RO EN
The cart is empty

EY: Companiile efectueaza vanzari de active pentru a castiga avantaje competitive

Studiul anual, realizat in randul a 900 de lideri de companii din toata lumea, arata ca mediul favorabil vanzarilor se va mentine, 84% dintre companii planificand acest lucru in urmatorii doi ani. 81% dintre companiile chestionate au declarat ca optimizarea modelului lor operational va influenta planurile de cedare de active in acest an, subliniind tendinta in crestere in randul companiilor de a fi mai flexibile in fata noilor competitorilor si a celor existenti. Companiile se orienteaza catre vanzari partiale pentru a castiga avantaje competitive, in special pe fondul schimbarilor generate de tehnologie, de preferintele clientilor si al presiunii actionarilor, arata studiul EY Global Corporate Divestment Study 2019.
Conform studiului, vanzarile partiale sunt mai degraba initiative proactive, cu impact puternic, decat raspunsuri reactive la schimbare. In urmatoarele 12 luni, 70% dintre companiile sondate estimeaza vanzari partiale care pot genera schimbari profunde in organizatiile lor, comparativ cu 50% in 2018. Ponderea companiilor care invoca avantajul competitiv slab al unei unitati de business drept motivul celei mai recente cedari de active (o decizie reactiva) a inregistrat o scadere semnificativa, de la 85% la 69%.
“Companiile trebuie sa obtina un echilibru intre nevoia de a reactiona rapid la schimbari si nevoia de a-si aloca timpul necesar pentru a se pregati pentru cedarea de active care sa faciliteze performante mai bune pe termen lung. Aceasta este o schimbare semnificativa fata de acum doi ani, cand vanzarile partiale nu erau considerate la o scara atat de larga drept un factor strategic, asa cum este considerata astazi. Multe companii reactioneaza corect la noi exigente din partea clientilor si la concurenta tot mai mare din partea tehnologiilor emergente si a rivalilor transsectoriali.” a declarat Paul Hammes, coordonator EY pentru servicii de consultanta in cedarea activelor.
“La nivel local, piata romaneasca este in principal influentata de planurile de vanzari sau exituri ale grupurilor multinationale (cum a fost vanzarea partiala a operatiunilor Liberty Global din Germania, Republica Ceha, Ungaria si Romania catre Vodafone). Este notabila si tendinta recenta de relocare a fabricilor de productie a unor producatori externi catre destinatii cu forta de munca mai ieftina, care era de asteptat in industrii cum ar fi cea de confectii ca urmare a cresterilor succesive din ultimii ani a salariului minim. Pentru companiile sau grupurile locale nu se poate vorbi de un trend notabil al vanzarilor partiale, spre deosebire de fondurile de investitii prezente in Romania, pentru care vanzarea activelor este realizata natural la atingerea maturitatii de detinere a activului. Societatile cu capital romanesc isi continua mai degraba dezvoltarea si diversificarea locala sau extinderea regionala cu precadere in tarile imediat invecinate. In contrast, o vanzare notabila, care marcheaza cea mai mare tranzactie din agricultura, este vanzarea Agricost catre grupul Al Dahra, tranzactii similare in agricultura fiind asteptate in urmatorii ani. Este de asteptat ca grupurile mari locale cu activitati diverse sa inceapa un proces de analiza a portofoliului si sa decida vanzari partiale de afaceri care nu se aliniaza cu interesele viitoare ale grupului.” spune Liliana Busoiu, Partener Asociat, Asistenta in Tranzactii, EY Romania.
Incertitudinile geopolitice sunt acceptate ca factor impredictibil in luarea deciziilor
Numarul companiilor care declara ca factorii macroeconomici si geopolitici vor influenta deciziile lor de cedare de active a scazut la 51% de la 62% in 2018. Este posibil ca acestea sa se fi aclimatizat la incertitudinile globale: 74% dintre companii inca se asteapta ca schimbarile geopolitice sa provoace cresterea costurilor operationale, iar 69% se intreaba daca acordurile comerciale transfrontaliere existente vor ramane neschimbate.
Tehnologia sterge granitele dintre sectoare si impulsioneaza vanzarile partiale de afaceri
Convergenta sectoriala prezinta o probabilitate mai mare sa joace un rol in deciziile de cedare de active in cazul a 70% dintre liderii companiilor. Acestia nu se mai pot baza pe vechile reguli ale jocului pentru a-si pastra competitivitatea. Astfel, 80% dintre companii se asteapta ca numarul vanzarilor generate de tehnologie sa creasca in urmatoarele 12 luni, fata de 66% anul trecut.
Vanzarile vizeaza si cumparatorii de tip private equity
Potrivit rezultatelor studiului, este mai important ca niciodata, ca in momentul vanzarii, sa existe o argumentatie solida a valorii activului, pregatita din timp, care sa raspunda intrebarilor unei game mai largi de cumparatori. Putin peste doua treimi dintre vanzatori (67%) au declarat ca diferenta de pret dintre cumparatori si vanzatori este mai mare de 20%, in timp ce anul trecut numai un sfert dintre vanzatori au raportat o astfel de diferenta. Definirea unui model operational este extrem de importanta pentru cumparatorii de tip private equity, care dispun de suficiente resurse pentru investitii, dar nu si de sinergii operationale. Prin urmare, este important sa se transmita increderea in faptul ca activul cedat a fost pe deplin pregatit pentru separare.
Un sfert dintre firmele de private equity au declarat ca o prezentare bine conceputa a activului luat ca entitate de sine statatoare si un model de costuri aferent sunt esentiale pentru a ramane in procesul de vanzare. Iar jumatate dintre acestea au declarat ca accesul la datele detaliate au reprezentat un factor cheie in decizia lor de a ramane intr-un proces de ofertare. Detaliile sunt importante, dar si acuratetea: 39% dintre ofertantii cu capital privat au declarat ca, daca entitatea vizata nu obtine rezultatele preconizate, acestia reduc pretul sau renunta la tranzactie.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter