RO EN
The cart is empty

CRC: Obiective nerealizate pentru investitii de 1,5 miliarde euro in retele de gaze

Romania nu are inca aprobata o Strategie Energetica Nationala (SEN), care sa defineasca obiectivele sectorului gazelor naturale pe termen mediu si lung si modalitatile de realizare a acestora, in conditiile asigurarii unei dezvoltari durabile a economiei nationale, semnaleaza un audit al performantei privind implementarea strategiilor si politicilor in domeniul investitiilor si productiei de gaze naturale, efectuat in intervalul februarie 2022-mai 2023, de Curtea de Conturi, la Ministerul Energiei si la Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM). 
In cadrul misiunii de audit, care a vizat perioada 2017-2021, auditorii au constatat ca Ministerul Energiei nu a monitorizat indeplinirea obiectivelor stabilite prin vechiul document strategic (SEN 2007-2020), care si-a incetat valabilitatea in urma cu aproape trei ani. De asemenea, in raportul de audit se mentioneaza faptul ca obiectivele strategice in sectorul gazelor nu au fost revizuite si actualizate potrivit contextului national si international.
In perioada auditata nu a fost elaborata o politica energetica care sa urmareasca directiile prevazute prin SEN, cu termene de implementare a proiectelor prioritare de investitii. Totodata, nu au fost elaborate studii pe baza carora urmau a fi stabilite prioritatile privind investitiile din sectorul gazelor naturale si nu au fost desfasurate activitati pentru atragerea de investitii.
Productia interna de gaze naturale a scazut cu 16,81%, in intervalul 2017-2021, iar cantitatea importata a crescut de peste trei ori in perioada auditata. Din cauza volumului superior de gaze din import, la nivel national a fost inregistrat, in intervalul 2017-2021, un deficit al soldului balantei comerciale de 2.056,3 milioane euro  (import de 2.335,8 milioane euro - export de 279,5 milioane euro). 
Referitor la investitiile prevazute in sectorul gazelor naturale, in valoare totala de 1.527 milioane euro, auditul a retinut ca obiectivele stabilite nu au fost integral realizate. Astfel, auditorii au remarcat: reducerea volumului lucrarilor de prospectare geologica (-51,6% la prospectiuni 3D) si foraje de explorare (-29,2%) la principalii producatori; neatingerea obiectivelor privind performantele depozitelor de inmagazinare (cresterea capacitatii de inmagazinare cu numai 8,6%, in conditiile in care s-a prevazut o crestere cu 54,31%); renuntarea la unele obiective prevazute (Proiectul Nabucco, statia de comprimare Cogealac). 
ANRM nu a mai initiat din anul 2010 apeluri publice de oferta pentru concesionarea operatiunilor petroliere, desi a fost remarcata existenta unor zone geografice libere pentru concesionarea de operatiuni (68 de perimetre). Din cele 20 de perimetre pentru care au fost incheiate Acorduri de concesiune petroliera in intervalul 2011-2015, numai in cazul a sase perimetre se mai efectuau operatiuni de explorare la data auditului, iar in restul de 14 perimetre acordurile au incetat sau erau in diverse faze de incetare, fapt ce releva lipsa unor parghii eficiente de analiza a capacitatii financiare a operatorilor la momentul acordarii concesiunii.
Investitiile in realizarea retelelor de distributie gaze naturale nu au fost finalizate in toate cazurile la termenele convenite, fiind constatate situatii in care proiectele nu au fost realizate integral nici dupa cativa ani de la data stabilita pentru finalizarea investitiilor (in municipiile Oradea, Drobeta Turnu Severin, Sighetu Marmatiei, Salonta si in comunele Sarasau, Scobiti, Poiana Lacului si Muntenii de Jos).
Investitiile pentru dezvoltarea depozitelor de inmagazinare nu au fost realizate la nivelul programat, mentioneaza auditorii. In contextul in care valoarea cumulata a lucrarilor de investitii programate a fi realizate a fost de 332.625,57 mii lei, gradul mediu de realizare a acestora a fost de numai 57,54%. In aceste conditii, se arata in raport, performantele depozitelor nu au inregistrat imbunatatiri, intrucat capacitatea de inmagazinare a scazut cu 3,15%, debitul de injectie a ramas constant, iar debitul mediu de extractie a scazut cu 7,2%.
Printre aspectele pozitive remarcate cu prilejul auditului se numara deblocarea proiectelor de exploatare a gazelor naturale offshore din Marea Neagra si indeplinirea obiectivului care viza implicarea Romgaz SA in proiectul Neptun Deep, majorarea lungimii conductelor magistrale de transport cu 6,81% (906,5 km), depasirea programelor de lucrari de forare asumate de Romgaz SA in cadrul programelor de explorare (141,86% grad de realizare). 
Au fost formulate o serie de recomandari institutiilor auditate, dintre care mentionam: 
 
Pentru Ministerul Energiei:
  • urgentarea demersurilor pentru aprobarea Strategiei Energetice Nationale si stabilirea unor obiective bine definite, cu termene si responsabilitati clare;
  • elaborarea politicii energetice in domeniul gazelor naturale;
  • efectuarea de demersuri pentru atragerea de investitii la operatorii economici din domeniul gazelor naturale aflati sub autoritatea Ministerului;
  • incheierea de acte aditionale la contractele de concesiune si stabilirea investitiilor minime de realizat de catre operatorii de distributie;
  • efectuarea de controale privind stadiul realizarii lucrarilor asumate de concesionari prin contractele de concesiune.
Pentru ANRM:
  • initierea unui apel public de oferta pentru concesionarea operatiunilor petroliere;
  • intreprinderea de demersuri care sa conduca la imbunatatirea cadrului legal in ceea ce priveste accesul la terenuri pentru efectuarea lucrarilor de explorare;
  • aprobarea prin Programul minimal de investitii la nivelul operatorilor de inmagazinare si transport a unui volum de investitii care sa conduca la imbunatatirea starii tehnice/dezvoltarea capacitatii de inmagazinare;
  • crearea cadrului legal pentru constituirea de catre titularii de Acorduri petroliere a unor garantii financiare pentru operatiunile petroliere ce urmeaza a fi efectuate;
  • implementarea unei instructiuni privind raportarea unitara a activitatilor desfasurate de titularii de Acorduri petroliere in fiecare dintre etapele acestora;
  • reanalizarea criteriilor stabilite la momentul acordarii concesiunilor petroliere prin apel public de oferta si a celor stabilite la momentul acordarii transferului drepturilor si obligatiilor.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter