RO EN
The cart is empty

ANALIZA: Exportul devine prioritar pentru afaceri

Criza financiara constituie, de fapt, un moment prielnic pentru orice individ sau companie de a-si demonstra calitatile in materie de supravietuire. Pe fondul unei cresteri economice generalizate, cei mai multi au senzatia ca lucrurile functioneaza de la sine. In vremuri tulburi, insa, perceptia fata de orice decizie se schimba radical, iar implicarea totala si ideile inovatoare devin actiuni primordiale. Fiecare om de afaceri cauta, in timp de recesiune, sa-si valorifice la maximum capacitatile si virtutile pentru a diminua efectele negative inerente. Intreprinzatorii romani incearca sa gaseasca solutii pentru a suplimenta veniturile realizate de companiile proprii, in conditiile in care cererea pe plan intern pentru produsele si serviciile comercializate s-a redus considerabil. Una dintre cele mai bune actiuni ce pot fi intreprinse este incercarea de a obtine comenzi si pe alte piete. Ideea tot mai des vehiculata de economistii autohtoni este aceea ca exporturile vor avea cel mai important rol in revenirea economiei romanesti in 2010, deoarece productia industriala incepe sa-si revina, iar consumul intern continua sa stagneze la un nivel minim. "Vedem un singur motor care ne va trage din criza - exporturile - pentru ca nu exista cerere pentru productia interna", spunea, de curand, Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania. Si bancherii impartasesc aceeasi opinie. "Cel mai probabil, iesirea din recesiune se va face prin intermediul exporturilor, in conditiile in care cererea interna (reprezentand consumul si investitiile) este, in continuare, afectata de perspectiva slaba a veniturilor populatiei, de evolutia modesta a creditarii si de situatia foarte dificila a bugetului public", considera Ionut Dumitru, economist-sef al Raiffeisen Bank. Nici reprezentantii companiilor care activeaza in sectorul de constructii nu fac nota discordanta de la aceasta asertiune. Astfel, mai multi producatori de materiale de constructii, printre care AdePlast, Lasselsberger (Sanex Cluj-Napoca si Cesarom Bucuresti), Den Braven, Ruukki sau Teraplast, vor sa-si intensifice vanzarile in afara granitelor tarii.
ADEPLAST patrunde pe pietele din Ungaria, Moldova, Ucraina si Bulgaria
In luna februarie a.c., societatea AdePlast a livrat primul transport de 26 de tone de materiale de constructii catre partenerii din Slovacia. “Acesta reprezinta un pas timid, dar consideram ca este esential pentru noi, si pentru toti producatorii care au investit in ultimii ani in capacitati de productie performante, sa depaseasca granitele Romaniei”, a declarat Marcel Barbut, proprietar al firmei. Anul trecut, societatea a livrat pe piata din Ungaria produse in valoare de 0,4 milioane de euro. “In 2010 lucram alaturi de distribuitorul nostru din Ungaria la pregatirea ofertelor pentru o serie de licitatii de anvelopare a blocurilor din Budapesta. Si acolo exista presiune pe pret, dar suntem obisnuiti cu asta, dupa ce, in 2009, costul de achizitie s-a diminuat, in medie, cu 15%”, a precizat Marcel Barbut. Republica Moldova reprezinta o alta piata importanta pentru AdePlast. Astfel, de la inceputul anului, au fost exportate catre Moldova peste 100 de tone de materiale de constructii - adezivi pentru gresie si faianta, gleturi de ipsos, mortar Tinci, Polistirol, sapa autonivelanta, vopsele si tencuieli decorative. Pentru 2010 se are in vedere livrarea in Republica Moldova a 2.500 – 3.000 de tone. “Si pe aceasta piata pretul pare sa faca diferenta, iar costul transportului scade, pentru ca putem produce la Ploiesti”, a adaugat proprietarul Adeplast. Grecia este o piata unde sunt solicitate produsele pe baza de ipsos. “Pana in Grecia este un drum lung, costurile cu transportul sunt mari, insa privim exportul in zona ca pe un cost de marketing. Pe langa lichiditatile generate de export, putem asigura un flux continuu al capacitatilor noastre de productie. Exportul este o bula de oxigen pentru orice producator onest”, considera Marcel Barbut. In Italia, societatea are deja un distribuitor care a cumparat 50 de tone de materiale de constructii - adezivi, gleturi, sapa autonivelanta, vopsea de exterior si polistiren expandat .“Aici ne batem pe o piata extrem de competitiva in care merita sa fim prezenti, iar calculul este simplu: avem cel mai mic pret de productie din zona, astfel incat putem acoperi costurile cu transportul pe o raza de 2.000 de km, daca vorbim de produse cu marja mai mare de profit. La produsele cu valoare adaugata mai mica putem merge la maximum 1.000 km ca sa mentinem cota de profit”, a specificat proprietarul Adeplast. Pentru anul 2010 societatea vizeaza patrunderea pe pietele din Ucraina si Bulgaria. In prezent, reprezentantii firmei sunt in negocieri cu mai multi distribuitori si lanturi de distributie din aceste doua tari.
LASSELSBERGER vrea sa-si dubleze exporturile
Sanex Cluj-Napoca si Cesarom, companii controlate de producatorul austriac de placi ceramice Lasselsberger, vizeaza pentru 2010 mentinerea vanzarilor consolidate la nivelul din 2008 si 2009, de aproximativ 150 de milioane de lei, prin dublarea exporturilor. “Am incheiat anul 2009 la un nivel comparabil cu 2008, iar pentru 2010 estimam o valoare similara a veniturilor. Cea mai mare cerere s-a inregistrat la placile ceramice pentru uz rezidential. Pentru intervalul urmator, printre prioritatile noastre se regasesc: innoirea gamei de produse, intensificarea activitatii de export si consolidarea portofoliului de clienti”, precizeaza Eduard Macarescu, director comercial al companiei. Practic, Lasselsberger are ca obiectiv dublarea ponderii exporturilor in totalul afacerilor, de la 5% la 10%. Anul trecut a fost dificil pentru domeniul constructiilor, iar segmentele de placi ceramice, adezivi si roci ornamentale au inregistrat diminuari insemnate ale cererilor. Avand in vedere faptul ca majoritatea companiilor prezente pe piata sunt orientate spre distributie, odata cu scaderea livrarilor s-au redus si importurile, deoarece firmele nu au reusit sa-si vanda marfa acumulata in stocuri.  In aceste conditii, in 2009, piata de placi ceramice a regresat cu 40% ca volum. “La nivelul intregii piete, semnalam o scadere in volum de aproximativ 35%-40%, iar pentru anul in curs estimam o diminuare de aproximativ 10%, comparativ cu 2009. Lipsa finantarii a dus la stoparea multor proiecte, la reducerea numarului de obiective noi, precum si la scaderea consumului, ca urmare a lipsei de lichiditati a populatiei”, apreciaza Eduard Macarescu.
DEN BRAVEN:  Exportam in 29 de tari si vom continua extinderea
Moderna fabrica de la Buftea, singura din sud-estul Europei a Den Braven, a permis subsidiarei din Romania sa intre si mai puternic pe segmentul de export, care asigura in prezent circa 40% din cifra de afaceri. Exporturile de spume poliuretanice au avansat cu 54% in volum si cu 43% ca valoare, pana la 10,6 milioane euro, in timp ce vanzarile totale totale din afara granitelor tarii au crescut cu 33%, la 12,1 milioane euro. Olandezii de la Den Braven au investit de la intrarea pe piata locala, in 1997, circa 20 milioane euro, jumatate din aceasta suma fiind destinata unitatii de productie de spume poliuretanice. Firma a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 30,8 milioane de euro (valoare care cuprinde si subsidiara din Republica Moldova), in scadere cu 8% fata de 2008, din cauza intarzierii platilor efectuate de clienti. "Exporturile reprezinta o componenta determinanta in strategia grupului Den Braven, acesta fiind si motivul pentru care in 2007 a fost deschisa in Romania unica fabrica din sud-estul Europei a grupului. Anul trecut am intrat pe alte noua piete, exportam acum in 29 de tari si vom continua extinderea si in 2010", sustine Adrian State, director general al Den Braven Romania.
RUUKKI: Jumatate din productie se va livra in strainatate
Producatorul de materiale de constructii metalice Ruukki Romania, sucursala a grupului finlandez Rautaruukki, si-a extins in 2009 activitatea de export in Federatia Rusa, Bulgaria si Serbia, ajungand sa livreze in afara tarii 30% din productie. Pentru anul acesta, compania si-a propus sa intensifice activitatea de export, obiectivul fiind ca aceasta activitate sa genereze jumatate din cifra de afaceri. "Avem deja preprogramari pentru export, mai ales din Rusia, care se dezvolta puternic in sectoarele industrial si in cel de retail, iar fabrica Ruukki din acea zona lucreaza la capacitate maxima", sustine Madalina Dumitru, country marketing manager pentru Romania si Bulgaria al companiei Ruukki. Societatea a inregistrat, anul trecut, o crestere a vanzarilor de 10% in volum, datorita sporirii cererii de acoperisuri din partea celor care si-au renovat casele si a extinderii exportului de la fabrica din Bolintin Deal, judetul Giurgiu.
TERAPLAST: Vrem sa crestem exportul pe principalele piete din regiune

Producatorul de tubulatura si profile Teraplast Bistrita isi propune pentru acest an o crestere a cifrei de afaceri cu 10%, potrivit bugetului de venituri si cheltuieli aprobat de consiliul de administratie al companiei, interesul in acest an fiind focalizat spre lucrarile de infrastructura finantate prin fonduri europene, precum si spre majorarea exporturilor pe pietele din regiune. "Mizam, in special, pe segmentul de infrastructura, deoarece Romania este mult in urma tarilor vestice in acest domeniu. Totodata, ne propunem pe termen scurt si mediu cresterea exporturilor pe principalele piete din regiune, in conditiile in care, in 2009, ponderea exporturilor in cifra de afaceri a companiei s-a situat in jurul valorii de 10%", subliniaza Florin Urite, director general al Teraplast. Produsele companiei de la Bistrita sunt vandute pe piete ca Ucraina, Serbia, Slovacia, Ungaria, Bulgaria si Republica Moldova.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter