Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat in perioada 12 - 18 decembrie 2017 - Testul IMM pentru proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative- care a vizeaza angajarea raspunderii penale pentru neretinerea si neincasarea, retinerea si neplata impozitelor si contributiilor, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul site-ului www.cnipmmr.ro, la nivelul vizitatorilor acestuia si ai membrilor CNIPMMR.
1. Respondentii, in numar de 544, sunt: 58,8% microintreprinderi, 23,1% intreprinderi mici, 11,9% intreprinderi mijlocii, 2,5% intreprinderi mari si 3,7% alta forma juridica.
2. Intrebati daca au intampinat dificultati in retinerea si plata, in tot sau in parte a impozitelor si contributiilor, 74,1 % dintre respondenti au raspuns pozitiv .
3. De asemenea, printre cele mai importante motive care au creat dificultati in retinerea si plata, in tot sau in parte a impozitelor si contributiilor, respondentii au mentionat: • neincasarea la timp a facturilor de la beneficiar- 92,2%
- plata intarziata din contractele de achizitie publica- 80,7%
- factorilor aleatorii (blocaje in economie, conditii meteo nefavorabile, etc)- 69,5%
- dificultati privind obtinerea unui credit bancar sau a altor finantari- 46,4%
4. Intrebati daca sunt de acord cu angajarea raspunderii penale pentru neretinerea si neincasarea, retinerea si neplata, in tot sau in parte, in cel mult 30 de zile de la implinirea termenului legal, a unui numar de 32 de impozite si contributii, 94,4% au raspuns ca nu sunt de acord.
5. Printre cele mai importante efecte negative identificate de catre respondeti ce pot aparea ca urmare a adoptarii Ordonantei de urgenta, se numara:
- sporirea controalelor abuzive, ca urmare a indemnizatiilor de stimulare a personalului din cadrul ANAF si MFP- 87%
- inchiderea societatilor- 74,4%
- concedierea personalului si somaj- 65,9%
- reducerea veniturilor la buget, ca urmare a inchiderii societatilor si plata indemnizatiei de somaj si ajutoare sociale- 49%reducerea investitiilor- 36,6%
6. In ceea ce priveste efectele pozitive identificate de catre respondeti ca pot aparea ca urmare a adoptarii Ordonantei de urgenta, se numara:
- cresterea veniturilor la buget din impozite si contributii- 69,2%
- cresterea conformarii la plata obligatiilor fiscale- 54,8%
- niciun efect pozitiv- 38,7% protectia persoanelor carora li s-au retinut impozite/contributii- 30,8%
7. Intrebati ce masuri considera ca ar contribui la rezolvarea problemelor generate de neretinerea si neincasarea, retinerea si neplata impozitelor si contributiilor”, respondentii au mentionat:
- esalonarea platii impozitelor si contributiilor pentru motive intemeiate- 59%
- luarea in considerare a tuturor factorilor aleatorii care afecteaza cash-flow-ul societatii (neincasarea la timp a facturilor, plata intarziata din contractele de achizitie publica, etc.)- 58,4%
- acordarea de facilitati fiscale, avand in vedere ca se face un serviciu statului (se retine si se vireaza la buget obligatii pentru alte persoane)- 52,2%
- masuri de preventie- 47,7%
- masuri de negociere, orientare, consiliere pentru gasirea unor solutii de redresare- 38,5%
II. Pozitia CNIPMMR privind angajarea raspunderii penale pentru neretinerea si neincasarea, retinerea si neplata impozitelor si contributiilor
Testul IMM efectuat de CNIPMMR a evidentiat ca masura este total nejustificata. Furnizorii/prestatorii din contractele de achizitie publica, in special IMM-uri, pot fi pusi in situatia de a nu avea lichiditatile necesare pentru plata obligatiilor la bugetele de asigurari sociale, in conditiile efectuarii de platii intarziate, cu incalcarea termenului de 30 de zile prevazut de Legea nr. 73/20131, admistratorii de IMM-uri fiind pasibili de raspundere penala, in conditiile in care neplata la timp a prestatiilor efectuate in contractele de achizitie publica din partea autoritatilor contractante nu este infractiune, ci sunt aplicate penalitati de intarziere. Reamintim ca, in conformitate cu proiectul de OUG, „Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 6 ani neretinerea sau neincasarea, retinerea si neplata ori, dupa caz, incasarea si neplata, in tot sau in parte, cu intentie, in cel mult 30 zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si contributiilor prevazute in anexa la prezenta lege. 2”
In aceasta situatie, nou votata Lege a prevenirii, care a fost golita de continut prin eliminarea celor 105 acte normative pentru care urma sa se aplice, ar fi constituit, cel putin in prima faza, un mecanism de evitare a aplicarii automate a raspunderii penale.
Conform Situatiei primilor 500 debitori persoane juridice cu obligatii fiscale restante la bugetele de asigurari sociale inregistrate la 30 septembrie 2017 si neachitate pana la data publicarii pe site, cele mai mari datorii in valoare de 3.733.250.565 lei, sunt inregistrate de o societate de stat, respectiv Compania Nationala a Huilei SA, care are aproximativ 3.000 de angajati. Se poate observa ca pe primele 12 locuri in topul datornicilor sunt 10 companii de stat.
Solutia pentru recuperarea acestor datorii este data de intarirea capacitatii ANAF de a controla si recupera datorile restante, in paralel cu o eficientizare a managementului companiilor de stat. CNIPMMR considera ca lista cu cele 32 de taxe si impozite, include taxe care nu au de-a face cu contributiile sociale, cu drepturile la pensie, asigurari de sanatate ale angajatilor, largeste nejustificat sfera faptelor pentru care contribualii sunt pasibili de inchisoare, ajungandu-se la o interpretare extensiva a notiunii de “contributii sociale” in detrimentul intreprinzatorilor.
Guvernul muta intreaga presiune a retinerii si platii impozitelor si taxelor pe platitor, organele de inspectie fiscala avand o sarcina mult mai facila in controlul acestuia. Cel care are obligatia retinerii si platii taxelor si impozitelor devine un prestator de servicii cu titlu gratuit pentru stat, efectuand servicii fiscale - retineri si plati- care nu sunt pentru veniturile sale, ci pentru veniturile unui tert, in lipsa oricarei facilitati fiscale din partea statului, sub amenintarea legii penale.
CNIPMMR sustine efectuarea controalelor si aplicarea legilor in vigoare in acest moment, pentru recuperarea datoriilor la bugetele asigurarilor sociale, la cei incorecti, si in special la primii 100 de datornici din lista ANAF, si nu introducerea raspunderii penale pentru 1.259.532 de profesionisti activi din punct de vedere juridic la data de 30.11.2017 (390414 PFA + 869118 persoane juridice)4 pentru 500 de rau platnici, care au o pondere a obligatiilor fiscale restante in total obligatii fiscale ale persoanelor juridice de 72,67%, respectiv 13.394.628.925 lei din 18.433.293.000 lei datorii.