RO EN
The cart is empty

ANALIZA: Businessul romanesc, marcat de inegalitatea dintre barbati si femei

Mai are business-ul gen? In Romania, mediul de business este in continuare dominat de barbati si inca exista inegalitate in antreprenoriat pe motive de gen. Insa, are loc un progres semnificativ, femeile fiind tot mai prezente in mediul de business romanesc fie ca antreprenoare, fie in functii de conducere, arata concluziile unei analize la care au raspuns fondatoarele unor companii din IT, HR, design interior si marketing.
“In momentul actual consider ca business-ul are genul masculin, in special din prisma faptului ca femeile sunt mai putine in Romania, dar si in lume, pe pozitii de conducere in organizatii. De aceea se resimte mult mai mult stilul de conducere masculin. In continuare exista o inegalitate in antreprenoriat pe motive de gen, care totusi se diminueaza de la an la an”, considera Catalina Trupsor, fondator si CEO Color Smart Distribution, unic importator si distribuitor in Romania si Republica Moldova al brandurilor premium si premium plus Novacolor, Color Smart si Pittsburgh Paints. Antreprenoarea, cu 17 ani de experienta in business, puncteaza ca, desi in continuare mediul de afaceri romanesc este dominat de barbati, totusi influentele leadership-ului feminin incep sa se simta in culturile organizationale, in dezvoltarea sau inovarea unor noi businessuri.
In schimb, Roxana Epure, proprietara NextUp Solutions, una dintre cele mai mari companii romanesti de solutii software, subliniaza ca business-ul nu are gen si ca singura cale pentru antreprenorul roman, femeie sau barbat, este sa se profesionalizeze indiferent de gen, sa-si aseze pe principii sanatoase businessul si sa creeze o cultura a performantei.
 
Femeile, o forta in economia tarii
“Vedem tot mai des femei proprietari de afaceri. Sunt reziliente, organizate si conduc organizatii profitabile, in productie, tehnologie, servicii, distributie. Sunt deschise sa invete, sunt competitive, caci pana nu demult era necesar sa isi demonstreze capacitatile, prin comparatie cu barbatii. Vad des femei hands-on, care reusesc sa se ocupe si de afacerile lor, si de familie, sa fie si sociale. E admirabil sa vezi femei puternice, care aleg constant sa faca multe, fara sa se planga, ba din contra, cu bucurie si cu pasiune”, este de parere antreprenoarea cu peste 12 ani de experienta in antreprenoriat.
Si Gratiela Lupu, co-fondator White Image, prima si cea mai mare companie de email marketing din tara, considera ca business-ul romanesc nu mai are gen si ca femeile sunt tot mai prezente in antreprenoriat. “Femeile in business reprezinta o forta in economia tarii si din ce in ce mai multe ocupa pozitii de top sau isi dezvolta afaceri proprii. In ultimii 10- 20 de ani, mediul de afaceri romanesc a evoluat semnificativ in bine, cu multe schimbari importante si, astfel, din ce in ce mai multe femei din Romania au ales sa inceapa propriile afaceri imediat dupa terminarea studiilor datorita fondurilor alocate pentru start-up-uri si in general al accesului la finantare”, sustine antreprenoarea Gratiela Lupu.
In acelasi timp, Elena Georgescu, fondatoarea companiei True People, companie specializata in headhunting prin intermediul tehnologie, subliniaza ca business-ul inca are gen, dar exista un progres in diminuarea diferentelor intre femei si barbati in antreprenoriat. “Atat in educatie cat si in business se mentin prejudecatile cu privire la domeniile ‘feminine’ si ‘masculine’ chiar daca exista un procent de exceptii si companiile mari aloca un numar de locuri pentru prezenta feminina inclusiv in board”, declara antreprenoarea.
 
Atu-urile femeilor in business
In ceea ce priveste abilitatile innascute pentru business, antreprenoarele puncteaza ca exista diferente in functie de gen. Astfel, daca in opinia lor barbatii sunt mai pragmatici, orientati spre sarcini si rationali, femeile au ca atu-uri principale empatia, intuitia si creativitatea, care le ajuta in managementul afacerii.
“In general, stilul de conducere al unei femei este bazat mai mult pe comunicare, incurajarea exprimarii, orientat catre oameni. Ele relationeaza mai usor cu ceilalti, aloca mai mult timp si atentie oamenilor cu care lucreaza, inteleg mai usor emotiile, temerile sau nesigurantele colegilor”, spune Catalina Trupsor, proprietara Color Smart Distribution.
In acelasi timp, Gratiela Lupu, co-fondator White Image, puncteaza ca exista anumite atu-uri specifice femeilor de la abilitatile multitasking pana la gestionarea mai buna a stresului si presiunii si ca femeile pot fi lideri puternici capabile sa ia decizii bune si sa isi motiveze echipa pentru a atinge obiectivele de business.
“Femeile au de obicei o inteligenta emotionala superioara, ceea ce duce la o atmosfera placuta in echipe, in care colaborarea si motivatia pozitiva sunt focusul central”, adauga Roxana Epure, proprietara NextUp Solutions.
In plus, femeile sunt perseverente, consecvente, muncitoare si dedicate, considera Elena Georgescu, proprietara TruePeople. “Femeile au o gama mai nuantata de trairi care pot sa le garanteze o intelegere mai buna a echipei si un tact si inteligenta emotionala ridicata in relatiile cu ceilalti”, conchide antreprenoarea.
 
Se sustin femeile reciproc?
Totodata, in ceea ce priveste sustinerea reciproca intre femeile din business, antreprenoarele spun ca exista comunitati solide dedicate antreprenoriatului feminin, care contribuie la dezvoltarea companiilor si a mediului de afaceri.
Potrivit acestora, in ultimii ani s-au format tot mai multe comunitati dedicate femeilor antreprenor, care ofera programe de mentorat si organizeaza intalniri periodice unde se reunesc femei din diverse domenii pentru a se cunoaste, a organiza diverse activitati comune de networking, a-si intelege provocarile si a gasi solutii impreuna.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter