RO EN
The cart is empty

Companiile multinationale analizeaza impactul taxelor de mediu asupra afacerilor

O treime dintre companiile multinationale din intreaga lume (34%) anticipeaza o crestere semnificativa a ratei globale efective de impozitare a grupului din care fac parte, ca urmare a implementarii celor doi piloni ai reformei fiscale coordonate de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), insa ponderea este in scadere de la 47% in 2022, potrivit Deloitte 2023 Global Tax Policy Survey, informeaza Agerpres.
Schimbarea perceptiei s-a produs in conditiile in care numeroase jurisdictii au facut progrese in elaborarea legislatiei interne pentru introducerea impozitul minim pe profit la nivel global, conform pilonului II din reforma OCDE, iar pe baza clarificarilor privind modul de aplicare 67% dintre participanti au ajuns la concluzia ca aceasta masura nu va implica schimbari majore in structura organizatorica a grupurilor din care fac parte.
Conform studiului, 85% dintre participanti se asteapta ca un numar semnificativ de tari sa introduca impozitul minim pe profit la nivel global pana in 2025.
In privinta prevederilor referitoare la distribuirea mai echitabila a drepturilor de impozitare a profiturilor intre tarile din care se obtin, conform pilonului I al reformei OCDE, doar 51% dintre participanti estimeaza o implementare in masa in viitorul apropiat, dat fiind ca 69% dintre respondenti sunt de parere ca Senatul SUA nu va adopta tratatul pentru implementarea acestui pilon pana in 2025.
"Concluziile raportului indica faptul ca grupurile multinationale sunt tot mai familiarizate cu recomandarile OCDE si cu reglementarile europene, care vizeaza eliminarea practicilor de erodare a bazei impozabile si de transfer al profiturilor, si actioneaza pentru a se conforma. Demersurile sunt mai avansate in cazul pilonului II, privind impozitul minim pe profit la nivel global, dat fiind faptul ca Uniunea Europeana, dar si alte state, l-au adoptat deja. In cazul pilonului I, asa cum reiese si din studiu, asteptarile sunt mai temperate, in special din cauza blocajului pe care il intampina in Statele Unite. In aceste conditii, este nevoie in continuare de claritate in elaborarea reglementarilor fiscale si de consecventa in interpretarea acestora, astfel incat companiile, impovarate deja cu numeroase obligatii de raportare, sa parcurga procesul de conformare cat mai usor. Astfel, autoritatile fiscale din statele membre trebuie sa isi ajusteze legislatia interna, astfel incat aceasta sa fie compatibila cu reglementarile europene, iar cele din Romania in mod special, avand in vedere ca taxarea marilor companii pe cifra de afaceri, adoptata recent, schimba peisajul fiscal intern si complica implementarea impozitului minim pe profit la nivel global", a declarat Dan Badin, partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania.
Referitor la cea mai recenta initiativa a Uniunii Europene, BEFIT (Business in Europe: Framework for Income Taxation - Afaceri in Europa: Cadrul de impozitare pe venit), care vizeaza stabilirea unei baza comune de impozitare in statele membre, 65% dintre participantii la studiu sunt de parere ca nu va avea efectul scontat, acela de a simplifica procesul de conformare la plata impozitului pe profit pentru grupurile lor. In acelasi timp, 47% estimeaza ca directiva care vizeaza descurajarea utilizarii societatilor fara substanta economica pentru reducerea sarcinii fiscale - ATAD III (Anti-Tax Avoidance Directive III sau Unshell Directive) - va impune schimbari in structura organizatiilor din care fac parte, dar inca nu au operat modificarile necesare.
Conform studiului, doua treimi dintre respondenti sunt in continuare ingrijorati de lipsa de indrumare din partea autoritatilor fiscale din intreaga lume cu privire la testul scopului principal (principal purpose test) care trebuie realizat pentru a stabili daca o tranzactie a fost efectuata in principal pentru obtinerea unui avantaj fiscal care contravine scopului urmarit prin prevederile fiscale aplicabile.
In perioada urmatoare, fiscalitatea asociata protectiei mediului, in special taxarea emisiilor de carbon, ar putea deveni aria de interes pentru dezvoltarea unei abordari comune de catre comunitatea fiscala internationala. In aceasta perspectiva, 39% dintre respondenti spun ca au inceput deja sa analizeze impactul taxelor de mediu asupra afacerilor si operatiunilor lor.
Studiul Deloitte 2023 Global Tax Policy Survey este a zecea editie a Global BEPS Survey, realizat anual de Deloitte, incepand din 2014, in randul reprezentantilor departamentelor de taxe si al directorilor financiari, pentru a analiza impactul implementarii reformei fiscale internationale asupra companiilor din intreaga lume. Studiul din acest an cuprinde opiniile exprimate de peste 200 de reprezentanti ai companiilor din 28 de tari.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter