RO EN
The cart is empty

Pozitia CNIPMMR privind propunerile de modificare a legii concurentei

Potrivit Legii concurentei nr. 21/1996, republicata, contraventiile se sanctioneaza cu amenda de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior. Aceasta amenda este foarte dura pentru agentii economici, avand in vedere ca cifra de afaceri totala este, de regula, rezultatul desfasurarii unei activitati economice in mai multe domenii de activitate. In mod normal o astfel de sanctiune trebuie circumstantiata produsului sau serviciului in legatura cu care s-a produs respectiva incalcare a legii.
Propunerile de modificre a legii concurentei si pozitia CNIPMMR
Prin proiectul de modificare a Legii concurentei nr. 21/1996, se propune modificarea art. 55 alin. 1, in sensul ca, cuantumul amenzii care urmeaza sa fie aplicata. sa aiba legatura cu cifra de afaceri aferenta produsului/serviciului care face obiectul conduitei anticoncurentiale, conform practicii din statele UE.
Practica in statele UE in aplicarea amenzilor se prezinta astfel:
- in Belgia amenda aplicabila se calculeaza prin raportare la cifra de afaceri realizata in legatura cu fapta anticoncurentiala;
- in Franta cuantumul de baza al amenzii se calculeaza procentual prin raportare la valoarea vanzarilor realizate in legatura cu incalcarea respectiva;
- in Germania, amenda este calculata prin raportare la cifra de afaceri obtinuta din incalcare in perioada de incalcare;
- in Croatia, sanctiunea este stabilita prin raportare la cifra de afaceri realizata pe piata relevanta a incalcarii.
Prin dispozitiile actuale ale legii, se aduce atingere dreptului de proprietate al antreprenorilor, fiind practic o confiscare pentru partea reprezentand amenda aplicata averii licit dobandite si care nu are legatura cu presupusa fapta comerciala ilicita. Se arata in expunerea de motive ca acesta este un cadru sanctionator discriminatoriu, mai favorabil intreprinderilor cu un singur obiect de activitate, fata de intreprinderile care isi desfasoara intreaga activitate printr-o singura persoana juridica, desi in esenta ambele intreprinderi se fac vinovate de savarsirea aceleasi fapte contraventionale. CNIPMMR considera ca, din punctul de vedere al intreprinderilor, aceste modificari sunt oportune.
Astfel, amenda pe care Consiliul Concurentei o poate aplica, potrivit art. de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totala, realizata in anul financiar anterior, este exagerata avand in vedere ca incalcarea se produce doar pentru un anumit produs sau serviciu. In Romania, majoritatea covarsitoare a societatilor au obiecte de activitate multiple. In aceste cazuri apare ca fiind exagerata sanctiunea prin raportare la intreaga cifra de afaceri, care este rezultatul mai lutor activitati, in domenii diferite. CNIPMMR considera ca este necesar sa fie cuprins in modificare si alin. 4 lit. a) al art. 55 din Legea nr. 21/1996, care prevede ca:
„(4) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1), in privinta contraventiilor prevazute la lit. b)-e) din acelasi alineat care sunt savarsite in domeniul concentrarilor economice de o persoana nerezidenta, cifra de afaceri la care se aplica amenda se inlocuieste cu suma urmatoarelor venituri:
- cifra de afaceri realizata de catre fiecare dintre intreprinderile inregistrate in Romania, controlate de contravenient;”
De asemenea, trebuie analizata oportunitatea modificarii si a art. 8 alin. 1 din OUG nr. 39/2017 privind actiunile in despagubire in cazurile de incalcare a dispozitiilor legislatiei in materie de concurenta, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, prin care se transpune Directiva 2014/104/UE unde se mentioneaza:
- ca amenda este intre 0,1 si 1% din cifra de afaceri realizata anul anterior pentru persoane juridice.
CNIPMMR sustine propunerea ca in cazul atacarii in contencios administrativ a deciziilor Consiliului Concurentei prin care se aplica amenzi, acestea constituie titlu executoriu doar de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti.
Prin aceasta modificare se evita situatia in care intreprinderea este practic executata, iar ulterior se constata in instanta faptul ca institutia Consiliului Concurentei nu are dreptate, fiind necesare alte proceduri si timp pentru recuperarea sumei platite.
Nefiind clar daca plata cautiunii, conform art 51 alin. 2 din Legea nr. 21/1996, mai este necesara in aceasta situatie, din punctul nostru de vedere, aceasta modificare trebuie corelata cu dispozitiile care prevad ca, in cazul amenzilor, instanta dispune suspendarea doar cu conditia platii unei cautiuni, conform Codului de Procedura Fiscala.
Ori, potrivit art. 278 alin. 2 din Codului de Procedura Fiscala, Instanta competenta poate suspenda executarea, daca se depune o cautiune, dupa cum urmeaza:
a) de 10%, daca aceasta valoare este pana la 10.000 lei;
b) de 1.000 lei plus 5% pentru ceea ce depaseste 10.000 lei;
c) de 5.500 lei plus 1% pentru ceea ce depaseste 100.000 lei;
d) de 14.500 lei plus 0,1% pentru ceea ce depaseste 1.000.000 lei.
e) 1.000 lei, daca obiectul contestatiei nu este evaluabil in bani.”
CNIPMMR solicita ca accentul in toate actiunile Consiliului Concurentei sa fie pus pe preventie si pe informarea agentilor economici, si nu direct pe sanctionare acestora, in special in cazul IMM-urilor.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter