Recent, la sediul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) a avut loc o conferinta prilejuita de anuntarea unor detalii despre rezultatele verificarii procedurilor de achizitie publica la proiectele finantate prin Axa 2 a Programului Operational Regional (POR) - Imbunatatirea infrastructurii de transport regionale si locale. "Verificarea procedurilor de achizitie publica a fost realizata la cererea Comisiei Europene, dupa auditul efectuat de aceasta in perioada 28 martie - 1 aprilie 2011. Atunci, CE a constatat anumite deficiente in aplicarea procedurilor de achizitie publica de catre beneficiari la patru proiecte verificate", se arata intr-un comunicat al MDRT. "Ulterior, specialistii ministerului au controlat toate cele 124 de proiecte finantate in cadrul Axei 2. In urma verificarilor s-au propus corectii financiare care variaza intre 5% si 25% din valoarea contractelor de lucrari. Valoarea totala a corectiilor propuse este de 179,9 milioane de lei care reprezinta 5,58% din nivelul valoric al tuturor contractelor de lucrari incheiate in cadrul Axei 2. Aplicarea corectiilor in acest moment nu inseamna pierderea alocarilor financiare, acestea ramanand la dispozitia autoritatilor romane, in interiorul POR, pentru a finanta alte proiecte. Dintre cele 124 de proiecte verificate, pentru 43 de proiecte, cu 39 de contracte de lucrari aferente, s-au sesizat incalcari ale legislatiei achizitiilor publice. Dintre cele 39 de contracte cu nereguli, 30 au avut procedura de achizitie publica verificata ex-ante de catre Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCVAP). Conform procedurilor de lucru, achizitiile publice ce aveau raport favorabil UCVAP nu erau verificate in cadrul Autoritatii de Management a Programului Operational Regional sau al organismelor intermediare", a declarat ministrul de resort, Elena Udrea. In comunicat se mai precizeaza ca "deficientele constatate s-au referit la: utilizarea unor criterii de calificare si selectie restrictive, folosirea procedurii de achizitie accelerate si a metodei de negociere fara publicare, clasificarea de lucrari similare ca lucrari suplimentare, limitarea dreptului operatorului economic de a se asocia in functie de liberul consimtamant, fara a fi declarat ca subantreprenor si altele". In perioada urmatoare, MDRT va controla validitatea procedurilor de achizitie publica si la celelalte proiecte finantate prin POR, asa cum s-a stabilit la nivelul Guvernului.
Deficiente exemplificate prin situatii concrete
Corectiile financiare aplicate de MDRT nu vor mai fi suportate din fonduri europene, ci vor fi platite din bugetul local. Din cele 39 de contracte la care s-au gasit nereguli, la 6 s-a hotarat deja aplicarea unei corectii financiare de 59 milioane de lei, pentru celelalte urmand ca decizia sa se ia de catre unitatea de management a proiectului, in urmatoarele saptamani. Ministrul Dezvoltarii Regionale a prezentat si situatii concrete in care au fost observate deficiente, subliniind, totusi, ca "suspendarea platilor se aplica in mod obisnuit in programele de accesare a fondurilor europene. Erorile au fost comise din neglijenta si nu exista suspiciunea de frauda, fiind observate doar greseli in aplicarea legii achizitiilor publice". Astfel, "la Consiliul Judetean Botosani, firma care a castigat licitatia nu a indeplinit toate conditiile mentionate in caietul de sarcini, iar in acest caz a fost necesara aplicarea unor corectii financiare in valoare de 0,72 milioane de lei. In cazul Consiliului Judetean (CJ) Braila, durata prestabilita de executie a lucrarilor era de 180 de zile, insa, ulterior, membrii CJ au acceptat ca proiectele sa fie definitivate in 530 de zile. S-au aplicat corectii financiare de aproape doua milioane de lei. Consiliile Judetene Teleorman si Ilfov au decis, in mod incorect, aplicarea procedurii restranse accelerate pentru contractarea de servicii in vederea realizarii unor drumuri judetene, iar MDRT va aplica si in aceste cazuri corectii financiare. In judetele Dolj si Olt, membrii CJ au impus companiilor care participa la licitatie conditia ca statia de beton sa se afle la o distanta fixa fata de un anumit oras, ceea ce a defavorizat alte firme", sustin oficialii MDRT.
***
Auditul prezentat de minister va fi trimis in curand Comisiei Europene pentru deblocarea proiectelor. Pentru ca obiectivele aflate in desfasurare sa se poata implementa in continuare, MDRT va efectua platile catre consiliile judetene dintr-un imprumut de 980 milioane de lei, accesat de la Ministerul Finantelor Publice (MFP). Dupa deblocarea proiectelor de catre Uniunea Europeana, MDRT va rambursa sumele folosite catre MFP. La o analiza sumara, corectiile financiare vor pune in dificultate achitarea sumelor de catre beneficiarii lucrarilor vizate (autoritati locale) la firmele de constructii implicate in proiectele vizate. Se mai observa si faptul ca nici autoritatile centrale, nici cele locale nu sunt raspunzatoare pentru situatia creata, chiar daca 30 de contracte din cele 39 la care s-au constatat nereguli au fost avizate favorabil de UCVAP, ceea ce denota cel putin incompetenta inaltilor functionari de stat. Informatii suplimentare, la www.mdrt.ro