionare, diversitatea, echitatea sau incluziunea au dus la schimbarea cerintelor clientilor si angajatilor, la precautia investitorilor, precum si la cresterea semnificativa a nivelului de legiferare in domeniul sustenabilitatii, pe fondul tratatelor europene si internationale, cum ar fi Pactul verde european (Green Deal) sau Acordul de la Paris. Cu alte cuvinte, companiile se confrunta cu presiuni imense pentru a actiona in domeniul sustenabilitatii si de a se conforma unor reglementari din ce in ce mai stricte. Cu toate acestea, pare ca in substanta se realizeaza inca putin in indeplinirea criteriilor ESG. Poate fi vorba despre un decalaj intre intentii si realitate?
Este evident ca afacerile sustenabile nu sunt importante doar pentru planeta si societate, sustenabilitatea creeaza valoare si imbunatateste reputatia unei companii, asigurand profitabilitatea pe termen lung. Insa dezvoltarea unei afaceri sustenabile necesita adesea compromisuri dificile: investitorii vad beneficiile actiunii, dar nu sunt dispusi sa accepte randamente mai mici, iar clientii indeamna companiile sa se schimbe, dar nu vor sa renunte la confort si la preturi mici.
Ca urmare, companiile si investitorii trebuie sa gaseasca echilibrul corect intre cerintele de performanta pe termen scurt si actiunile necesare pentru atingerea obiectivelor pe termen lung. Pentru a face acest lucru este nevoie de patru pasi: stabilirea obiectivelor de sustenabilitate, cu indeplinirea cerintelor legale si de reglementare, crearea unei viziuni proprii in jurul actiunilor ESG, construirea increderii in randul partilor interesate prin raportare transparenta si indicatori relevanti si investitii in tehnologii cu impact asupra schimbarilor climatice.
Desi este o provocare sa te angajezi cu adevarat in domeniul sustenabilitatii, apar oportunitati enorme, de la potentialul de a castiga piete emergente (sau inca necunoscute) pana la atragerea clientilor, angajatilor si investitorilor. Liderii trebuie sa comunice mai bine de ce prioritizarea sustenabilitatii este o necesitate pentru competitivitatea pe termen lung pentru companie.
Apetitul companiilor pentru a investi in astfel de strategii este in crestere, iar abordarea pe care investitorii o adopta fata de ESG devine mai sofisticata pe masura ce intelegerea lor se aprofundeaza si autoritatile de reglementare isi intensifica controlul asupra datelor si informatiilor care stau la baza strategiilor ESG.
Prin urmare, toate companiile se confrunta cu o provocare majora: cum sa navigheze printre strategii si reglementari si sa construiasca un model de afaceri durabil pentru o noua era a investitiilor axate pe ESG.
Realizarea acestui obiectiv va insemna luarea unor decizii strategice pe termen lung, o raportare transparenta care sa reflecte provocarile cu care se confrunta companiile in materie de gestionare a obiectivelor ESG si prezentarea in mod clar a unei foi de parcurs pentru indeplinirea angajamentelor de sustenabilitate ale companiilor. Mai mult, dezvoltarea unei strategii de sustenabilitate merge dincolo de simpla reducere a emisiilor de carbon si de obiectivul de a atinge un nivel net zero, implicand elemente sociale, cum ar fi diversitatea, echitatea si incluziunea, bunastarea angajatilor, responsabilitatea sociala si lanturile de aprovizionare etice, dar si o buna guvernanta corporativa si asumarea unor responsabilitati clare in directia unui business sustenabil.
Directorii executivi vor trebui astfel sa integreze sustenabilitatea in strategia de afaceri globala si in deciziile operationale si in acelasi timp sa isi stabileasca KPI masurabili in aceasta directie pe care sa-i monitorizeze si sa ii implementeze in concret.
Mai mult, raportarea implicatiilor strategice si financiare ale sustenabilitatii vor deveni obligatorii odata cu noile standarde de raportare stabilite de Uniunea Europeana, in special de catre Directiva CSRD. Publicata in decembrie 2022, incepand cu anul fiscal 2024, directiva se aplica pentru aproximativ 50.000 societati listate in UE sau care au operatiuni semnificative in UE, indiferent de locul in care isi au sediul, carora le impune sa raporteze mai multe informatii despre performanta lor in materie de sustenabilitate decat orice alt act normativ de pana acum. Iar aceste reglementari sunt sprijinite de investitori pentru ca vor duce la o raportare mai coerenta si consecventa privind sustenabilitatea.
Investitorii vor sa dispuna de date mai solide si mai fiabile pentru a intelege modul in care gestionarea riscurilor si a oportunitatilor afecteaza ipotezele care stau la baza situatiilor financiare. Acestia sunt in general de acord cu faptul ca ESG ar trebui sa fie integrata direct in strategia companiilor si ca ar trebui sa fie avute in vedere chiar si cresteri de costuri investitionale pentru a aborda aspectele relevante pentru activitatea lor.
Potrivit celui mai recent raport PwC Global Investors Survey 2023, pentru a lua decizii, investitorii apeleaza la informatii provenite din diverse surse, documente sau rapoarte realizate de companii sau de terti. Sondajul PwC arata, insa, ca unele dintre aceste surse pot prezenta mai multa incredere decat altele. Situatiile financiare, care au un grad mai ridicat de standardizare si de integrare in fluxul oficial sunt intre cele mai folosite, in schimb, cele privind dezvoltarea durabila se numara printre cele mai putin credibile surse de informatii publicate de companii. 94% dintre investitori considera ca rapoartele corporative privind performanta in materie de sustenabilitate contin cel putin unele afirmatii care nu pot fi evaluate obiectiv sau nu se sustin, ceea ce reprezinta o crestere fata de anul trecut.
Pentru a fi relevanta, raportarea trebuie sa fie transparenta, sa reflecte provocarile cu care se confrunta companiile si sa prezinte in mod clar strategia pentru indeplinirea angajamentelor de sustenabilitate. Dincolo de interesul lor pentru raportarea care reflecta modul in care sustenabilitatea afecteaza performanta financiara (raportare outside-in), 75% dintre investitori au dorit sa afle care este impactul pe care o companie il are asupra mediului sau societatii (raportare inside-out), o crestere importanta fata de 60% in 2022. Si in acest caz evaluarea este complexa si va cere multa atentie din partea liderilor companiilor.
Reglementarile de la nivel european sau global vor insemna un efort mare pentru companii, de colectare a datelor din care sa rezulte indicatorii de sustenabilitate specifici activitatii si chiar identificarea sau construirea de noi sisteme de raportare care sa se apropie de gradul de incredere pe care il vedem in cazul situatiilor financiare.
Cu toate acestea, companiile care reusesc sa faca acest lucru este de asteptat sa aibe un avantaj – 69% dintre respondentii inclusi in studiu au declarat ca ar spori nivelul de investitii in companiile care gestioneaza cu succes aspectele de sustenabilitate relevante pentru performanta si perspectivele afacerii. Aproape la fel de multi (67%) au declarat ca ar creste nivelul de investitii in companiile care isi schimba comportamentul de afaceri pentru a avea un impact benefic asupra societatii sau a mediului.
Reducerea oportunitatilor de investitii si finantare, de incheiere cu succes a unei tranzactii, pierderea clientilor sau chiar cazuri de raspundere la nivelul conducerii societatii sunt doar cateva dintre riscurile cu care s-ar putea confrunta companiile in lipsa unei strategii adecvate in domeniul ESG.
In concluzie, este imperativ pentru directorii companiilor sa acorde o atentie deosebita stabilirii si monitorizarii strategiei de sustenabilitate. Ei sunt cei care trebuie sa isi asume responsabilitatea pentru implementarea factorilor de mediu, sociali si de guvernare. In contextul cerintelor de business ale viitorului, devine evident ca profitul nu mai este singurul indicator relevant pentru mentinerea competitivitatii in piata. Abordarea sustenabilitatii nu doar ca reflecta angajamentul etic al unei companii, ci devine tot mai cruciala pentru a raspunde la asteptarile tot mai ridicate ale consumatorilor, investitorilor si fortei de munca. Astfel, directorii care adopta si implementeaza o strategie de sustenabilitate solida si un nivel ridicat de transparenta prin raportari ESG corecte, vor pozitiona cu succes companiile in fata provocarilor viitorului si vor contribui la o dezvoltare durabila si responsabila in peisajul economic.
*** Autori: Monica Movileanu - Partener de Audit si Lider al Departamentului de Consultanta Contabila si Piete de Capital (CMAAS) din cadrul PwC Audit, Sorin Petre - Partener, Servicii de Consultanta in Afaceri si Management PWC Romania si Ana Maria Iordache - Partener D&B David si Baias.