RO EN
The cart is empty

PORR Construct: Portofoliu de proiecte de circa 600 milioane euro, in Romania

Piata de constructii din Romania si-a mentinut tendinta de crestere in 2023, datorita proiectelor finantate prin programe precum Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), Programul National de Dezvoltare Rurala (PNDR) sau altele similare. Aceasta dinamica favorabila se va mentine si in 2024 dar si in anii urmatori, potrivit estimarii lui Mario Proell, Directorul General al PORR Romania, avand in vedere ca majoritatea programelor de finantare se vor derula pana in 2026-2027.
In acest context, managerul estimeaza o crestere de aproximativ 20% a cifrei de afaceri a companiei PORR Romania, fata de anul precedent. Din acest punct de vedere, anul 2024 va reprezenta pentru companie un an de consolidare a pozitiei pe piata, cu valori pentru prestatie si rezultate similare anului in curs.
Principalele lucrari la care participa PORR in Romania vizeaza executia Lotului 4 al autostrazii Sibiu-Pitesti, cei 11 kilometri ai Centurii de Sud-Est a Aradului si reabilitarea caii ferate Comana - Vidra. De asemenea, compania lucreaza la proiecte speciale in porturile Constanta si Giurgiu, pe aeroportul Otopeni etc. In total, compania detine in Romania un portofoliu de proiecte de aproape 600 de milioane de euro.

- Care credeti ca va fi impactul noilor masuri fiscale adoptate de Guvern asupra pietei de constructii, in general, si asupra companiei, in special? Ce masuri aveti in vedere pentru a compensa eventualele pierderi ce vor rezulta?
- Cu siguranta, noile modificari fiscale vor avea un efect important in domeniul constructiilor, dar nu numai. Aceasta deoarece noul pachet de masuri descurajeaza investitiile, afecteaza lichiditatea companiilor si sporeste instabilitatea pietei fortei de munca, un aspect dificil de gestionat si inainte de implementarea acestor modificari. La nivelul organizatiei noastre, vom depune toate eforturile in demersul de a gestiona eventualele pierderi printr-o optimizare a cheltuielilor cu ajutorul mai multor proiecte de digitalizare si tehnologizare.

- Ce alte provocari intampinati in desfasurarea activitatii?
- O provocare ramane pentru noi dinamica fortei de munca la nivel national. Exista o competitie acerba pe piata muncii in aceasta industrie pentru anumite categorii de specialisti. In acest sens, una dintre strategiile pe care le urmam este loializarea colegilor nostri si investirea constanta in dezvoltarea acestora, precum si concentrarea pe tinerele generatii, carora le oferim oportunitatea, prin numeroasele programe dedicate, sa isi inceapa cariera in cadrul companiei noastre. Un alt aspect care ramane problematic este disponibilitatea limitata la nivel local a materialelor necesare pentru volumul de proiecte investitionale existent si anuntat pentru Romania. Si, desigur, modificarile legislative ce trebuie implementate cu rapiditate si cu focus pe gestionarea cat mai echilibrata a efectelor negative.
 
- Precizati nivelul cifrei de afaceri realizate de companie in primele 9 luni din 2023 si estimati evolutia acesteia in 2023, pentru intregul an, raportat la 2022. Ce premise sunt pentru 2024, avand in vedere noul context economic, fiscalitatea si perioada electorala care urmeaza?
- La acest moment, aceste informatii sunt confidentiale. Mentionam, insa, ca anticipam o crestere de aproximativ 20% fata de anul precedent. Din acest punct de vedere, anul 2024 va reprezenta pentru noi o perioada de consolidare a pozitiei pe piata, cu valori pentru prestatie si rezultate similare anului in curs. 
 
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada? La ce valoare se ridica portofoliul total de proiecte ale companiei?
- In zona de mari proiecte, lucram in prezent la executia Lotului 4 al autostrazii Sibiu-Pitesti, la cei 11 kilometri ai Centurii de Sud-Est a Aradului si ne aflam aproape de finalizarea proiectului de reabilitare a caii ferate Comana - Vidra. In ceea ce priveste proiectele speciale, suntem activi in portul Constanta si am demarat, anul acesta, si lucrarile in portul Giurgiu. 
In plina desfasurare este si activitatea pentru modernizarea cailor de rulare si cresterea capacitatii de parcare a aeronavelor din cadrul aeroportului Otopeni si, nu in ultimul rand, am semnat recent un contract pentru construirea parcului Eolian ROMCIM Medgidia.
In plus, suntem foarte activi si in vestul tarii. Colegii nostri lucreaza aici la executia lucrarilor la Centurile Osorhei si Santandrei din municipiul Bihor, iar in Timisoara si Resita se lucreaza la modernizarea liniilor de tramvai. Astfel de lucrari, de modernizare a infrastructurii de tramvai vor incepe si in Bucuresti, in zona bulevardelor Expozitiei si Timisoara. Iar divizia noastra de Constructii Civile deruleaza, in prezent, lucrari la retelele de canalizare menajera, alimentare cu apa potabila si refulare in patru localitati din judetul Ilfov.
Per total, portofoliul PORR de lucrari in Romania este de aproximativ 597 milioane de euro.
 
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei ? Vizati extinderea si in alte sectoare de activitate?
- Directiile de actiune viitoare se bazeaza pe cei patru piloni ai strategiei noastre de dezvoltare: Companie, Oameni, LEAN si ESG. 
Ramanem consecventi si afirmam ca ne concentram resursele, in primul rand, pe dezvoltarea profesionala si personala a colegilor nostri, carora le punem la dispozitie un portofoliu complex de cursuri din zona tehnica si a abilitatilor de leadership, management si colaborare, precum si oportunitati provocatoare pentru dezvoltarea carierei in cadrul companiei.
In ceea ce priveste investitia in echipamente, alocam peste 20 milioane de euro pentru echipamente de constructii si facilitati de productie a mixturilor asfaltice si betonului pentru a acoperi nevoile proiectelor noastre si, in acelasi timp, pentru a mentine standardele inalte de calitate a lucrarilor pe care le executam. 
Implementarea noilor tehnologii si digitalizarea proceselor operative si logistice reprezinta un alt aspect important pentru noi. Acestea sunt cuprinse in pilonul strategic LEAN, alaturi de extinderea sistemului LEAN Management in tot mai multe proiecte. Imbunatatirea continua si reducerea risipei sunt prioritare pentru noi si, de aceea, de anul acesta avem o echipa dedicata de specialisti LEAN in organizatie responsabila cu transmiterea principiilor acestui sistem si oferirea sprijinului necesar pentru ca implementarea sa fie posibila la nivelul intregii organizatii. 
Foarte importanta este si zona ESG, unde echipa noastra dedicata implementeaza masuri in toate cele trei directii: mediu (prin masuri pentru protejarea climatului si a resurselor, eficienta energetica, managementul deseurilor etc.), social (imbunatatirea mediului de lucru prin actiuni ce tin de zona de sanatate si securitate in munca, diversitate si incluziune, formare si dezvoltare continua a angajatilor, initiative centrate pe wellbeing si pe respectarea drepturilor omului) si guvernanta (prin construirea unui lant de achizitii sustenabil, printr-un sistem de rating intern aplicat furnizorilor si prin definirea criteriilor ESG in decizia de contractare, contributii la economia locala si prin promovarea eticii si conformitatii in toate procesele PORR).

- Ce proiecte aveti in plan in directia digitalizarii/ automatizarii activitatii?
- Digitalizarea si inovarea fac parte din cultura noastra organizationala si recunoastem avansurile rapide in tehnologie si impactul pozitiv pe care le pot avea asupra proiectelor, proceselor si rezultatelor noastre. Avand in vedere natura dinamica a industriei constructiilor, este crucial pentru noi sa fim la curent cu cele mai recente tehnologii si solutii disponibile si sa le punem la dispozitia personalului-cheie.
Vom continua sa utilizam: fotogrammetria si scanarile laser pentru a crea reprezentari 3D ale elementelor existente; sisteme Machine Control care permit ghidarea utilajelor cu ajutorul GPS-ului si a modelului 3D al proiectului (pentru lucrari de terasamente si pentru asternerea asfaltului); Building Information Modeling (BIM) ca proces de baza pentru crearea si managementul informatiilor asociate unui proiect; programe interne de tip "knowledge sharing" pentru popularizarea si familiarizarea cu noile concepte din cadrul companiei (Innovation sharepoint).
In privinta noilor directii de dezvoltare, anul acesta am devenit parteneri strategici ai buildingSMART Romania (Asociatia pentru Cercetarea, Dezvoltarea si Implementarea Tehnologiilor in Constructii). Suntem sustinatori ai modului de lucru openBIM, ai utilizarii standardelor internationale si ai schemelor de date deschise, neutre, care sa nu depinda de un software sau un vendor anume.
Deja observam beneficiile utilizarii openBIM in cadrul proiectului de autostrada Sibiu - Pitesti, Lot 4, unde aplicatiile comunica eficient intre ele, iar schimbul de informatii are loc fara pierderi de date. De exemplu, evaluarea progresului unei structuri se face instant, intr-o platforma de Business Intelligence, care colecteaza si centralizeaza informatii atat din proiect, cat si din santier. 
Odata cu popularizarea openBIM, asistam la aparitia unor platforme inovatoare, bogate in functionalitati noi. Suntem vigilenti fata de evolutia tehnologiilor, testand si implementand cu atentie pe cele care aduc valoare adaugata si se aliniaza cu obiectivele si principiile noastre. Inovatia continua sa fie cheia dezvoltarii noastre sustenabile.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter