RO EN
The cart is empty

PwC: Pandemia accelereaza dezvoltarera platformei Spatiul Privat Virtual al ANAF

Pentru majoritatea romanilor interactiunea cu autoritatile fiscale a reprezentat cel putin o data in viata un stres asociat cu timp indelungat petrecut la cozi fara garantia rezolvarii problemei. Pandemia a revolutionat fortat munca la distanta si in acest context si interactiunea cu ANAF, care a imbunatatit in cateva luni platforma Spatiul Virtual Privat (SPV) cat nu a reusit sa o faca in toti cei sase ani de la lansare. Imbunatatirile aduse faciliteaza si relaxeaza de ambele parti interactiunile intre autoritati si contribuabili, reprezentand cu siguranta un pas important in digitalizarea ANAF.
Beneficiile SPV
In cateva cuvinte, SPV este un cont pe site-ul ANAF prin care contribuabilul poate sa depuna declaratii, cereri, sa solicite documente, sa-si verifice situatia fiscala, obligatiile fiscale la un anumit moment dat in evidentele ANAF s.a.md. Contul de SPV este diferit de cel de pe ghiseul.ro, asigurand conexiunea cu autoritatile fiscale, nu cu cele locale.
La acest moment, printre documentele care pot fi obtinute online de contribuabili prin intermediul platformei SPV se regasesc: certificate de atestare fiscala, adeverinte de venit sau certificate de cazier fiscal, de la sectiunea „Solicitari-Documente”. Aceste documente sunt incarcate de obicei in cateva zile la sectiunea „Mesaje”, ceea ce a reprezentat o imbunatatire vizibila din punct de vedere al timpului de raspuns.
De asemenea, tot la cateva click-uri distanta, de la sectiunea „Solicitari - Informatii”, se pot obtine si situatia obligatiilor fiscale de plata, raportul veniturilor salariale declarate de catre angajatori, duplicat declaratie unica, duplicat recipisa etc. Aceste informatii sunt disponibile de obicei in cateva minute in sectiunea „Mesaje” .
Prin contul de SPV contribuabilii pot depune documente precum Declaratia Unica, Declaratia 230 (Cerere privind destinatia sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si din pensii), iar mai nou si Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale la sosirea in / plecarea din Romania.
Un alt exemplu al angajamentului ANAF pentru incurajarea folosirii mediului online este si faptul ca in ultimii ani au fost introduse bonificatii pentru depunerea electronica a Declaratiei Unice si pentru plata obligatiilor fiscale pana la termenul legal de plata.
Prin contul de SPV contribuabilul poate achita obligatiile sale fiscale restante, urmand sectiunea „Plata obligatii fiscale PF” (precum si instructiunile specifice publicate in SPV in acest sens). De curand, o noua facilitate introdusa este posibilitatea ca un contribuabil sa achite obligatii fiscale restante conform Declaratiei Unice si pentru un alt contribuabil, pe codul numeric personal al acelui contribuabil.
Platforma SPV include si un formular de contact general prin care contribuabilul poate solicita asistenta in domeniul fiscal, asistenta tehnica sau inscriere in audienta.
O alta functionalitate utila nou introdusa este sectiunea “Programari online” prin care contribuabilul poate stabili o programare cu reprezentantii ANAF pe o anumita tema, in functie de necesitatea fiecaruia.
SPV este si un mijloc de comunicare din partea ANAF catre contribuabil, autoritatile fiscale transmitand la randul lor raspunsuri si documente pe contul de SPV al contribuabilului la sectiunea Mesaje, unele documente incarcandu-se automat (de exemplu, recipisa urmare a depunerii Declaratiei Unice sau confirmarea urmare a efectuarii platii), alte documente fiind special intocmite de autoritati (de exemplu, raspunsuri la solicitari, decizii de impunere pentru perioade anterioare, notificarea cu privire la rezidenta fiscala la sosirea in / plecarea din Romania).
Documentele primite in sectiunea Mesaje pot fi vizualizate / accesate doar 60 zile. Acest aspect poate fi considerat un dezavantaj al acestui sistem, in functie de disponibilitatea fiecaruia de a-si verifica contul de SPV si mai ales in conditiile in care nu intotdeauna se trimit mesaje de avertizare pe email / SMS din partea ANAF cu privire la incarcarea unor noi documente in SPV.
Pana de curand, intreg procesul se putea finaliza exclusiv online doar pentru persoanele care dispuneau de o decizie de impunere/somatie emisa pe numele lor, o notificare de rezidenta fiscala emisa pe numele lor dupa luna aprilie 2020 sau o notificare privind destinatia sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si din pensii, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, sau de celelalte documente expres prevazute de autoritatile fiscale la linkul de pe pagina de inregistrare in SPV. Numarul acestor documente era folosit pentru activarea contului de SPV automat, altfel contribuabilul trebuind sa se prezinte personal sau prin imputernicit la orice ghiseu ANAF pentru activarea contului de SPV.
In demersurile de protejare a contribuabililor in contextul pandemiei, autoritatile fiscale au introdus in luna august 2020 si identificarea vizuala online, o noutate in cadrul acestei platforme. In urma crearii contului si alegerii acestei optiuni de activare, contribuabilul va primi un e-mail cu o programare, mentionand data si ora la care va trebui sa se conecteze la o sesiune video cu un inspector al ANAF, in scopul identificarii si activarii contului. Practic, aceasta solutie elimina necesitatea aprobarii la ghiseu pentru persoanele care nu dispun de documentele mentionate mai sus, iar durata sesiunii video este undeva la 2 minute. Iar din experienta clientilor nostri, inspectorul fiscal a contactat telefonic contribuabilul la data si ora stabilite pentru sesiunea video, intrucat acesta nu se conectase.
Neajunsurile SPV
Totusi, pe langa toate progresele ANAF in sensul digitalizarii, utilizatorii platformei apreciaza ca aceasta nu se afla inca la un nivel de functionalitate care sa nu produca si o serie de neplaceri. Cele mai des intalnite neajunsuri cu privire la utilizarea SPV au fost erorile de logare (mai ales in zilele cu termene de depunere/plata) si erorile de validare ale Declaratiilor Unice aferente perioadei 2019/2020, in multe situatii depunerea aceluiasi formular ducand la erori repetate pana la acceptarea documentului, fara a fi aduse modificari in document de la o incercare de depunere la alta.
De asemenea, in cazul Chestionarelor pentru stabilirea rezidentei fiscale la sosirea in / plecarea din Romania, in unele cazuri formularul este validat fara erori inaintea incarcarii pe platforma, insa respins ulterior pentru lipsa diverselor informatii sau inscrierea incorecta a altora.
Intrucat in practica contribuabilul de rand se loveste de diferite probleme procedurale atunci cand doreste sa solicite de la ANAF diferite documente standard, consideram ca este necesara dezvoltarea continua a platformei SPV. Autoritatile fiscale ar putea introduce astfel si posibilitatea obtinerii altor documente specifice. Un exemplu in acest sens este includerea posibilitatii de a solicita certificatul de rezidenta fiscala (document ce atesta rezidenta fiscala in Romania a contribuabilului), un document aflat in stransa legatura cu chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale, mentionat mai sus, dar care la acest moment nu se poate obtine online, desi procedura este una standardizata, iar documentul este unul standard, in aceeasi masura.
Un alt document, de aceasta data solicitat de persoanele considerate nerezidente din punct de vedere fiscal in Romania, dar care datoreaza aici impozit pe venit asupra venitului salarial obtinut (dreptul de impozitare fiind alocat Romaniei) este Certificatul de atestare a impozitului platit in Romania de persoane fizice nerezidente (asa cunoscuta Anexa 12), acesta fiindu-le necesar in vederea evitarii dublei impuneri in tara de rezidenta. Intrucat acest document este solicitat in nenumarate cazuri de catre autoritatile din tara de rezidenta dupa ce contribuabilul a parasit Romania, obtinerea lui online ar fi cu siguranta o noua bila alba pentru autoritatile fiscale romane si un beneficiu adus platformei SPV.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter