RO EN
The cart is empty

MAZARS: Impozitul minim pe profit la nivel global se aplica in Romania din 2024

In data de 5 ianuarie 2024, legislatia privind impozitul minim pe profit la nivel global a fost transpusa in legislatia nationala prin Legea nr. 431/2023.
Desi primul termen de depunere pentru grupurile multinationale si nationale incluse in sfera de aplicare este estimat pentru iunie 2026, entitatile ar trebui sa inceapa sa adune cantitatea semnificativa de informatii necesare pentru a determina impactul si obligatiile de raportare la nivel de grup si in Romania.
 
Din 2024, grupurile multinationale trebuie sa plateasca o cota minima de impozit pe profit de 15% in fiecare jurisdictie in care isi desfasoara operatiunile
Proiectul privind impozitul minim global (Pillar 2) a fost conceput de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) pentru a descuraja eroziunea bazei de impozitare si transferul profiturilor, asigurandu-se ca grupurile multinationale platesc o cota minima de impozit pe profit de 15% in fiecare jurisdictie in care isi desfasoara operatiunile.
Regulile GloBE au rolul de a proteja baza de impozitare a jurisdictiilor in contextul unui climat economic volatil, marcat de incertitudine, intreruperi ale lantului de aprovizionare si presiuni sporite pentru ca statele sa controleze cheltuielile publice.
In efortul de a reduce evaziunea fiscala si planificarea fiscala agresiva, Pilonul 2 a fost materializat intr-o directiva UE, care a fost adoptata in unanimitate in data de 14 decembrie 2022.
Directiva (UE) 2022/2523, care a fost transpusa in legislatia nationala prin Legea nr. 431/2023, stabileste norme si un cadru pentru punerea in aplicare a unui nivel minim global de impozitare pentru marile grupuri multinationale si grupurile nationale de mari dimensiuni care isi desfasoara activitatea in UE.
 
Daca rata efectiva de impozitare a unei companii este sub 15%, aceasta trebuie sa plateasca un impozit suplimentar
Noile norme se aplica grupurilor nationale si multinationale cu o cifra de afaceri consolidata de peste 750 de milioane de euro inregistrata in cel putin doi ani in perioada 2020 - 2023. Societatile care desfasoara anumite activitati sunt excluse din domeniul de aplicare.
Cu conditia ca entitatea constitutiva a grupului sa se afle in sfera de aplicare a regulilor, trebuie efectuata o evaluare pentru a determina daca rata sa efectiva de impozitare este sub 15%, pe baza jurisdictionala. In caz afirmativ, grupul multinational trebuie sa plateasca un impozit suplimentar in respectiva jurisdictie.
Impozitul suplimentar poate fi colectat in conformitate cu trei categorii de reguli, care sunt centrate in jurul calculului ratei efective de impozitare:
1)Drepturile de impozitare sunt alocate jurisdictiei locale: Impozitul suplimentar datorat sau impozitul suplimentar (top-up tax) ar fi colectat prin intermediul impozitului national suplimentar calificat (QDMTT), care permite autoritatilor romane sa colecteze suma suplimentara de impozit pana la cota minima de 15%. Optiunea aplicarii impozitului suplimentar national va fi comunicata Comisiei Europene in termen de patru luni de la adoptarea Legii nr. 431/2023.
2)Drepturile de impozitare sunt alocate jurisdictiei-mama: In cazul in care jurisdictia locala nu dispune de o dispozitie privind QDMTT, entitatea-mama a grupului va trebui sa calculeze si sa plateasca un impozit suplimentar in jurisdictia sa, in conformitate cu regula de includere a veniturilor (IIR).
3)In cazul in care nu se aplica IIR, drepturile de impozitare sunt alocate altor jurisdictii prin intermediul regulii profitului subimpozitat (UTPR). In acest caz, impozitul suplimentar este colectat de jurisdictiile care aplica UTPR si este alocat la nivel jurisdictional in baza unei chei de alocare bazate pe substanta.
Calcularea ratei efective de impozitare se efectueaza la nivel jurisdictional pentru toate entitatile locale din domeniul de aplicare.
 
Grupurile multinationale din Romania vor plati impozit suplimentar, chiar daca la nivel national se aplica o rata standard de impozit pe profit de 16%
Din perspectiva Romaniei, impactul Pilonului 2 inseamna ca autoritatile fiscale romane vor avea dreptul sa colecteze impozite suplimentare in cazul in care rata efectiva de impozitare a unui grup multinational care isi desfasoara activitatea in Romania este mai mica decat rata efectiva minima de impozitare de 15%.
Chiar daca Romania aplica o rata standard de impozit pe profit de 16%, grupurile multinationale nu ar trebui sa traga automat concluzia ca nu va exista un impozit suplimentar datorat in Romania, deoarece calculul ratei efective de impozitare, asa cum este detaliat mai jos, este diferit de regulile utilizate pentru calcularea bazei de impozitare in cadrul regimului standard de impozit pe profit.
Pentru a calcula rata efectiva de impozitare, sunt necesare o serie de etape[ Etapele nu sunt complete.]. 
 
A.Evaluarea masurii in care grupul si entitatile care il compun intra in domeniul de aplicare a normelor Pilonului 2
A.1. Determinarea faptului daca o entitate constitutiva face parte din grup
A.2. Determinarea faptului daca grupul indeplineste testul pragului de venituri
A.3. Evaluarea existentei unor entitati excluse, inclusiv a excluderilor de minimis
B.Evaluare a aplicabilitatii unor zone de siguranta
 
C.Determinarea profitului sau a pierderii eligibile
Venitul sau pierderea calificat(a) al(a) unei entitati constitutive se calculeaza prin efectuarea unei serii de ajustari ale profitului sau pierderii nete. Aceste ajustari sunt prevazute la articolele 20-23.
 
D.Identificarea impozitelor acoperite si calcularea impozitelor acoperite ajustate
Folosind impozitele acoperite ca punct de plecare, trebuie sa se efectueze mai multe ajustari pentru a calcula impozitele acoperite ajustate.
 
E.Determinarea ratei efective de impozitare
Rata efectiva de impozitare a unui grup multinational sau a unui grup national de mari dimensiuni se calculeaza, pentru fiecare an fiscal si pentru fiecare jurisdictie, cu conditia sa existe un venit net eligibil in jurisdictia respectiva, in conformitate cu urmatoarea formula:
 
F.Calcularea impozitului suplimentar in cadrul QDMTT
In cazul in care rata efectiva de impozitare a unei jurisdictii in care sunt situate entitatile constitutive este mai mica decat rata minima de impozitare de 15% pentru un an fiscal, grupul multinational sau un grup national de mari dimensiuni calculeaza impozitul suplimentar separat pentru fiecare dintre entitatile sale constitutive care au venituri eligibile incluse in calculul venitului net eligibil din jurisdictia respectiva.
Impozitul suplimentar se calculeaza in functie de jurisdictie.
F.1. Procentul impozitului suplimentar (%)
Procentul de impozitare suplimentara pentru o jurisdictie pentru un an fiscal este reprezentat de diferenta pozitiva de puncte procentuale, daca exista, calculata in conformitate cu urmatoarea formula:
Procentul de impozitare suplimentara = rata minima de impozitare - rata efectiva de impozitare
F.2. Impozit suplimentar jurisdictional
= (Procentul impozitului suplimentar (%) x profitul excedentar)
+ Impozit suplimentar suplimentar de completare
- Impozitul national suplimentar
F.3. Profit excedentar 
= Profit net eligibil 
- Excluderea veniturilor bazate pe substanta sau SBIE
F.4. Calcularea excluderii veniturilor bazate pe substanta (SBIE)
SBIE este o etapa optionala in cadrul normelor Pilonului 2, care consta intr-o excludere a cheltuielilor eligibile pentru costurile salariale si activele corporale.
In cazul in care o entitate constitutiva aplica SBIE, profitul net eligibil la nivelul jurisdictiei se reduce, in scopul calcularii impozitului suplimentar, cu suma corespunzatoare sumei excluderii cheltuielilor salariale si sumei excluderii activelor corporale.
 
G.Obligatiile de depunere si de plata
Pe baza regulii generale, completarea si plata declaratiei fiscale complementare se vor efectua in termen de cel mult 15 luni de la ultima zi a anului fiscal de raportare.
Cu titlu de scutire tranzitorie, pentru primul an de raportare, completarea si plata declaratiei de impozit suplimentar se vor efectua in termen de cel mult 18 luni de la ultima zi a anului fiscal de raportare.
Primul an de raportare este anul fiscal 2024 pentru regula principala, in timp ce UTPR se aplica incepand cu anul fiscal 2025.
Avand in vedere complexitatea noii legislatii, recomandam ca grupurile nationale si multinationale sa inteleaga si sa evalueze modul in care functioneaza normele si impactul acestora si sa inceapa sa pregateasca cat mai curand posibil calculele fiscale efective.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter