Principalul motiv pentru care Romania a solicitat derogare din partea Consiliului Uniunii Europene pentru aplicarea sistemului e-Factura este ca beneficiarii sa nu-si mai dea acordul pentru a primi facturile in format electronic, a declarat, joi, la o dezbatere de specialitate, Georgiana Iancu, partener si liderul Departamentului de Taxe Indirecte si Digitalizare Fiscala al EY, informeaza Agerpres.
"Tarile care sunt in curs de adoptare a facturii electronice sau urmeaza sa faca asta au initiat demersurile pentru a implementa factura electronica in urmatorii ani. Vedem aici Romania, pentru anul 2024, alaturi de Polonia si Belgia (...) De ce am aplicat pentru aceasta derogare? Pentru ca, potrivit Directivei de TVA si legislatiei nationale, facturarea poate sa fie facuta pe orice canal si comunicarea facturilor atat pe format de hartie, cat si in format electronic, iar aici formatul electronic este la alegerea companiilor. In prezent, aceasta nu este posibila decat daca beneficiarul si-a dat acordul pentru a primi facturile din partea furnizorului in format electronic. Acesta a fost principalul motiv pentru care Romania a trebuit sa aplice pentru aceasta derogare din partea Consiliului Uniunii Europene, astfel incat sa poata sa adopte facturare electronica obligatorie fara ca beneficiarii sa-si mai dea acordul pentru a primi facturile in format electronic. Sunt mai multe tari care au urmat acest demers, iar Polonia este una dintre ele. Franta este un alt stat care a mers in aceasta directie si care si-a obtinut derogarea din aprilie - mai 2022. Romania a obtinut derogare abia in aceasta vara, catre finele lunii iulie, in directia in care poate sa adopte factura electronica obligatorie incepand cu 1 ianuarie 2024", a explicat consultanta EY.
Potrivit sursei citate, in ultimii zece ani, perspectiva peisajului acestor raportari fiscale care se muta catre online "e destul de dinamica si totul se intampla intr-un ritm foarte, foarte accelerat".
"Cand vorbim despre facturare electronica obligatorie, practic aceasta sa se substituie facturarii traditionale, pe cand in momentul in care vorbim de raportarea datelor din facturi catre autoritatile fiscale, vom intelege acest concept, in sensul in care companiile vor putea sa factureze pe canalul traditional pe care l-au agreat cu partenerii comerciali. In acelasi timp, vor avea obligatia sa-si raporteze datele din facturi intr-un format electronic si catre autoritatile fiscale in timp real sau cvasi-ireal, adica li se poate acorda un termen in care sa se conformeze unei astfel de obligatii", a spus Iancu.
Potrivit sursei citate, Romania a aplicat pentru derogare de la Comisia Europeana in privinta aplicarii e-Factura, astfel incat sa poata sa adopte facturarea electronica obligatorie fara ca beneficiarii sa-si mai dea acordul pentru a primi documentele in format electronic.
Conform Proiectului de lege privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, publicat pe 19 septembrie de Ministerul Finantelor, transmiterea facturilor prin Sistemul RO e-factura in relatia B2B (business-to-business) va deveni obligatorie incepand cu data de 1 iulie 2024.
Pana la acel termen, se propune instituirea unui sistem de raportare a facturilor in perioada 1 ianuarie - 31 iunie 2024, fara aplicarea de sanctiuni in primele trei luni.
Incepand cu anul 2021, ministerul de resort a pus bazele implementarii graduale a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, prin adoptarea actelor normative de ordin primar si secundar cu rol in asigurarea functionalitatii eficiente a procesului de transmitere/receptionare a facturilor electronice, stabilind, totodata, anumite categorii de operatori economici carora le revine obligatia de transmitere a facturilor prin acest sistem. Prezentele reglementari reprezinta o continuare a politicilor publice adoptate de catre Ministerul Finantelor, subliniaza sursa citata.
Facturarea electronica ar fi trebuit sa devina obligatorie incepand cu 1 ianuarie 2024, pentru toate tranzactiile efectuate intre persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei. Masura urmeaza sa fie aplicabila pana la 31 decembrie 2026.
Pe de alta parte, se propune prelungirea termenului de transmitere catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a listelor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) urmeaza sa formuleze actiuni de dizolvare sau de radiere de la 15 zile la 45 zile calendaristice.
Coalitia Pentru Libertatea Comertului si a Comunicarii (CLCC) a organizat, joi, o dezbatere profesionala cu tema "Raportarea fiscala se muta in online. Mai simplu sau mai complicat?".