RO EN
The cart is empty

CNIPMMR: Are Guvernul 2 miliarde de euro pentru capitalul social al FSDI?

Camera Deputatilor a adoptat in sedinta din 06.06.2018, in calitate de camera decizionala, Legea privind infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii - S.A., precum si pentru modificarea unor acte normative. Aceasta a fost declarata neconstitutionala de catre Curtea Constitutionala in data de 18 iulie 2018, avand in vedere caracterul individual al legii si faptul ca potrivit Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, “unitatile economice de interes republican se organizeaza ca societati comerciale prin hotarare a Guvernului”, prin urmare legea criticata a fost adoptata cu incalcarea principiului separatiei puterilor in stat.
Din declaratiile publice ale reprezentantilor puterii rezulta ca proiectul infiintarii Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii - S.A, va fi reluat printr-o hotarare de guvern. Avand in vedere forma legii adoptata de Parlament, care probabil se doreste a se regasi in viitoarea hotarare de guvern, CNIPMMR face urmatoarele precizari:
I. Constituirea fondului suveran de dezvoltare si investitii
Art. 1 din forma adoptata dispune ca: „(1) Se infiinteaza Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii - S.A., denumit in continuare FSDI, persoana juridica romana organizata ca societate pe actiuni, in conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale actului sau constitutiv.
(2) FSDI este detinut in intregime pe toata durata sa de functionare de catre statul roman. Drepturile si obligatiile izvorate din calitatea de actionar unic al FSDI sunt exercitate, in numele statului roman, de catre Ministerul Finantelor Publice.”
II. Printr-o hotarare de guvern nu se poate deroga de lege sau ordonante
Derogari instituite de lege in favoarea fondului suveran de dezvoltare si investitii care creaza suspiciuni - Derogari privind repartizarea profitului
Art. 11 alin. 1 dipune ca “FSDI este exceptata de la aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Potrivit OG nr. 64/2001 la societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, profitul contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit se repartizeaza minimum 50% varsaminte la bugetul de stat sau local, in cazul regiilor autonome, ori dividende, in cazul societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, daca prin legi speciale nu se prevede altfel.
Prin includerea acestei derogari la bugetul de stat nu mai ajunge profitul obtinut de FSDI, acesta neavand nici obligatia de a constitui rezerve legale sau de a acoperi pierderile din anii precedenti.
Practic acesti bani raman exclusiv la dispozitia FSDI care poate decide sa faca orice doreste cu ei, neexistand nicio raspundere a Directoratului sau a Consiliulu de Supraveghere in acesta privinta.
Mai mult, in art. 5 alin. 2 din forma adoptata se prevede ca “Deciziile privind managementul activelor si pasivelor FSDI se iau de catre organele de conducere ale FSDI, pe baze comerciale, in conditiile legii si ale actului constitutiv, fara implicarea sau acordul autoritatii publice care exercita, in numele statului roman, drepturile si obligatiile aferente calitatii de actionar al FSDI sau al oricarei alte autoritati sau institutii publice.”
Derogarii de la dispozitiile legale privind varsarea capitatlului social
Potrivit proiectului de lege capitalul social al FSDI subscris integral la data constituirii este format din:
- aport in natura reprezentat de pachetele de actiuni
- aport in numerar in valoare de 9.000.000.000 lei.
Art. 7 alin. (6) dispune “Prin derogare de la prevederile art. 9 alin. (2) din Legea societatilor nr. 31/1990 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, varsamintele aferente aportului in numerar la capitalul social initial al FSDI vor fi efectuate dupa cum urmeaza:
a) 200.000.000 lei in numerar la constituire;
b) diferenta de capital social va fi varsata in termen de 5 ani de la constituire;”
Legea nr. 31/1990 dispune ca societatea pe actiuni se constituie prin subscriere integrala si simultana a capitalului social de catre semnatarii actului constitutiv sau prin subscriptie publica. Potrivit art. 9 alin. 2 din Legea nr. 31/1990 , capitalul social varsat la constituire nu va putea fi mai mic de 30% din cel subscris. Diferenta de capital social subscris va fi varsata pentru actiunile emise pentru un aport in numerar, in termen de 12 luni de la data inmatricularii societatii. Proiectul stabileste un termen de 5 ani de la constituire pentru varsarea diferentei de capital social in numerar.
Prin aceasta derogare se instuie o discriminare in raport cu orice alta societate pe actiuni care se infiinteaza potrivit Legii nr. 31/1990, care este obligata sa aduca diferenta de aport in numerar in termen de 12 luni. De asemenea, nu este clar ce se intampla daca in acest interval de 5 ani, se decide micsorarea capitalui social subcris sau nu se fac varsamintele.
Derogarii de la legislatia privind piata de capital
Prin art. 7 alin. (10) se stabilesc o serie de exceptarii astfel:
“Prin derogare de la prevederile Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare, transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor aduse aport la capitalul social al FSDI care sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata sau in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare se va realiza in baza prevederilor art. 98 alin (1) din Legea nr. 31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Prevederile art. 37 din Legea nr. 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata nu sunt aplicabile”
In acest caz, transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor admise la tranzactionare, nu are loc la data decontarii, pe baza principiului livrare contra plata, ci la data declaratiei facute in registrul actionarilor de cedent si cesionar.
De asemenea prin derogare de la art. 37 din Legea 24/2017 in cazul detinerii a mai mult de 33% din drepturile de vot asupra emitentului, nu mai este obligata sa lanseze o oferta publica adresata tuturor detinatorilor de valori mobiliare, la un pret echitabil si avand ca obiect toate detinerile acestora, cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de doua luni de la momentul atingerii respectivei detineri.
Concluzia ar fi ca FSID poate cumpara actiuni la orice pret si oricand, fara respectarea conditiilor impuse de lege.
Derogari de la legislatia privind vanzare actiunilor societatilor pe care statul le detine
Aceasta derogare este introdusa prin art.11 alin. 2 “Instrainarea de catre FSDI a unor actiuni sau alte active aflate in proprietatea sa nu este supusa prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si nici prevederilor Legii nr.137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare. Instrainarea de catre FSDI a unor actiuni sau alte active aflate in proprietatea sa se va realiza in conditii de piata, de transparenta si de competitivitate.”
Acest articol pare in contradictie cu art. 9 alin. 1 care dispune ca “Instrainarea de catre FSDI a unor actiuni sau alte active aflate in proprietate se va realiza in conditii de piata, de transparenta si de competitivitate” .
OUG nr. 88/1997 stabileste cadrul juridic pentru accelerarea si finalizarea procesului de privatizare, in baza urmatoarelor principii:
a) asigurarea transparentei procesului de privatizare;
b) formarea pretului de vanzare, in baza raportului dintre cerere si oferta;
c) asigurarea egalitatii de tratament intre cumparatori;
d) reconsiderarea datoriilor societatilor comerciale, in vederea sporirii atractivitatii ofertei de privatizare,
iar Legea 137/2002 stabileste cadrul juridic pentru accelerarea procesului de privatizare, in baza urmatoarelor principii:
a) asigurarea transparentei procesului de privatizare;
b) vanzarea la pretul de piata rezultat din raportul dintre cerere si oferta, cu luarea in considerare a tuturor elementelor ce alcatuiesc oferta de cumparare;
c) asigurarea egalitatii de tratament intre cumparatori;
d) aplicarea unor programe de restructurare anterioara privatizarii, cu accent pe externalizarea unor activitati si/sau active, in special a activelor cu caracter social;
e) reconsiderarea datoriilor societatilor comerciale, in vederea sporirii atractivitatii ofertei de privatizare;
f) instituirea administrarii speciale in perioada de privatizare
Practic se va putea vinde oricui, chiar si persoanelor fizice, actiuni la societatile detinute total/partial de stat prin FSDI, fara nicio procedura.
III. Problema privind vanzare activelor FSID si pozitia de actionar majoritar al FSDI
Avand in vedere ca:
FSDI poate incheia acte juridice, inclusiv acte ce au ca obiect sau pot avea ca efect instrainarea, sub orice forma, de actiuni aduse ca aport in natura la capitalul social al FSDI si prin efectul unui astfel de act, FSDI isi va pierde pozitia de actionar majoritar al societatii emitente a actiunilor care fac obiectul actului juridic.
Dispozitiile art. 5. “ (1) Operatiunile FSDI sunt finantate din urmatoarele surse: d) venituri din vanzarea de pachete de actiuni din portofoliu;”, coroborat cu art. 7 alin. (9) “Pachetele de actiuni aduse aport la capitalul social al FSDI in conditiile prezentei legi, se transfera din proprietatea privata a statului roman in proprietatea privata a FSDI, acesta putand dispune liber de respectivele actiuni, in calitate de bunuri proprii.”
Rezulta ca FSDI poate instraina/vinde actiuni din cadrul companiilor aduse ca aport la capitalul social, fara respectarea conditiei ca FSDI sa ramana actionar majoritar al societatii respective, chiar daca initial statul roman detinea pachetul majoritar. Cu toate acestea, in Anexa nr. 1 la actul normative, sunt in jur de 25 de societati din 33, la care statul are peste 50% din actiuni -detinere directa.
IV. Pozitia CNIPMMR referitoare la infiintarea FSDI
Guvernului poate infiinta un SA printr-o Hotarare de Guvern - potrivit competentei sale de administrare a proprietatii statului, conform legii, respectiv a pachetelor de actiuni reprezentand capitalul social al societatilor. Prin numeroasele derogari de la o serie de legii, astfel cum este aratat la pct. II, prin care sunt reglementate obligatii ale statului in cadrul societatilor in care este actionar, s-a dorit crearea unei situatii privilegiate pentru FSDI.
Este discutabila oportunitatea infiintarii unei societati pe actiuni, cu denumirea Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii, care in lipsa derogarilor de la legislatia primara, nu isi mai poate realiza scopul pentru care s-a dorit constituirea acesteia, respectiv dezvoltarea si finantarea din fonduri proprii si din fonduri atrase, de proiecte de investitii rentabile si sustenabile, in diverse sectoare economice. De exemplu, aportul in numerar la capitalul social al FSDI, care este de 9 miliarde lei, aproximativ 2 miliarde de euro, trebuie varsat potrivit Legii nr. 31/1990, in termen de maxim 12 luni, si nu in 5 ani, cum a fost gandit de initiatori.
De unde are Guvernul Romaniei 2 miliarde de euro in numerar, in urmatoarele 12 luni, care sa fie indisponibilizati in capitalul social al FSDI? Solutia este infiintarea FSDI ca societate pe actiuni, potrivit Legii nr. 31/1990 a societatilor, printr-o Hotarare de Guvern, cu mentiunea ca prin HG nu se poate deroga de la dispozitiile legale incidente in speta, FSDI urmand sa aiba statutul oricarei alte societati pe actiuni in care statul este actionar.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter