La data de 22 martie a.c., camera superioara a Parlamentului Romaniei (Senatul) a avut pe ordinea de zi propunerea legislativa pentru modificarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, publicat in Monitorul Oficial nr.927/23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Inregistrat pentru dezbatere inca din luna septembrie a anului trecut, proiectul legislativ a fost adoptat de senatori in urmatoarea forma: "Articolul 157 alineatul (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza: (1) Orice persoana trebuie sa achite taxe de plata organelor fiscale in termen de 30 de zile de la data incasarii aferente contravalorii serviciilor prestate sau a produselor livrate". Proiectul de lege, initiat de 14 senatori din partea PD-L, a fost adoptat in sedinta cu respectarea prevederilor art. 76, alin (2) din Constitutia Romaniei, republicata, dupa care a fost semnat de presedintele Senatului. In cursul zilei de ieri, prin adresa nr. L 712.604, cabinetul presedintelui Senatului a transmis presedintiei Camerei Deputatilor – spre dezbatere si adoptare – proiectul de lege care prevede achitarea TVA dupa incasarea facturii, aspect care va avea o importanta majora pentru mediul de afaceri din tara noastra. In adresa se precizeaza ca, potrivit art. 75 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei, republicata, cu privire la proiectul de lege mentionat, Camera Deputatilor constituie forul decizional. Daca proiectul va fi aprobat in forma propusa si de catre deputati, legea va fi trimisa presedintelui Romaniei spre aprobare si va intra in vigoare din momentul publicarii in Monitorul Oficial. In caz contrar, inclusiv daca vor fi necesare modificari sau completari, proiectul este respins si se va intoarce la comisiile parlamentare de specialitate, pentru reluarea procedurii.
Guvernul nu este de acord cu proiectul propus
Pe 9 februarie a.c., Senatul a primit punctul de vedere al Guvernului Romaniei, semnat de primul-ministru, unde, la capitolul "observatii", se arata ca "adoptarea acestei masuri ar conduce la dificultati in colectarea veniturilor la bugetul de stat, cu impact major la inceputul aplicarii masurii, datorita decalajului dintre momentul livrarii si termenul de plata a contravalorii, cu atat mai mult cu cat plata catre furnizor a facturilor va fi intarziata foarte mult din lipsa disponibilitatilor banesti, ca urmare a crizei economice. Masura decalarii termenului de plata a TVA ar putea avea ca si consecinta riscul cresterii indisciplinei contractuale si, deci, al cresterii arieratelor in sistem, in conditiile in care acestea deja exista, datorita efectelor crizei economice. Prin urmare, o astfel de masura ar avea un impact negativ. Totodata, aplicarea acestei masuri ar avea impact asupra intregului mecanism de functionare a TVA-ului (facturare, evidenta, decont, declaratie recapitulativa 390, derogari de la principii, deduceri etc.). Directiva 112/2006/CE a Consiliului Uniunii Europene privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata nu permite generalizarea acestei masuri pentru toate operatiunile derulate de persoanele platitoare de TVA. In conditiile in care, totusi, legiuitorul va decide adoptarea unei astfel de masuri, propunem ca aceasta sa se aplice doar pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii care au ca beneficiar institutii publice finantate din bugetul de stat. Avand in vedere considerentele mentionate, Guvernul nu sustine adoptarea acestei propuneri legislative in forma prezentata".
***
Raportul de respingere a propunerii legislative – fundamentat pe nota Guvernului - nu a intrunit votul plenului Senatului, doar 38 de senatori votand pentru, 5 abtinandu-se, iar 51 exprimandu-se impotriva. Ca urmare, presedintele forului legislativ a considerat ca respingerea raportului echivaleaza cu adoptarea propunerii, iar in consecinta nu a mai supus votului proiectul in ansamblu. Cu toate acestea, Camera Deputatilor constituie forul decizional si este de asteptat ca si in sedinta acesteia sa aiba loc dezbateri referitoare la respingerea proiectului in forma actuala, pe baza acelorasi argumente ale Guvernului. Dupa cum se observa, reprezentantii executivului ar dori fie neadoptarea propunerii actuale, fie modificarea acesteia in sensul mentionat anterior (in care TVA poate fi platita dupa 30 de zile de la incasare numai in cazul contractelor incheiate cu statul). Ramane de vazut in ce masura propunerea legislativa se va schimba sau va fi adoptata ca atare, intrucat chiar si dupa avizul favorabil al celor doua camere ale Parlamentului, presedintele Romaniei poate refuza (o singura data) promulgarea, pentru ca legea sa fie retrimisa comisiilor parlamentare de specialitate pentru reevaluare. Informatii suplimentare, la www.senat.ro
Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.