RO EN
The cart is empty

AMCHAM: Investitiile sunt afectate de prognoze prea optimiste si cheltuieli depasite

Diferenta dintre veniturile bugetare proiectate prea optimist si cheltuielile mai mari asumate pentru salarii si asistenta sociala defavorizeaza realizarea planului de investitii bugetat pentru 2018. Analiza executiei bugetare aferente primelor 9 luni ale anului 2018 arata ca realizarea planului de investitii nu este o prioritate nici anul acesta.
La inceputul exercitiului bugetar curent AmCham Romania evidentia intr-o analiza similara, o serie de potentiale vulnerabilitati ale proiectiei bugetare pentru anul 2018, reiterand in mod special necesitatea respectarii planului de investitii, vital in viziunea AmCham pentru o crestere economica sustenabila. Analiza executiei bugetare aferente primelor 9 luni ale anului 2018 indica un nivel al deficitului de 16,8 miliarde lei (1,77% din PIB). Raportat la PIB, acesta depaseste cu mai mult de doua ori nivelul deficitului inregistrat in aceeasi perioada a anului 2017, respectiv cu 6,8 miliarde lei (0,79% din PIB).
Faptul ca si in aceste conditii anul 2017 s-a incheiat cu un deficit de 2,88%, foarte apropiat de nivelul maxim de 3% din PIB prevazut de Tratatul de la Maastricht, confirma ingrijorarile cu privire la riscurile de incadrare in tinta de deficit bugetar in 2018, chiar si in conditiile in care planul de investitii pentru anul in curs ar fi realizat. Reducerea cheltuielilor planificate pentru investitii ramane un mecanism de control al deficitului bugetar. Cele mai utilizate mecanisme de control al deficitului bugetar sunt reducerile cheltuielilor planificate inclusiv de la capitolele de investitii, in ciuda impactului negativ pe care restrangerea acestor tipuri de alocari le are asupra cresterii economice reale si potentiale.
Din analiza primelor 9 luni ale anului 2018, cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 15,2 miliarde lei. Desi cu 25,7% mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut, prin raportare la investitiile planificate pentru acest an, de 38,5 miliarde lei (4,2% din PIB), gradul de realizare, la momentul primelor 9 luni, a fost de numai 39,5% (1,6% din PIB).
O crestere economica sustenabila pe termen lung nu poate fi realizata fara un angajament real pentru investitii si pentru reforme structurale care sa sporeasca impactul investitiilor in economie si in societate in ansamblu, prin consolidarea capacitatii institutiilor publice si cresterea calitatii cheltuielilor publice.
Evolutia altor tipuri de cheltuieli bugetare comparativ cu 2017
Comparativ cu realizarile anului 2017, bugetul de anul acesta (conform rectificarii aprobate in septembrie 2018) prevede o crestere a cheltuielilor cu personalul de aproximativ 16,6 miliarde lei si o crestere a cheltuielilor cu asistenta sociala de aproximativ 7,8 miliarde lei.
Raportate la aceeasi perioada a anului 2017, in primele noua luni ale anului 2018, cresterea cheltuielilor cu personalul este in linie cu sumele bugetate, atingand 12,8 miliarde lei, in timp ce cresterea cheltuielilor cu asistenta sociala a depasit deja 8,5 miliarde lei. De asemenea, s-a inregistrat o depasire cu aproape 2,1 miliarde lei a cheltuielilor cu bunuri si servicii, raportat la cresterea asteptata pentru intreg anul 2018.
In schimb, un efect pozitiv asupra deficitului bugetar l-a avut cresterea cu 3,2 miliarde lei a veniturilor nefiscale in primele 9 luni din 2018 comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, de la o proiectie de crestere de 1,7 miliarde lei fata de 2017.
Cheltuielile cu dobanzile aferente datoriei publice au crescut si ele pe fondul contractarii de noi imprumuturi dar si a contextului de crestere a ratelor de dobanda de pe pietele financiare. Luand in considerare contextul macroeconomic global caracterizat de normalizarea politicii monetare, asteptarile cu privire la cresterea costului creditului sunt de continuare a tendintei de crestere a ratei dobanzii.
Mai este caracterul pro-ciclic al politicii bugetare potrivit pentru situatia macroeconomica a Romaniei?
Din perspectiva macroeconomica, modelul de gestiune a politicii bugetare prezinta cateva provocari importante. Prima dintre ele este caracterul pro-ciclic al politicii bugetare, care in viziunea noastra prezinta un risc pentru managementul prudential al politicilor macroeconomice in contextul maturitatii ciclului economic curent si al tranzitiei catre faza de decelerare a cresterii economice.
Intr-o perioada de expansiune economica in care Romania se confrunta si cu un exces al cererii care nu poate fi acoperit de oferta interna precum si de un deficit al fortei de munca disponibile, creste pericolul accelerarii inflatiei.
Intr-un astfel de context, lipsa unei consolidari fiscale in fazele favorabile ale ciclului economic limiteaza marja de manevra pentru politicile de stimulare a economiei pe care guvernul le-ar putea intreprinde. In acest caz, o restructurare a cheltuielilor publice, inclusiv a celor sociale si a investitiilor, devine iminenta.
Obiective ambitioase si pentru 2019
Incadrarea in limita deficitului bugetar ramane in viziunea noastra un obiectiv deosebit de ambitios chiar si in conditiile ideale in care, in pofida estimarilor analistilor, economia va creste in anul 2018 cu 5,5% in termeni reali, evolutia veniturilor si cheltuielilor bugetare va urma structura anului precedent, si planul de investitii va fi realizat integral.
In ce priveste proiectiile pentru anul viitor, AmCham Romania considera optimiste tintele de crestere economica de 5,7% (termeni reali) si o rata a inflatiei de 2,8 %, considerabil diferite fata de estimarile Comisiei Europene - 4,1% crestere economica si 3,4 % inflatie medie anuala, anuntate in Scrisoarea-cadru privind contextul macroeconomic, metodologia de elaborare a proiectelor de buget pe anul 2019.
In incheiere AmCham Romania reitereaza nevoia utilizarii investitiilor ca instrument activ de crestere economica sustenabila, prin inlocuirea modelului de crestere economica bazata pe consum cu politici orientate spre competitivitate si dezvoltarea sistematica a capitalului in toate formele sale. AmCham Romania va continua sa urmareasca cu interes evolutia executiei bugetare pentru a semnala oportunitatile pentru o crestere economica sustenabila, vulnerabilitatile ce trebuie remediate inainte de a afecta echilibrul macroeconomic si pentru a reitera importanta respectarii planului de investitii. Prin intermediul specialistilor din cadrul comunitatii AmCham Romania, ne exprimam deschiderea pentru dialog si schimb de bune practici cu institutiile implicate in realizarea si executarea bugetului de stat.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter