RO EN
The cart is empty

COLLIERS: Santierele proiectelor hoteliere au fost deschise in perioada de carantina

Fondurile alocate la nivel mondial pentru relansarea economiei vor avea consecinte directe in revenirea industriei hoteliere. La nivel local, nu a fost anuntat inca un pachet de masuri specifice acestei industrii, fapt care ingreuneaza realizarea unui plan de afaceri pentru redeschiderea hotelurilor, dar masuri precum scutirea de la taxele locale sau a platii impozitului pe venit pentru o anumita perioada, ajutorul acordat pentru plata salariilor angajatilor sau a implementarii masurilor de siguranta, ar putea ajuta operatorii sa treaca cu bine peste aceasta perioada grea, subliniaza consultantii Colliers International.
"In segmentul hotelurilor, santierele au continuat activitatea de constructie si in timpul carantinei cauzate de Covid-19. Proprietarii de hoteluri, insa, s-au gasit intr-o faza de inghetare a activitatii, deocamdata fara un orizont clar, chiar daca au continuat sa ramana activi sau au fost nevoiti sa inchida unitatile si sa ia masuri drastice, precum reducerea personalului. Partea pozitiva este ca au putut beneficia de masurile luate de autoritati pentru sprijinirea intreprinderilor si de disponibilitatea si flexibilitatea creditorilor, care au acordat amanari de plati si au reformulat modelul de afaceri in noul context", a declarat Anca Merdescu (foto), Associate Director of Investment Services, la Colliers International.
"In perspectiva, exista inca multa incertitudine pe fondul evolutiei pandemiei de Covid-19 si a implicatiilor privind calatoriile. Cu toate acestea, daca ar fi sa ne gandim de acum incolo, considerand ca afacerile hoteliere din Romania se aflau intr-o faza de crestere inainte de actualul context, iar nivelul de indatorare nu este foarte mare, efectul cel mai probabil in viitorul apropiat va fi diminuarea profiturilor, in unele cazuri semnificativa, dar, cel putin in ceea ce priveste hotelurile afiliate la marci internationale, nu ne asteptam la situatii mai drastice, cum ar fi inchiderea afacerii sau vanzarea la preturi reduse, sub piata", a precizat Anca Merdescu.

Industria hoteliera ramane atractiva pentru dezvoltatori
Industria hoteliera continua sa fie atractiva pentru dezvoltatorii si investitorii imobiliari, in ciuda incertitudinilor din perioada urmatoare. Puternic afectati de criza generata de coronavirus, multi operatori hotelieri mizeaza pe redeschiderea in lunile de vacanta pentru a debloca activitatea si a incepe sa recupereze teren. Piata ar putea reveni la un grad de ocupare de 50-60% pentru hotelurile operate de branduri recunoscute spre finalul acestui an, in scenariul in care situatia epidemiologica ramane stabila sau chiar incepe sa se imbunatateasca, apreciaza consultantii Colliers International. 
In luna martie, prima luna oficiala de pandemie, hotelurile din Romania s-au confruntat cu o scadere de 68% a numarului de turisti, conform datelor Institutului National de Statistica (INS). In Bucuresti, gradul de ocupare a fost de doar 15% in martie si aprilie, iar majoritatea hotelurilor si-au inchis portile pentru a face fata economic scaderii semnificative a cifrelor de afaceri. Declinul a fost mai mare decat in alte colturi ale lumii, tinand cont ca in Europa numarul de turisti s-a redus, in martie, cu doar 19%, iar la nivel mondial scaderea a fost de 57%, potrivit World Tourism Organization.
"Vestea buna este ca, in Romania, peste 50% din industria ospitalitatii este asigurata de turismul intern, care are toate premisele sa se relanseze mai repede decat turismul international. In ceea ce priveste turismul din Bucuresti, o pondere importanta, de peste 60% din cerere, este creata de turismul de afaceri. Desi este posibil ca turistul corporate sa isi schimbe comportamentul, alegand, in unele cazuri, intalnirile online in detrimentul deplasarilor, totusi, ne asteptam ca acest segment al pietei sa fie primul care deblocheaza cererea venita din partea turistilor straini, chiar in viitorul foarte apropiat", explica Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services in cadrul Colliers International.
Astfel, media gradului de ocupare in Bucuresti ar putea ajunge la 40-45% la finalul acestui an, iar venitul pe camera disponibila al hotelurilor din Capitala ar putea inregistra acelasi nivel ca cel de dinainte de pandemie, de aproximativ 87 de euro, intr-un an sau chiar un an si jumatate de la momentul declararii pandemiei.
 
Turistii vor migra dinspre hotelurile mici, locale, catre cele operate de branduri cu renume
Aproape 50% din numarul total de camere din Capitala sunt operate de catre branduri internationale sau branduri locale bine reprezentate si se bucura de un grad de incredere mult mai mare decat hotelurile operate local, cu un nivel de recunoastere mic. Prin urmare, este posibil sa aiba loc, ca prima tendinta, mutarea din structuri de cazare locale catre hotelurile operate de branduri cu renume, chiar daca pretul platit va fi mai mare.
"Diferenta de cost acceptata va fi pretul pe care turistul il va plati in schimbul unui grad de siguranta mai mare oferit de operatorii care au posibilitatea financiara sa implementeze cerintele de siguranta si igiena impuse de autoritati si care doresc sa isi mentina imaginea pe care o au in piata referitoare la niste standarde de calitate superioara", completeaza Raluca Buciuc.
Romania nu are un risc economic foarte mare pe fondul incetinirii activitatii sectorului turistic, acesta reprezentand momentan doar 3% din Produsul Intern Brut (PIB), fata de Spania (12%), de exemplu, sau Ungaria, unde acest procent ajunge la 7%. Astfel, consultantii Colliers International se asteapta ca turismul sa fie sustinut intr-o proportie mai mare de alte sectoare economice, care isi vor reveni mai repede, cum ar fi sectorul serviciilor sau transporturile si logistica.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter