Nordis Group construieste in prezent 3 ansambluri cu functiune mixta, hotel si rezidential - Nordis Mamaia, Nordis Brasov si Nordis Sinaia - si o cladire rezidentiala cu design futurist - Nordis View - situata pe Soseaua Fabrica de Glucoza, in zona Floreasca din Capitala. Hotelul de 5 stele Nordis Mamaia va fi inaugurat in perioada urmatoare a acestui an, in prezent lucrandu-se la definitivarea SPA-ului. Intregul proiect Nordis Mamaia va avea o valoare de piata de peste 400 de milioane de euro si va constitui, la finalizare, cea mai mare dezvoltare mixta din Romania, ce insumeaza 250.000 mp construiti, conform datelor Nordis. Etapa 2 a ansamblului Nordis Mamaia include corpurile 5, 6 si 7, cu peste 1.500 de apartamente, la care se lucreaza, in paralel. In cazul ansamblului concept hotel & residence de 5 stele, Nordis Brasov, echipa a finalizat o parte din fundatia constructiei.
Detalii despre aceste proiecte, dar si alte informatii referitoare la evolutia pietei hoteliere din Romania ne-a oferit Alexandru Mihai, Managing Partner la Nordis Group.
- Ce tendinte remarcati pe piata dezvoltarilor de cladiri hoteliere, in 2023? Cum evolueaza piata, din punct de vedere al cererii si preturilor?
- Piata hoteliera din Romania s-a dezvoltat in ultimii ani, atat in ceea ce priveste cheltuielile de consum, cat si la nivelul cererii de servicii turistice. Cresterea este sustinuta de dezvoltarea transportului aerian, spre exemplu deschiderea Aeroportului International Brasov si extinderea Aeroportului Mihail Kogalniceanu, fiind astfel favorizat turismul pe litoral si in statiunile de pe Valea Prahovei.
2022 a fost un an de revenire, in care piata hoteliera din Romania a atins un nivel record, de 861 milioane de dolari si se estimeaza ca pana in 2024, veniturile segmentului hotelier vor depasi un miliard de dolari.
O particularitate a pietei hoteliere din Romania este ca, spre deosebire de alte piete din tarile Europei Centrale si de Est, nu este la fel de dependenta de turismul international. Aproximativ 86% din turistii cazati in tara noastra sunt romani, ceea ce inseamna ca este loc de crestere si ca este necesara o campanie de promovare a turismului romanesc la nivel international, pentru a atrage si turisti straini. Numarul turistilor straini care viziteaza Romania a crescut constant in ultimii ani. In fruntea clasamentului se numara turistii germani si italieni, reprezentand o treime din totalul turistilor cazati din Uniunea Europeana.
Accesibilitatea sejururilor constituie un criteriu extrem de important in atragerea turistilor, intrucat Romania reprezinta o piata deloc scumpa in comparatie cu majoritatea tarilor membre UE. In medie, turistii cheltuie 15,4% din buget pe restaurante si baruri, 4,7% pe transport si aproape jumatate din cheltuielile totale pe cazare.
La acest moment, dupa o perioada atipica, turismul de agrement si cel de afaceri si-au revenit, iar pe piata hoteliera din Romania se anunta cateva deschideri importante. In urmatoarea perioada sunt anuntate cateva hoteluri noi in Romania, care au in medie sub 100 de unitati de cazare. Ca o comparatie, in Bucuresti, cel mai mare hotel ce urmeaza sa fie finalizat si deschis totalizeaza 225 de unitati, in timp ce pe litoral, noi, echipa Nordis Group, ne pregatim de inaugurarea Nordis Hotel Mamaia, cel mai mare hotel de leisure de 5 stele din Romania. Hotelul are o capacitate de 712 camere si apartamente si ofera o gama larga de facilitati si servicii: cel mai mare SPA din tara, piscine interioare si exterioare, centru de fitness, 12 restaurante si cafenele, plaja privata, loc de joaca si sala de gaming, ball-room si sala polivalenta, cinema VIP si sali de conferinte.
In ceea ce priveste investitiile si dezvoltarile hoteliere, investitorii s-au concentrat pe proiectele mici, de aproximativ 100 - 150 de unitati. Nordis Group are, insa, o viziune diferita, prin care doreste sa scrie istorie. Obiectivul este de a intra pe piata internationala si de a atrage turisti interesati de stilul de vacante din cele mai populare statiuni romanesti.
Statiunea Mamaia a avut un sezon de succes in 2023, cu un grad de ocupare aproape de 100% in mai multe randuri. Acest lucru a consolidat pozitia statiunii in topul celor mai cautate destinatii turistice din Romania si a reconfirmat meritele sale pentru obtinerea titlului "Destinatia Anului 2023".
Se intampla lucruri favorabile, printre care mentionam oficializarea Statiunii Mamaia Nord, decizie ce va atrage investitii considerabile. Guvernul Romaniei a alocat 10 milioane de euro pentru dezvoltarea turismului, dintre care 8 milioane de euro vor fi destinate Organizatiilor de Management al Destinatiilor (OMD). Aceste fonduri vor fi folosite pentru a imbunatati infrastructura turistica, pentru a spori accesibilitatea si durabilitatea destinatiilor si pentru a elabora strategii de dezvoltare si promovare.
OMD Mamaia-Constanta va continua sa promoveze litoralul romanesc, inclusiv prin participarea la targurile internationale de turism. Acest lucru va ajuta la atragerea unui numar mai mare de turisti straini in statiune, ceea ce si Nordis Group isi doreste odata cu deschiderea celui mai mare concept de leisure de 5 stele din Romania.
- Ce provocari si oportunitati prevedeti pe piata dezvoltarilor de cladiri hoteliere, pe termen scurt, mediu si lung?
- Faptul ca Nordis Group dezvolta ansambluri hotel & residence in zone cu interes ridicat si exact in aceasta perioada s-a deschis aeroportul din Brasov, iar Mamaia Nord a capatat statutul de statiune in mod oficial pentru a putea atrage investitii, reprezinta cazuri favorabile. Este dezirabil ca toate industriile interdependente sa se dezvolte concomitent pe mai multe paliere si in toate zonele tarii. Asa cum dezvoltarea pietelor de afaceri influenteaza in mod direct cresterea cererii de hoteluri premium pentru calatorii de afaceri, asa si cresterea cererii de experiente de lux si exclusiviste depinde de dezvoltarea facilitatilor cerute de catre consumatori.
Provocarea majora in industria hoteliera este de a construi astazi cu gandul la viitor, respectand norme de construire si de sustenabilitate care indeplinesc asteptarile de maine privind eficienta energetica, tehnologiile si nivelul de confort, incluzand un mix care raspunde solicitarilor turistilor. Ansamblul Nordis Mamaia 5 stele este dezvoltat conform cerintelor Green Homes, folosind solutii prietenoase cu mediul, care asigura o eficienta energetica ridicata si incurajeaza un comportament responsabil.
Resursa umana este un alt factor care poate fi considerat o provocare, de la gasirea unor candidati potriviti, la formarea acestora si mai ales, la retentia lor. Cu o experienta de peste 30 de ani in industria ospitalitatii, General Managerul Nordis Hotel Mamaia 5 stele - Corneliu Ghimbasanu isi propune sa dezvolte o echipa de profesionisti pasionati, care sa imbratiseze viziunea spre performanta si angajament pentru calitate si ospitalitate.
Pe termen lung, una dintre provocari este mentinerea atractivitatii hotelurilor romanesti, intrucat oamenii s-au obisnuit sa calatoreasca, sa experimenteze si sunt mereu in cautarea ineditului.
Apreciem initiativele salutare de organizare a unor festivaluri care deja capata renume international, in orasele mari ale tarii. Romania are nevoie de cat mai multe astfel de atractii, motiv pentru care inca de la inceput am proiectat, in cadrul ansamblului Nordis Mamaia, o sala polivalenta cu 1.000 de locuri si un ball-room. Ne dorim sa organizam evenimente tot timpul anului - concerte, conferinte, work-shop-uri. Avem avantajul acestei zone albastre, unde peisajul marin imbie la relaxare, iar aerul curat confera un boost de vitalitate.
Avem in plan, pentru primavara, amenajarea plajei private Nordis Mamaia. Ne dorim sa pregatim plaja conform normelor Blue Flag, cu nisip de calitate, ceea ce ridica o provocare zilnica, intrucat fluxul valurilor influenteaza componenta nisipului din proximitatea malului. Dar suntem perseverenti si vom aloca toate resursele necesare pentru ca Nordis Mamaia beach sa fie o referinta in scurt timp, atat la nivel de estetica a plajei, cat si cu privire la functionalitate si serviciile premium oferite.
- Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele majorarilor de preturi din constructii si ale dificultatilor din lanturile de aprovizionare?
- Tot ce se intampla de 3 ani incoace influenteaza intreaga piata. Pandemia si razboiul au cauzat intreruperi de productie si un blocaj in procesul de aprovizionare si construire. De aici, gasirea unor noi furnizori, dar si cresterile de preturi si refacerea planurilor financiare au dus la intarzieri, dar mai ales, la diminuarea marjei de profit, pentru a mentine produsele imobiliare la preturi atractive si a mentine un cash flow. Acum lucrurile s-au stabilizat si privim pertinent catre un viitor extraordinar, stiind ca fiecare dintre noi suntem responsabili sa facem ziua de maine mai buna.
Intr-o nota pozitiva, faptul ca Romania a depasit aceasta perioada este un indicator bun. Se fac investitii majore in tara si PIB-ul a crescut fata de anii precedenti si chiar anterior pandemiei. In raport cu economia Uniunii Europene, Romania se afla in top cinci state ce inregistreaza o crestere economica in perioada 2019-2022, iar previziunile economice europene estimeaza o crestere de 1,1% a PIB-ului pentru anul acesta si de 1,6% pentru 2024. Toate acestea ne dau motive sa fim increzatori ca de acum, singura cale este spre dezvoltare, crestere economica si mai ales, crestere a contributiei turismului in economia nationala.
- Ce proiecte aveti in pregatire si in constructie? In ce stadiu sunt acestea si ce bugete de investitii implica?
- Nordis Group construieste in prezent 3 ansambluri cu functiune mixta, hotel si rezidential - Nordis Mamaia, Nordis Brasov si Nordis Sinaia - si o cladire rezidentiala cu design futurist - Nordis View - situata pe Soseaua Fabrica de Glucoza, in zona Floreasca din capitala.
Hotelul de 5 stele Nordis Mamaia va fi inaugurat in perioada urmatoare a acestui an si promite sa fie un resort de referinta, ce va seta un nou standard in turismul romanesc din toata tara, dar mai ales de la mare. In prezent, se lucreaza la definitivarea SPA-ului, acolo unde se aplica mozaicul in piscine si se fac ultimele finisaje. Investitia in cel mai mare SPA, dispus pe 3.200 mp, totalizeaza 2,2 milioane de euro. Intregul proiect Nordis Mamaia va avea o valoare de piata de peste 400 de milioane de euro si va constitui, la finalizare, cea mai mare dezvoltare mixta din Romania, ce insumeaza 250.000 mp construiti.
Etapa 2 a ansamblului Nordis Mamaia include corpurile 5, 6 si 7, cu peste 1.500 de apartamente. Corpul 5, ajuns cu constructia la etajul 4, are fundatia realizata cu 580 de piloti cu un diametru de 90 cm, la o adancime de 24 m. Acest lucru este necesar pentru a asigura stabilitatea constructiei, avand in vedere ca solul este nisipos si nivelul panzei freatice este ridicat. O noua cladire din etapa 2 este ridicata pana la etajul 5 si este estimat ca intreaga structura sa fie ridicata pana la finalul primaverii 2024. Urmatoarele doua corpuri de cladire se afla la nivelul turnarii radierului si se lucreaza la forarea pilotilor pentru fundatie.
Intr-o zona in plina expansiune si cu un peisaj de exceptie, Nordis dezvolta un al doilea ansamblu concept hotel & residence de 5 stele, Nordis Brasov. Echipa a finalizat o parte din lucrarile pentru cel mai important pas in procesul de construire, respectiv fundatia constructiei, ce asigura o baza solida si rezistenta pentru cel mai de seama ansamblu hotel & residence de 5 stele din zona montana a Romaniei.
Nordis Group construieste o cladire rezidentiala emblematica in Bucuresti, pe Soseaua Fabrica de Glucoza. Zona este in plina dezvoltare, fiind declarata una dintre cele mai expansive si active din capitala. Lucrarile in santierul Nordis View au ajuns la nivelul etajului 3. Au fost realizate trei niveluri de subsol, care au reprezentat cea mai dificila parte din punct de vedere tehnic. Sapaturile au fost efectuate la mare adancime, fiind realizate sprijiniri cu pereti mulati si lucrari de hidroizolatie.
- Referitor la dezvoltarile NZEB, ce impact au asupra preturilor si care sunt principalele caracteristici de sustenabilitate ale proiectelor pe care le dezvoltati?
- Normele NZEB impun dezvoltari cu consum de energie aproape zero si au un impact pozitiv asupra preturilor, atat in ceea ce priveste costul de constructie, cat si valoarea de piata. Costul de constructie al unei cladiri NZEB este mai ridicat decat al unei cladiri traditionale, datorita costurilor suplimentare pentru materiale si tehnologii sustenabile. Cu toate acestea, pe termen lung, costurile de operare si intretinere ale unei cladiri NZEB sunt mai mici, ceea ce poate compensa costul initial mai ridicat.
Valoarea de piata a unei cladiri NZEB este, de asemenea, mai ridicata decat a unei cladiri traditionale. Acest lucru se datoreaza faptului ca blocurile NZEB sunt mai eficiente din punct de vedere energetic si au un impact redus asupra mediului. Un alt avantaj este cel financiar, intrucat bancile ofera facilitati la creditele acordate pentru achizitia unei proprietati green.
Nordis Mamaia este un ansamblu rezidential construit in conformitate cu standardele GREEN Homes, care asigura o calitate ridicata a locuirii, cu un impact redus asupra mediului. Printre caracteristicile de sustenabilitate ale proiectelor Nordis Mamaia, mentionam utilizarea de materiale si tehnologii sustenabile.
Ansamblul este construit cu materiale si tehnologii care reduc impactul asupra mediului, cum ar fi: BCA Ytong, pentru o buna izolare termica si fonica; ferestre cu tamplarie Schüco, pentru o mai buna izolare termica si fonica. Proprietarii vor beneficia de o temperatura constanta in locuinta, fara pierderi de caldura sau racire, ceea ce se va reflecta in costuri reduse de intretinere.
Un alt criteriu green este fatada ventilata, un sistem de constructie care consta dintr-un strat de finisaj exterior, care este separat de structura cladirii printr-un spatiu de aer. Acest spatiu permite circulatia aerului, ceea ce ofera o serie de beneficii, inclusiv: izolare termica si fonica, durabilitate si aspect estetic imbunatatite. De altfel, cladirile cu fatada ventilata au o valoare de piata mai mare decat cele traditionale si trec testul timpului.
Ansamblul dispune de o bariera de vegetatie imprejurul cladirilor, dar si peisagistica pe spatiile dintre blocuri, acolo unde fiecare spatiu este atent planificat. De la locuri de sitting si networking pentru socializare, la locuri de joaca si baruri, restaurante, Nordis ofera zone dedicate comunitatii, pentru a interactiona si a petrece timp de calitate.
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania?
- Ne dorim ca Nordis sa fie brandul de referinta in materie de experiente de 5 stele, atat la mare, cat si la munte. Pe litoral, la acest moment, nu exista un hotel de 5 stele cu peste 400 de camere deschis tot timpul anului. Iar Nordis Mamaia face o premiera prin deschiderea unui hotel cu o capacitate de 712 camere si apartamente cu doua camere, ce beneficiaza de finisaje si dotari premium, mobilier de top si mai ales, vedere catre mare si lac.
Inaugurarea hotelului de la mare inseamna accesul la o experienta unica pe litoralul romanesc: SPA de 3.200 mp cu piscine interioare si multiple camere de tratament si terapii inovatoare, 12 restaurante si cafenele, sala polivalenta si ballroom pentru evenimente, galerie comerciala cu branduri premium, cinema VIP si servicii de 5 stele - valet parking, concierge, room service, room cleaning. Scriem povestea unor proiecte legendare si avem o intreaga comunitate de investitori cu care ne mandrim si care vor fi extrem de incantati de alegerile facute.
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampinati in activitatea curenta?
- In prezent, echipa se concentreaza pe deschiderea hotelului. Etapa de soft opening este o perioada de testare, in care se urmareste sa se asigure ca oferta serviciilor hoteliere este in concordanta cu asteptarile turistilor si clientilor. In aceasta perioada, echipa va observa ce aspecte pot fi imbunatatite si va stabili standardul de ospitalitate care va crea o experienta unica si memorabila pentru oaspetii Nordis.
Suntem in etapa de angajari si formare a angajatilor si facem tot ce ne sta in putinta sa oferim servicii de 5 stele. Ospitalitatea este un factor principal in strategia de pozitionare in industria hoteliera a Nordis Hotel Mamaia, ca resort de leisure deschis tot timpului anului, o destinatie de top pentru toti turistii interesati de experiente inedite.
Campania de promovare pe care o vom realiza inca din primavara lui 2024 va spori atractivitatea turismului local si va crea o noua destinatie de 5 stele, cu facilitati integrate.
Pe termen mediu si lung, vom stabili si vom implementa strategii eficiente pentru revitalizarea turismului in Romania si dezvoltarea durabila a sectorului hotelier.