RO EN
The cart is empty

FPSC: Fara masuri concrete guvernamentale, 50% dintre antreprenori vor da faliment

La mijlocul lunii martie a.c., la sala de sedinte a TIAB – Bucuresti a avut loc o conferinta de presa organizata de Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC) – organizatie reprezentativa pentru domeniul respectiv de activitate si partener al Guvernului si sindicatelor in cadrul dialogului tripartit – care s-a axat pe analiza actualelor perturbari afecteaza in prezent buna desfasurare a operatiunilor din bransa. La eveniment au fost prezenti Cristian Erbasu – presedinte FPSC, Sorin Greu, Calin Bichir, Irinel Gheorghe, Alexandru Rotaru si Irinel Tofan – vicepresedinti. Dupa ce in timpul pandemiei industria constructiilor a constituit un pilon de sustinere a economiei romanesti, au urmat mai multe de crize, care au agresat sever sectorul de profil (deficitul fortei de munca, escaladarea fara precedent a preturilor la materiale, falimentul celui mai important asigurator pentru contractele de executie, cresterea preturilor la energie, respectiv noile derapaje provocare de razboiul din Ucraina), sustin oficialii FPSC. Pentru a preveni inchiderea santierelor si pentru ameliorarea situatiei, FPSC pune pe masa Guvernului propuneri de interventie urgenta.
 
Preturi mari, migratie a fortei de munca, penurie de materii prime
Pentru reliefarea obiectiva a pozitiei federatiei patronale si in vederea conturarii unui mesaj coerent adresat autoritatilor publice, in continuare sunt prezentate interventiile oficialilor FPSC.
 
Cristian Romeo Erbasu, presedinte al FPSC: ”In urma Consiliului Director desfasurat recent au fost trase niste concluzii care reflecta opinia tuturor membrilor federatiei noastre, indiferent de specializarea acestora. Cu totii au avut plangeri si au reclamat probleme majore in ceea ce priveste predictibilitatea in domeniu. Este evident ca situatia dificila curenta afecteaza toate ariile de activitate. De asemenea, intelegem faptul ca in iarna 2021 – 2022 prioritatile Guvernului au fost altele, insa nu credem ca redresarea economica nu va putea avea loc in conditiile ignorarii investitiilor realizate prin intermediul companiilor de constructii. Am avut o atitudine rezervata in ultima perioada, chiar si in cand 2021 situatia a fost complicata pentru noi, respectand faptul ca atentia era indreptata in alte directii mai importante, cum ar fi situatia sanitara. Dupa doi ani buni pentru Romania – 2019 si 2020 - in care domeniul nostru a fost pe nedrept criticat din cauza facilitatilor primite si s-a ignorat complet impactul benefic incontestabil, a urmat un interval mai greu, in care efectele negative ale crizei au inceput sa fie resimtite. Deja in trimestrul al patrulea din 2021 s-a consemnat o contractie de 10% fata de perioada similara a exercitiului financiar precedent, iar lucrurile se pot inrautati in continuare, avand in vedere faptul ca in prezent, preturile la materialele de constructii inregistreaza o inflatie de 50%. Consideram ca economia nu se poate redresa doar pe baza consumului, fiind necesara incurajarea productiei. Pentru aceasta, firmele din domeniu trebuie sa aiba capacitatea de a o face, iar fara personal acest lucru nu se va intampla. Actualmente, exista un risc major ca majoritatea lucratorilor din domeniu sa migreze din nou spre piete externe, pentru remuneratii mult mai bune. Raul care se creeaza in prezent va fi mult mai mare peste un an, cand vom constata ca fie nu vor exista firme care sa realizeze contractele, fie acestea nu vor avea personalul necesar. In 2022, daca lucrurile continua sa se desfasoare ca in prezent, mai mult de jumatate din firmele active, cele mai multe cu capital romanesc, vor intra in insolventa sau in faliment. Noi avem solutii, insa trebuie ca toti factorii raspunzatori sa se implice pentru a evita un dezastru!”
 
Irinel Gheorghe, vicepresedinte al FPSC: ”Federatia are in componenta cinci patronate foarte puternice si de aceea vocea noastra conteaza. Speram ca semnalul transmis sa fie corect inteles. Referitor la preturile la materialele de constructii, in intervalul septembrie 2021 – februarie 2022 cresterile medii au fost de 60% - 80%, cu impact urias pe fluxul contactelor de atribuire, care incepe cu studiul de fezabilitate si se termina cu momentul emiterii primei factori. Cauzele sunt multiple, legate de criza materiilor prime generata de cotarea lor la bursa (minereuri si titei), de exigentele in materie de sustenabilitate asumate la nivel comunitar (care au dus la inchideri ale unor unitati de productie – de exemplu, in fabricatia de gips-carton aproximativ 80% din materia prima provenea din reziduurile generate prin arderea carbunelui in termocentrale), de majorarea fara precedent a tarifelor la energia electrica si gaz (de peste 4 ori la electricitate si 8 ori la gaze naturale, doar in ultimele 6 luni), de scumpirea preturilor la transport (din cauza asigurarilor, costurilor cu combustibilul etc.) care au o pondere de 10% in pretul materiilor de constructii etc., fara a mai lua in calcul si perspectiva sporirii retributiilor personalului din sector – o componenta care nu mai poate fi mentinuta la nivelul actual. Identificam si cateva solutii, subliniind ca este foarte important dialogul nostru cu factorii de decizie pentru a incerca sa le prezentam in mod obiectiv situatia curenta. Este vital ca statul sa intervina cel putin in doua directii: evitarea riscului ca anumite materiale sa fie exportate, avand in vedere ca exista deja semnale ca anumite tari din Uniunea Europeana in care PNNR functioneaza deja, respectiv identificarea unui proiect cu dezvoltare pe orizontala, cel mai indicat fiind cel de reabilitare termica a stocului existent de locuinte, cu impact social foarte important, daca luam in calcul doar reducerea cu 35 – 40% a consumului energetic al gospodariilor. De asemenea, ar fi de dorit si o interventie a statului in ceea ce priveste pretul combustibilului, pentru a elimina isteria care accentueaza volatilitatea extrema a acestuia”. 
 
Sorin Greu, vicepresedinte al FPSC: ”Evolutia preturilor are o legatura directa cu procedurile de licitatie din cadrul achizitiilor publice. In prezent, acestea incep cu stangul, intrucat valorile estimate ale proiectelor nu sunt actualizate. Mai mult, in cadrul procedurilor, perioadele de clarificari si cele de evaluare a ofertelor sunt foarte lungi, de multe ori depasind 10 luni. Daca se mai adauga si intarzierile generate de contestatii si solutionarea acestora, deja semnarea unui contract are loc dupa un an sau chiar mai mult de la momentul castigarii licitatiei. In cazul in care formula de actualizare ar fi fost corecta, problemele ar fi fost solutionate rapid, insa referinta pentru actualizarea situatiilor de lucrari este reprezentata in Romania de data la care se semneaza contractul, ceea ce duce la neacoperirea unei mari perioade de timp. Astfel, suntem descurajati sa participam la astfel de procese, dat fiind costul foarte mare al unei oferte complete si performante (care are o componenta financiara, una tehnica si una legata de graficul de executie). Prin urmare, cu atat mai mult la momentul actual cand are loc, practic, un start al marilor proiecte, daca ne gandim doar la impactul exercitat de investitiile publice preconizate si finantate in mare parte prin Programul National de Rezilienta si Redresare, consideram ca este foarte importat sa fie identificat un mecanism care sa asigure garantia ca licitatiile sunt corecte in ceea ce priveste preturile. De asemenea, este imperativa scurtarea duratelor de evaluare”.
 
Alexandru Rotaru, vicepresedinte al FPSC: ”Reprezentam aici o parte dintre firmele de constructii de drumuri din Romania. Problemele de care ne lovim in prezent sunt reprezentate de cresterea excesiva a preturilor, care a adus societatile din domeniu in situatia de a nu mai avea o vizibilitate clara asupra evolutiei santierelor. Pentru a exemplifica, unul dintre materialele folosite de noi, bitumul, care a avut in 2021 un pret mediu de 2.200 – 2.300 lei/tona, a ajuns sa coste in prezent 3.600 lei/tona. Majorarea este enorma si va duce, cel mai probabil, la sistarea activitatii pe multe santiere din tara. Totodata, ne confruntam cu disfunctionalitati pe relatia cu furnizorii de agregate, care s-au vazut nevoiti sa sporeasca preturile, neputand oferi, din cauza situatiei actuale din domeniul energetic, un nivel estimativ nici macar pentru cateva zile. O alta cauza a blocajului este constituita de refuzul autoritatilor locale de a scoate la licitatie perimetre de balastiera. Multe dintre cele existente sunt gestionate de persoane fara experienta relevanta in domeniu care nu pot profita la maximum de resursa respectiva. Cunoastem cazuri concrete unde deja operatiunile au fost sistate din cauza deficientelor de transport, a preturilor excesiv de mari etc. Multi constructori nu mai doresc sa continue activitatea, in mare parte inclusiv din cauza lipsei de predictibilitate chiar si pe termen scurt. In acest context special, mesajul nostru pentru decidentii politici este acela de a veni in ajutorul constructorilor. Le reamintim ca in toate crizele anterioare, indiferent de natura lor, acest domeniu a fost principalul motor de dezvoltare a tarii si consideram de aceea ca suntem indreptatiti sa primim sprijin, pentru a ne putea indeplini si in continuare sarcina principala – si anume aceea de a pune economia in miscare”. 
 
Irinel Tofan, vicepresedinte al FPSC: ”Aceleasi probleme le avem si noi in regiunea de nord-est a Romaniei si putem spune ca acolo o mare parte dintre santiere au inceput sa se blocheze, estimand ca in scurt timp majoritatea celor finantate din fonduri publice se vor afla in situatia respectiva. O scurta radiografie arata ca exista trei cauze principale, cu consecinte foarte grave. In primul rand, este vorba despre migratia fortei de munca spre tarile din vestul Europei, in Franta, Germania, Italia, unde deja s-au deschis santiere finantate prin programele europene de redresare si rezilienta. Acolo cererea de specialisti a crescut foarte mult, spre deosebire de Romania unde nici macar nu ne-am decis ce vom finanta din banii europeni, 2023 fiind cel mai optimist orizont in acest sens. Guvernul german, de exemplu, a anuntat ca in doua etape pe parcursul acestui an va majora salariul minim orar la muncitorii necalificati la 12 euro. Persoanele calificate vor avea astfel venituri minime lunare de 3.000 de euro, in vreme ce in Romania acestea sunt de trei ori mai mici, fapt ce incurajeaza migratia. Astfel, in scurt timp vom ramane si fara putinii specialisti pe care ii mai avem. Compensarea prin forta de munca din Asia nu reprezinta o alternativa viabila, din cauza diferentelor de calitate a lucrarilor executate si de productivitate. De aceea, solicitam adoptarea unor masuri care sa previna un asemenea scenariu. In al doilea rand, majorarea necontrolata a preturilor la materiale duce la cheltuieli mai mari decat deconturile, iar situatia respectiva nu poate fi sustinuta mult timp de constructori. Blocajul va duce in mod cert la falimentul multor companii. In fine, in al treilea rand resimtim, in afara cresterii masive a preturilor, o criza acuta a materiilor prime si a materialelor. In zona noastra, importam masiv in trecut otel-beton, ciment, bitum etc. din Ucraina, iar razboiul actual ne pune intr-o postura extrem de nefavorabila. Dintre cele trei probleme enumerate, cea mai grava este constituita de riscul diminuarii drastice a fortei de munca disponibile. Consecintele falimentului sunt evidente: somaj in crestere, cresterea cheltuielilor bugetare, reducerea veniturilor, probleme la partenerii de pe orizontala (producatori de materiale, transportatori asiguratori, institutii bancare etc.). Nimeni nu isi doreste un asemenea scenariu. Inca mai este timp pentru corectii, pentru elaborarea unor acte normative care sa aduca o minima normalitate in sectorul constructiilor. Este pacat ca un sector care are 10% din PIB si genereaza investitii anuale de 20 de miliarde euro sa nu fie sprijinit corespunzator. Solutii exista, una dintre acestea fiind stabilirea in cadrul evaluarilor bugetare ale proiectelor a unui tarif minim de salarizare pentru specialisti de 10 euro/ora si nu 4 euro/ora cat este in prezent si reprezinta veniturile unei persoane necalificate (cu o pondere de maximum 10% in personalul unei firme de constructii). De asemenea, vom propune Guvernului in perioada urmatoare si acordarea altor facilitati fiscale”.  
 
Calin Bichir, vicepresedinte al FPSC: ”Doresc sa punctez faptul ca, rezumand ceea ce au prezentat colegii mei, un pericol major pentru Romania este cel legat de capacitatea sa de a absorbi fondurile disponibile prin PNNR, ca o consecinta directa a problemelor care au aparut in ultima perioada. Va trebui ca federatia sa colaboreze foarte strans cu Guvernul in intervalul urmator pentru a putea asigura o absorbtie cat mai buna a resurselor respective. Nimeni nu isi doreste sa fie reluata istoria de la POIM (Programul Operational Infrastructura Mare), unde absorbtia lasa de dorit. Este clar ca un succes in folosirea respectivelor resurse ar avea un efect direct asupra nivelului de trai din tara noastra. Pentru aceasta se impune ca factorii de decizie sa evalueze corect proiectele, sa aplice formule coerente de actualizare a preturilor, sa retina forta de munca specializata si sa asigure facilitati pentru firmele locale de constructii in asa fel incat acestea sa poata sustine proiecte de mare anvergura. Daca vom face toti acesti pasi impreuna, pentru ca solidaritatea in acest caz este o componenta esentiala, probabil ca PNNR va fi un succes. In conditiile actuale insa, ne temem ca acest lucru nu va fi posibil. Ramanem insa optimisti si facem apel la ratiune, pentru a identifica solutiile cele mai bune si a actiona concertat in interesul national. Prin vocea noastra comuna tragem acest semnal de alarma si speram ca efectele sale sa fie cele asteptate de toti constructorii din Romania”. 
 
 
Solutia sta in dialog si cooperare 
Concluziile intrevederii au fost formulate de presedintele FPSC, Cristian Erbasu, care a subliniat ca ”toti membrii federatiei sunt puternic conectati la realitate. Reprezentam firme consacrate din domeniul constructiilor, lucram cu parteneri mari si am resimtit in ultimele luni presiuni foarte mari, la fel ca intreaga societate. Pericolele reale nu au fost reflectate de colegii mei la dimensiunea lor reala. Situatia este dramatica, dar daca vrem sa depasim criza actuala singura solutie este aceea de a pune economia pe picioare, iar aceasta nu se poate face fara specialisti. Raul care se creeaza in prezent va fi foarte dificil de indreptat in viitor. Cel mai mult sufera firmele cu capital local, de care tara noastra are nevoie pe termen lung. Antreprenorii straini vin cu putere financiara, cu cativa specialisti, dar nu cu muncitori, iar pe plan local nu vor mai gasi o astfel de resursa. Ca efect al dezechilibrelor la nivelul companiilor si fortei de munca este dat de faptul ca toate contractele aflate in derulare se vor bloca, iar dupa reintrarea in normalitate nu vor mai avea ofertanti sau, in cel mai bun caz, vor aparea carteluri formate din contractanti straini, a caror atentie se va focaliza exclusiv pe proiectele mari. Problema este forte complexa, iar solutia poate fi gasita doar prin dialog si cooperare”. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter