UMB, grup care a adjudecat lucrarile pentru 7 proiecte majore, ce vizeaza constructia a 140 km de autostrada, a decis oprirea lucrului pe toate santierele, din cauza imposibilitatii de a sustine majorarile de preturi din constructii. Potrivit Asociatiei Pro Infrastructura, incepand de luni, 11 iulie 2022, grupul UMB nu isi va mai chema oamenii la munca. "Saptamana curenta este una de odihna, conform procedurilor interne, angajatii UMB lucrand 14 ore pe zi plus sambetele", precizeaza asociatia.
Potrivit acesteia, sunt in pericol 7 proiecte, care impreuna depasesc 140 de kilometri, adica mai bine de o treime (aproape 36%) din totalul de 391 km de autostrada si drum expres veritabil pe care Romania are in prezent contracte de executie semnate. Exceptie face doar DEx12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB sunt foarte aproape de final si au confirmat ca vor continua astfel incat sa dea drumul la trafic in jurul datei de 28 iulie.
Decizia radicala a UMB este motivata de faptul ca CNAIR le promite constructorilor, nu doar celor de la UMB, de peste jumatate de an ca Guvernul va adopta prin OUG formula polinomiala de ajustare a pretului contractelor.
"Dar una este sa promiti, alta este sa faci. Asa ca, pana la noi ordine, cei de la UMB joaca tare si intra intr-un soi de "greva", asumandu-si niste riscuri contractuale semnificative: penalitati de intarziere sau, in caz extrem, pierderea garantiei de buna executie. Situatia este foarte grava. Ar fi un dezastru daca lucrurile ar degenera si s-ar ajunge la incetarea de comun acord sau rezilierea unui singur contract, daramite a tuturor, adica a 36% din totalul kilometrilor de autostrada si drum expres aflati in executie", avertizeaza reprezentantii Pro Infrastructura.
Intr-un punct de vedere emis pe acest subiect, CNAIR noteaza ca UMB este un partener pe care il considera serios si ii asigura pe constructori ca "compania a luat permanent masuri pentru a sprijini toti constructorii care au contracte in derulare".
"In cazul particular al UMB, dovada sunt intalnirile periodice cu managementul acestui constructor, pentru gasirea celor mai bune solutii privind acoperirea costurilor suplimentare provocate de cresterea preturilor la materialele de constructie. CNAIR a facut inclusiv propuneri care au dus la aprobarea de catre Guvernul Romaniei a OUG nr. 64/2022, tocmai pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare. Dupa publicarea acestei OUG, CNAIR a continuat sa propuna masuri de imbunatatire. Rezultatul este acela ca MIPE la randul sau a initiat o Ordonanta de Guvern care va imbunatati aplicarea acestor corectii de pret. Documentul elaborat de MIPE este in procesul de avizare si avem incredere ca in urmatoarea perioada acest document va fi aprobat in sedinta de Guvern, in acord cu propunerile noastre. Este adevarat ca preturile la materialele de constructii au crescut constant in ultimele luni, dar CNAIR aplica doar masuri care sunt in concordanta cu legea, cu prevederile contractuale si cu normativele europene", noteaza CNAIR in punctul de vedere oficial.
Compania de drumuri precizeaza ca o astfel de abordare pentru sprijinirea constructorilor care au in derulare contracte reprezinta o premiera in randul statelor Uniunii Europene.