RO EN
The cart is empty

BAU si ISH, cele doua repere ale industriei targurilor, merg mai departe in 2021

In pofida incertitudinii care planeaza inca asupra economiei mondiale si determina inclusiv corporatiile sa fie rezervate in ceea ce priveste prognozele, chiar si cele pe termen scurt sau foarte scurt, oficialii unora dintre cele mai importante manifestari expozitionale axate pe domeniul constructiilor - Bau (Munchen) si ISH (Frankfurt am Main) - se declara optimisti referitor la respectarea agendei din 2021, ce prevede organizarea celor doua evenimente in lunile ianuarie, respectiv martie. Aceasta incredere este sustinuta pe convingerea specialistilor germani ca experienta castigata pana in prezent in lupta impotriva pandemiei Covid-19 va permite gestionarea, in conditii de maxima siguranta, a unor reuniuni de o asemenea amploare, mai ales intrucat constituie veritabile repere tehnologice pentru o multitudine de industrii vitale pentru buna functionare a mecanismelor economice internationale. Fara a face presupuneri fara acoperire, ramane de vazut in ce masura planurile respective se vor transpune in practica. 
 
Propunerile teoretice vor fi exemplificate prin exemple practice
Targul Bau este programat pentru intervalul 11 - 16 ianuarie 2021 si urmeaza sa aiba loc, conform traditiei, in centrul expozitional din capitala Bavariei. Organizatorii au anuntat deja cele patru teme centrale ale evenimentului - si anume provocarile schimbarilor climatice, transformarea digitala, casele viitorului, respectiv resurse limitate si reciclarea acestora, la care se adauga o analiza a consecintelor pe care pandemia Covid-19 le va avea in ceea ce priveste evolutia domeniului constructiilor, pe termen scurt si mediu. Toate aceste subiecte vor fi dezbatute in cadrul unor forumuri extinse, urmand sa fie abordate dintr-o multitudine de puncte de vedere. De asemenea, cu ocazia spectacolelor organizate cu ocazia respectiva, vizitatorii vor avea prilejul de a vizualiza in direct modalitatile concrete de transpunere in practica a principiilor teoretice formulate de experti, prin intermediul inovatiilor in materie de produse si tehnologii, ce vor fi lansate de cei mai mari furnizori germani si internationali la Bau 2021. 
 
„Casele viitorului” vor respecta exigentele de distantare sociala
Referitor la tema „Casele viitorului”, este clar faptul ca actuala pandemie generata de noul coronavirus a reusit sa ridice o serie de intrebari cu privire la modul de locuire din perioada urmatoare. Un aspect care a fost deja adaugat la lunga lista de cerinte este reprezentat de distantarea sociala in spatiile publice. Acest lucru adreseaza provocari interesante celor doi piloni fundamentali de dezvoltare care au marcat strategiile din ultimele decenii: cresterea accelerata a densitatii populatiei in mediile urbane si puternica dezvoltare metropolitana. Solutiile alese pana in prezent nu mai sunt viabile in noile conditii si trebuie, asadar, reproiectate. Astfel, pe fondul problemelor medicale, nu doar a celor generate de noul coronavirus, se va impune ca in viitor sa se asigure anumite distante de securitate intre utilizatori, pentru a minimiza riscurile de contaminare cu diversi agenti patogeni. Ariile metropolitane de pe intregul mapamond nu mai respecta de mult timp respectiva exigenta, ceea ce este foarte grav, avand in vedere faptul ca experienta recenta a dovedit ca impactul unui microorganism asupra mediului rezidential si al unitatilor active in industria ospitalitatii este unul dur si fundamental. Din fericire, specialistii au identificat deja alternative viabile de locuire si de munca, tot mai multi angajati optand pentru derularea activitatilor de la domiciliu (asa-numitul concept „remote work”), iar hotelurile si restaurantele adoptand concepte inovatoare in materie de igiena. De asemenea, au fost instituite sisteme de colectare a datelor personale pentru a identifica rapid persoanele potential infectate, precum si pe cele cu care acestea au intrat in contact si care sunt potential suspecte de raspandirea bolii.
 
Granitele dintre mediul profesional si cel privat devin tot mai fragile
Disponibilitatea unor locuinte care sa fie confortabile, adaptate la cerintele actuale si, in acelasi timp, accesibile din punct de vedere financiar a constituit multa vreme o reala provocare, la limita utopiei, pentru marile orase din Germania. In acelasi timp, pentru unitatile urbane de mai mici dimensiuni din zona federala, caracterizate printr-o infrastructura bine stabilita si un stoc robust de cladiri, viitorul este, de asemenea incert, din mai multe motive, cum ar fi lipsa cererii pentru anumite proprietati, exodul populatiei atrase de mirajul castigurilor superioare din orasele mari ale tarii etc. Apare, asadar, contradictia dintre aglomerarea inregistrata in anumite regiuni si lipsa de ocupare din altele (care, printre altele, prezinta si un risc major de deteriorare in timp). Daca la toate acestea se adauga si modificarile structurii demografice, coroborate cu cresterea sperantei de viata, tabloul este complet si indica, cel putin pentru Germania, un nivel sporit de compexitate a unei probleme ce necesita o solutie urgenta. Oamenii contemporani au asteptari in crestere, se bucura de o sanatate buna, sunt mult mai agili, iar piata rezidentiala trebuie sa se adapteze rapid la toate acestea. Modul specific de viata influenteaza stilul arhitectural contemporan si impune dezvoltarea unor servicii speciale pentru aceasta asa-numita „generatie de argint”, ceea ce induce, de exemplu, nevoia adoptarii rapide a unor concepte moderne si teoretizate recent, cum ar fi designul universal, ce are in centrul sau ideea de accesibilitate. Indiferent daca utilizatorii sunt acasa sau la serviciu, cu familia sau prietenii, toate elementele care tin de confort si securitate sunt puternic interconectate. Mai mult, intr-o lume tot mai digitalizata, granitele dintre viata profesionala si cea casnica devin din ce in ce mai fragile si dificil de identificat, urmand ca aceasta realitate sa exercite un efect direct asupra modului de construire din perioada urmatoare. 
 
Solutii pentru depasirea deficitelor actuale
In cazul Germaniei, care constituie un model reprezentativ pentru continentul european, guvernul federal a demarat deja o campanie care are ca scop constructia a 1,5 milioane de apartamente si 100.000 de locuinte sociale, pana la finele anului urmator. Programele ce au in centrul lor executia de locuinte din fonduri publice constituie, fara indoiala, factori vitali pentru detensionarea situatiei actuale, indiferent de tara care le aplica. Totusi este esential sa fie avut in vedere faptul ca masurile respective nu trebuie sa distraga atentia de la obiectivele generale de maxima importanta, ce tin de dezvoltarea digitala si revolutia energetica, care deja influenteaza, in mod direct si masiv, modul de locuire sau cel de munca. Din acest motiv, este imperios necesara formularea unor noi concepte, care sa asigure solutionarea rapida si corecta a problemelor generate de urbanizarea accelerata, exodul populatiei catre metropole, golirea unitatilor administrative de mici dimensiuni etc. Au aparut deja idei inovatoare, cum ar fi, de exemplu, cea a apartamentelor de tip cluster, care sa reuneasca armonios persoane cu stiluri de viata, varste si culturi diferite. De asemenea, au fost propuse modele care sa permita concomitent atat participarea la evenimentele sociale, cat si viata privata. In termeni de eficienta a consumului de resurse din zonele cu o densitate sporita a populatiei, au devenit fezabile solutii atipice de construire a apartamentelor deasupra locurilor destinate parcarii autovehiculelor, a supermarketurilor sau teraselor neutilizate ale imobilelor de birouri. Astfel de constructii exista deja, chiar proiecte de acest tip pareau imposibil de transpus in realitate in urma cu putina vreme. 
 
Densitatea populatiei este o variabila cu limite clare de crestere
Datele statisctice arata faptul ca in 2018 aria disponibila pentru fiecare persoana din Germania era de 47 mp, ceea ce constituie un spor de 13 mp fata de nivelul din 1990. Aceasta crestere masiva, de 25% in numai trei decenii ridica insa o serie de intrebari: care este nevoia reala de spatiu de locuit pentru un utilizator, apartamentele de mai mici dimensiuni sunt in mod implicit de o calitate mai scazuta fiind destinate utilizarii de catre persoanele cu venituri mici, in ce fel poate fi solutionata cererea foarte mare de unitati individuale de locuire (intrucat in cei 30 de ani care despart cele doua grupe de date statistice, numarul persoanelor care opteaza pentru garsoniere s-a majorat cu 46%). Este clar faptul ca in viitor va fi mai importat ca oricand ca oamenii sa accepte obligativitatea reducerii spatiului vital si sa ocupe unitati de locuire cu arii inferioare. Aceasta se va intampla din cauza limitarilor obiective in ceea ce priveste extinderea oraselor actuale, precum si celor referitoare la nivelul maxim suportabil al densitatilor populatiei, mai ales in zonele metropolitane. 
 
O componenta digitala se va suprapune peste targul traditional ISH
In ceea ce priveste ISH 2021, organizat in perioada 22 - 26 martie a anului urmator, organizatorii intentioneaza sa conserve avantajul dat de pozitia de lider pe care manifestarea respectiva o detine pe segmentele obiectelor sanitare, a instalatiilor de incalzire si celor de conditionare a aerului. Editia de peste o jumatate de an va fi una hibrida, peste targul traditional suprapunandu-se o puternica componenta digitala, pe care expertii o pot consulta in mod alternativ. Organizatorii expozitiei sustin ca evenimentele exceptionale necesita masuri exceptionale. In consecinta, la ISH 2021 vor fi armonios combinate lumea reala si cea digitala, ceea ce va conferi manifestarii cel mai inalt grad de acoperire posibil. Practic, companiile participante vor avea oportunitatea de a prezenta online, pe parcursul intregului an, solutii dezvoltate si de a accesa, astfel, clienti ce nu vor avea posibilitatea de a fi prezenti in mod fizic la Frankfurt in primavara viitoare. Programul digital al ISH se va axa pe trei elemente majore: managerul de pachete media ce va permite expozantilor realizarea de prezentari electronice folosindu-se de profilul corporatist (informatia astfel impachetata va fi diseminata prin intermediul tuturor canalelor de comunicare ale targului si va permite identificarea facila de potentialii parteneri); noul format digital extins; transmiterea in direct a prezentarilor de produs si discutiilor intre experti prin metode moderne de streaming, asigurate de studioul special dezvoltat care functioneaza in cadrul centrului expozitional. 
 
Fluxuri video in direct, de la standurile companiilor
Revenind la noul format digital, acesta se bazeaza pe tehnologia inovatoare dezvoltata de UFI - asociatia globala a organizatorilor de expozitii. Modul de functionare este intuitiv si presupune preluarea continutului corporatist in pachetul media, urmata de transmiterea directa in spatiul virtual al targului, unde poate fi completata cu elemente aditionale. Pentru a avea acces la varianta extinsa a ISH, toti vizitatorii trebuie sa se inscrie in program si sa-si creeze un profil personal, care sa faciliteze identificarea fiecarui utilizator. Sistemul permite realizarea de statistici precise, avand capacitatea de a genera oportunitati de afaceri si instrumente specifice de marketing (lead-uri). Formatul asigura, de asemenea, interactiuni live pentru schimbul de informatii personalizate, pentru discutii sau apeluri video, precum si integrarea directa a unor fluxuri de tip streaming de la standul companiei (cu posibilitatea purtarii unui dialog pe teme tehnice cu expertii responsabili de fiecare sectiune in parte). Facilitatea este disponibila la momentul actual fara perceperea unor taxe suplimentare, organizatorii ISH exprimandu-si speranta ca aceasta solutie de inalta tehnologie va asigura depasirea completa a limitarilor induse de pandemie. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter